شهردار تهران در مراسم افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه گل و گیاه تهران از افتتاح قریب الوقوع نمایشگاه دائمی گل و گیاه دراول جاده خاوران خبر داد.

نمایشگاه دائمی گل و گیاه تهران که حدود 300تا 400غرفه دارد قرار است تا قبل از‌ماه مبارک رمضان به بهره‌برداری برسد. محمدباقر قالیباف اظهار امیدواری کرد که با بهره‌برداری از این نمایشگاه کسب و کار فعالان و دست‌اندرکاران تولید گل و گیاه نیز رونق بگیرد. وی در ادامه صحبت‌های خود در مراسم افتتاحیه نمایشگاه گل و گیاه گفت: در شهری مثل تهران که متوسط بارش آن حدود 230میلی متر در سال است ، در کنار آن مشکل تمرکز جمعیت و مهاجرت بی‌رویه را نیز داریم به‌نحوی که بیش از 24درصد جمعیت در مساحتی کمتر از 1.5درصد کشور متراکم شده و مشخص است که توجهی به شاخص‌ها و ظرفیت‌های زیستی این بخش از سرزمین و جغرافیا نشده است.

از نظر قالیباف با این جمعیتی که در تهران متمرکز شده، داشتن سرانه حدود 15هزار هکتار پارک و فضای سبز و حدود 35هزار هکتار کمربند سبز در اطراف شهر تهران کار آسانی نیست. این در حالی است که شهرداری تهران به‌دنبال توسعه کمربند سبز تا حدود 50هزار هکتار است. شهردار تهران با اشاره به مشکلات مربوط به آب شرب در تابستان خواستار صرفه‌جویی 25درصدی شهروندان برای جبران کمبود آب شد و گفت: ما2.5برابر سرانه دنیا آب مصرف می‌کنیم. قالیباف از شهروندان تهرانی بابت همکاری با مدیریت شهری در امر حفظ فضای سبز تقدیر کرد و گفت: باوجود چند میلیون گل لاله‌ای که امسال کاشته شد، هیچ گزارشی ندیدم که نشان دهد مردم آسیبی به این گل‌ها زده باشند؛ امری که اصلا با یک دهه قبل قابل قیاس نیست.

افزایش پارک‌های محلی در تهران

شهردار تهران در پاسخ به سؤالی درباره ارزش افزوده بالای زمین در شهر تهران و کمبود فضای سبز در برخی از مناطق گفت: یکی از تأکیدات من توزیع عادلانه فضای سبز است و حتما مردم عزیز ما این را تأیید می‌کنند که امروز توسعه فضای سبز در جنوب شهر که قبلا محروم بود بسیار افزایش یافته است به همین منظور در مناطق محرومی مثل 9و 10که به‌دلیل بافت متراکم مسکونی سرانه فضای سبزشان حدود 4متر است با همکاری شورای اسلامی شهر تهران تصمیم گرفتیم تا با اختصاص بودجه بخشی از زمین‌های این مناطق را تملک کرده و به پارک محلی تبدیل کنیم.

شهردار تهران ازبرنامه شهرداری تهران برای توسعه فضای سبز عمودی سخن گفت و ادامه داد: براساس طراحی‌های صورت گرفته درنظر داریم علاوه بر پشت‌بام‌ها بخشی از ساختمان‌های بلند، دیوارها و جداره‌های آنها را نیز سبز کنیم تا در شهر بیشتر از سیمان، آجر و شیشه، فضای سبز ببینیم.

لایحه حفظ باغات بالای 5 هزار متر

قالیباف همچنین با حضور درجمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اقدامات انجام شده به‌منظور جلوگیری از قلع و قمع درختان، گفت: برای جلوگیری از قطع درختان قوانینی وجود دارد اما واقعا در اجرای قانون دچار مشکل هستیم. وی به‌عنوان مثال از قلع و قمع یکی از باغات تهران سخن گفت که شهرداری با صاحب آن برخورد کرده و موضوع به قوه قضاییه کشیده شده است.

به همین منظور قالیباف از تهیه لایحه حفظ باغات توسط شهرداری خبر داد و گفت:‌ امیدواریم با تصویب این لایحه در شورای شهر، شهرداری بتواند تملک و حفظ باغاتی که بالای 5هزار متر هستند را انجام دهد. به گفته شهردار تهران، هنوز بیش از 500هکتار باغ بالای 5هزار متر در شهر تهران وجود دارد که امیدوارم با لایحه مذکور بتوانیم آنها را حفظ کنیم.بنابراین گزارش، دیروز در مراسم افتتاح نمایشگاه گل و گیاه علاوه بر نمایندگان مجلس، اعضای شورای شهر تهران و نمایندگان تولید‌کنندگان داخلی و خارجی گل و گیاه شرکت داشتند.

احداث بیش از 1000بوستان ظرف 9سال

علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران نیز در مراسم افتتاح دوازدهمین نمایشگاه گل و گیاه سرانه مصرف گل در ایران را کمتراز10شاخه اعلام کرد؛ رقمی که بسیار پایین‌تر ازسرانه 100شاخه گل برای جهان است.

این درحالی است که به گفته مختاری تنوع آب وهوایی و برخورداری از طول روز برای گرم نگهداشتن و روشنایی گلخانه‌ها در ایران به‌گونه‌ای است که شرایط بسیار مناسب‌تری حتی در مقایسه با هلند برای تولید گل در کشور فراهم می‌سازد به همین دلیل وی خواستار حمایت مسئولان از صنعت گل و گیاه و حضور بموقع ایران برای صادرات در بازارهای جهانی گل شد.

مختاری با اشاره به اینکه سرانه فضای سبز برای شهری چون تهران باید 20 تا 25متر باشد، گفت: هم‌اکنون سرانه فضای سبز درتهران 15.7متر است که ظرف 5سال آینده این رقم را به 18متر افزایش خواهیم داد. وی درباره نحوه آبیاری فضای سبز شهری نیز گفت: شهرداری تهران برای روزهای کم آب تابستان به‌منظور جلوگیری از تخریب فضای سبز اقدام به ذخیره‌سازی‌ 150مخزن با گنجایش 250هزار مترمکعب آب کرده است.

کد خبر 259984
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز