چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

وزارت نیرو اعلام کرد مالکانی که بخواهند نیروگاه خورشیدی در خانه خود نصب کنند، نصف هزینه آن را وزارت نیرو وام بلاعوض می‌دهد و نصف دیگر را باید خود مالکان بپردازند.

نیرو -انرژی

به گفته معاون وزیر نیرو، هر کیلووات پنل نیروگاه خورشیدی حدود 10میلیون تومان خرج دارد که وزارت نیرو به ازای هر کیلووات قدرت برق نصب شده تا 4.5 میلیون تومان وام بلاعوض می‌دهد.به گزارش مهر، هوشنگ فلاحتیان تصریح کرد: وزارت نیرو برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی خانگی از محل دریافت 3تومان عوارض در قبض‌های برق، تا ٥٠درصد هزینه‌های نصب نیروگاه‌های خورشیدی را به‌صورت کمک بلاعوض پرداخت می‌کند.

به گزارش همشهری، برآوردها نشان می‌دهد چنانچه یک واحد مسکونی در روز 5کیلووات مصرف برق نیاز داشته باشد برای نصب یک واحد نیروگاه برق خورشیدی تا مبلغ 50میلیون تومان هزینه نیاز دارد که وزارت نیرو تا مبلغ 22میلیون و پانصد هزار تومان آن را وام بلاعوض می‌دهد. پیش از این هم وزارت نیرو در 31فروردین‌ماه اعلام کرده بود همه مردم می‌توانند به شرکت‌های توزیع برق مراجعه و ثبت نام کنند تا نیروگاه خورشیدی بر بام خانه خود نصب کنند.

به گفته معاون وزیر نیرو، مجموع سرمایه این وزارتخانه برای ارائه کمک به متقاضیان در این بخش محدود بوده و در سطح ٤٠٠میلیارد تومان است. فلاحتیان با بیان اینکه در ایران ظرفیت تولید بیش از 100هزار مگاوات نیروگاه بادی و خورشیدی وجود دارد، گفت: اما هم‌اکنون تنها حدود 220مگاوات نیروگاه خورشیدی و بادی در کشور نصب و راه‌اندازی شده است.

به گزارش همشهری براساس قانون بودجه سال‌جاری و در اجرای مواد (133) و (139) قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه درخصوص توسعه انرژی‌های نو و با هدف امنیت‌بخشی به انرژی کشور و کاهش آلایندگی، دولت مجاز است در سال1393 طرح نصب نیروگاه‌های کوچک و پیش‌گرم‌کن‌های خورشیدی بر فراز بام‌ها، بوستان‌ها و معابر کشور را اجرا کند که این طرح به‌صورت مشارکت 50درصد با متقاضیان اجرا می‌شود. معاون وزیر نیرو گفت:

در حوزه توربین‌های بادی خانگی با ظرفیت کوچک چند دانشگاه کشور فعال شدند و موفق شدیم توربین‌های 3، 5 و 10کیلوواتی را در داخل کشور بسازیم. وی افزود: از سال1392بر بام تعداد زیادی از مدارس و مساجد روستاهایی که با شبکه‌های برق سراسری فاصله زیادی داشت سلول‌های خورشیدی نصب شده و برق مورد نیاز اینگونه اماکن از طریق سلول‌های خورشیدی تأمین می‌شود.

کد خبر 260213
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز