همشهری آنلاین: این هفته یک گروه کارشناسی و فنی در سطح معاون مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران می آید تا طرحی را که قرار است برای حل و فصل مسائل باقی مانده طراحی شود تدوین کند

به گزارش واحد مرکزی خبر، سید محمد علی حسینی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز یکشنبه 17 تیر در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی با بیان این مطلب افزود: هم اکنون مهمترین موضوع مساله هسته ای جمهوری اسلامی ایران ورود این هیات مذاکره کننده هسته ای آژانس است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا درباره این طرح جزئیاتی مشخص است و آیا بحث آشنا و شیرین تعلیق در آن مطرح خواهد شد گفت: بحث تعلیق آشنا هست اما شیرین نیست ؛ و جزئیات این طرح هم هنوز مشخص نشده و قرار است این گروه سفر خود را انجام دهد و مذاکرات در زمان خودش صورت گیرد.

حسینی : مطمئنا در راستای اهداف نظام گفتگو خواهیم کرد
سید محمد علی حسینی به تحلیل های مختلفی که از این سفر و مذاکرات که متعاقب آن می شود اشاره و تاکید کرد: مطمئنا مذاکرات در راستای اهداف جمهوری اسلامی ایران که در گذشته هم بر آن تاکید داشته است صورت می گیرد ؛ همانطور که می دانید جمهوری اسلامی ایران همواره بر این موضوع اصرار کرده است که موضوع هسته ای کشورمان در چارچوب مقررات هسته ای آژانس و ان پی تی انجام شود.

انتقاد ایران از نحوه برخورد با دیپلمات های ربوده شده ایرانی
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین به دیدار دیروز (شنبه 16 تیر) سفیر کشورمان دربغداد و دو تن از مقامات کنسولی ایران با پنج دیپلمات ربوده شده جمهوری اسلامی ایران در اربیل اشاره کرد و گفت: این ملاقات به صورت حضوری و انفرادی به مدت پنج ساعت صورت گرفت و دیپلماتهای ما درخصوص عملیات ربایش و رفتار بعد از دستگیری خود بسیار شکایت داشتند.

سید محمد علی حسینی با بیان اینکه موازین بین المللی درخصوص این دیپلماتها رعایت نشده و کماکان نیز این موازین نقض می شود تصریح کرد: درباره شرایط بازداشت هم بنابرگفته دیپلماتها ، آنها از حداقل امکانات برخوردار بوده اند و از اینکه بارها به آنها وعده آزادی داده شده و بعد خلف وعده شده است به عنوان یک فشار روحی به شدت گلایه داشته اند.

وی اتهامات مطرح شده را درخصوص این دیپلماتها کذب و بی پایه و اساس خواند و افزود: دیپلماتهای ما نیز اتهامات مطرح شده را کذب و بی پایه و اساس اعلام کرده اند و همچنین از تلاشهای مقامات عراقی نیز در این خصوص قدردانی کردند ؛ ما نیز در عین حال که از مسئولان عراقی و مسئولان صلیب سرخ تشکر می کنیم اما از آنها می خواهیم تلاش جدی تری را در این زمینه انجام دهند چرا که این اقدام بعد از شش ما لازم بود اما کافی نبود.

مواضع امریکا  تاثیری در تصمیمات ایران نمی گذارد
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات اخیر رایس وزیر امور خارجه امریکا تصریح کرد: این اظهارات مطلب جدیدی نیست جز آنکه آشکارا نشان می دهد که مقامات امریکایی هر از گاهی مواضع خود را نقض می کنند اما این مسئله کوچک ترین تاثیری در تصمیمات اصولی ایران نخواهد گذاشت.

سیدمحمدعلی حسینی در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی افزود: مواضع اخیر رایس در ادامه مواضع خصمانه ای است که امریکایی ها در قبال ملت و دولت ایران همواره اتخاذ کرده اند.

وی در پاسخ به سوالی درباره آغاز دور دوم گفتگوهای ایران و امریکا درخصوص عراق گفت: در این زمینه مواضع خود را در هفته گذشته اعلام کردیم و تا این لحظه نیز چیز جدیدی اتفاق نیفتاده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری آغاز دور دوم گفتگوها میان ایران و امریکا را با مسئله آزادی دیپلماتهای ایرانی بی ارتباط دانست و اضافه کرد: این دو موضوع از یکدیگر جداست.

حسینی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بررسی موضوع هسته ای ایران در شورای امنیت دو ماه به تعویق افتاده است آیا با توجه به این موضوع دور دوم گفتگوهای ایران و امریکا انجام خواهد شد گفت: دو موضوعی که در این سوال طرح شد به هم ارتباطی ندارد اما درباره دور دوم گفتگوها نیز همان طور که گفتم ما مواضع خود را اعلام کرده ایم و البته در مواضع و عملکرد طرف مقابل هم شاهد هیچ تغییری نیستیم.

وی درباره ادعاهای مقامات امریکایی درخصوص دخالت ایران در امور داخلی عراق تصریح کرد: این ادعاها موضوع جدیدی نیست و در واقع به موضوعی کلیشه ای تبدیل شده است که هر بار بدون شواهد و قراین و با اهدافی خاص ان را مطرح می کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: امریکایی ها هر چه زمان می گذرد و سیاستهای نادرست آنها بیشتر در منطقه عیان می شود، همسایگان دیگر عراق را متهم می کنند و با این کار در صدد توجیه سیاستهای نادرست خود و فرافکنی هستند.

خبرنگاری از حسینی پرسید: خبرهایی رسیده است که در سفر اخیر بوش به روسیه، واشنگتن و مسکو درخصوص مسئله هسته ای ایران به توافق رسیده اند آیا شما اطلاعات بیشتری دارید؟

وی در پاسخ به این سوال تصریح کرد: آنچه از زبان مسئولان روسی از رده های مختلف شنیده شده است تغییر نیافتن مواضع روسیه در این خصوص و تاکید بر حل مسئله هسته‌ای ایران از راههای دیپلماتیک و با مذاکره بوده است.

حسینی درباره سخنان اخیر وعیدی مبنی براینکه طرح تایم اوت هم اکنون بر روی میز قرار ندارد گفت: این ایده، ایده ای قدیمی است و نمی تواند به حل و فصل موضوع کمک کند، تاکید ما بر همکاری و مذاکراتی است که قرار است با آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره بدقولی های روسیه برای تکمیل نیروگاه بوشهر گفت: هیات روسی هفته گذشته به ایران آمد و در مجموع مذاکرات خوبی انجام دادیم که این مذاکرات در هفته های آینده هم ادامه خواهد داشت تا باقیمانده مسائل در چارچوب این مذاکرات حل شود.

وی افزود: البته طرف روسی هم باید پایبندی بیشتری به تعهدات خود داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره تاریخ سفر وزیر خارجه عربستان به تهران گفت: هنوز تاریخ دقیق این سفر مشخص نیست .

حسینی درپاسخ به سوالی درباره درخواست پنج تشکل دانشجویی برای گفتگو با وزیر امور خارجه کشورمان گفت: این پنج تشکل می خواهند درباره محورهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران گفتگو کنند و چنین آمادگی هم وجود دارد و آقای متکی از این مسئله استقبال کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در آغاز این نشست در سخنانی به بیست و ششمین سالگرد ربوده شدن دیپلماتهای ایرانی در بیروت اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن مسئول دانستن رژیم صهیونیستی از همه مجامع بین المللی می خواهد برای تعیین سرنوشت این دیپلماتها و آزادی آنان به این رژیم فشارهای لازم را بیاورند.

حسینی به تلاشهای مختلف صورت گرفته برای تعیین سرنوشت این دیپلماتها اشاره و تصریح کرد: پیگیری موضوع در محافل بین المللی همچون سازمان ملل متحد، سازمانهای حقوق بشری، صلیب سرخ و بسیاری از سازمانهای غیردولتی، اعزام خانواده های این دیپلماتها به لبنان و دیدار آنان با مقامات لبنانی و تشکیل کمیته ویژه پیگیری سرنوشت دیپلماتها زیر نظر معاون حقوقی و امور مجلس وزارت امور خارجه از جمله اقدامات صورت گرفته است.

وی به تماسهای تلفنی دیشب آقای متکی با وزیر امورخارجه مالزی و دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی اشاره کرد و افزود: در این تماسها با وزیر خارجه مالزی به عنوان رئیس سازمان کنفرانس اسلامی و دبیرکل این سازمان بر ازسرگیری سریع مذاکرات صریح و بدون قید و شرط گروههای مختلف فلسطینی تاکید شد.

حسینی همچنین با تبریک میلاد حضرت زهرا (س) گفت: جمهوری اسلامی ایران نگاه صحیح و مبتنی بر وحی الهی و آموزه های دینی به زنان را موجب رشد جوامع انسانی می داند همان طور که این امر موجب پیشرفت بانوان کشورمان در زمینه های مختلف شده است.

ایران آماده کمک به حل بحران لبنان
همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اتهامات اخیر مقامات امریکایی مبنی بر انتقال سلاح های ساخت چین از ایران به افغانستان گفت: به نظر می رسد مقامات امریکایی هر از گاهی با شیوه های جدیدی اتهاماتی را مطرح و کشورهای دیگر را نیز در آن دخیل می کنند.

سید محمد علی حسینی افزود: این اتهام کاملا کذب و بی پایه و اساس است و به نظر می رسد امریکایی ها به سبب مشکلاتی که با چینی ها دارند و نیز به سبب توانمندی و استقلال چین می خواهند آن را در جای دیگری تسویه کنند.

وی در خصوص تلاش های امریکا و رایزنی های این کشور برای قطع همکاری سایر کشورها با ایران و برنامه های ایران برای مقابله با این مسئله گفت : مواضعی که قبلا در مواردی چون موضوع هسته ای و یا روابط با سایر کشورها اعلام کرده ایم ، مواضعی منطقی و اصولی هستند که ضرورتی برای تردید درباره آنها وجود ندارد و ما از همه امکانات ، ظرفیت ها ، فرصت ها ، رایزنی ها و مشورت های سیاسی منطقه ای و بین المللی باید استفاده کنیم و استفاده می کنیم تا به اهداف کاملا اصولی و منطقی خود دست پیدا کنیم .

حسینی افزود: امریکایی ها با توجه به نظام سلطه ای که دارند تلاش خواهند کرد تا به خواسته های نامشروع خود در منطقه و در تقابل با جمهوری اسلامی دست پیدا کنند که بحمدالله با استواری و پیگیریهای ملت و دولت ایران موفق نشده اند و قطعا نیز موفق نخواهند شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در گفتگوهای روز چهارشنبه 20 تیر کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی با مقامات ایرانی آیا ایران تعهدی را خواهد پذیرفت گفت: این کارشناسان به ایران می آیند تا شیوه ای را برای حل و فصل مسائل باقی مانده میان ایران و اژانس را طراحی کنند.

سید محمد علی حسینی درپاسخ به سوالی درباره بازگردانده شدن بیست نفر از کارکنان سازمان حج و زیارت از کشور عربستان گفت: این بیست نفر کسانی بودند که وظیفه امور اداری و پیگیری مسائل مربوط به حجاج ایرانی را بر عهده داشتند که مسائل اداری موجب شد تا به ایران بازگردانده شوند.

وی افزود: امیدواریم این موارد جزئی با همکاری مسئولین محترم سعودی به شکل مناسب تری حل وفصل شود.

حسینی در خصوص موضع جمهوری اسلامی درباره مذاکرات گروههای لبنانی که قرار است هفته اینده در فرانسه برگزار شود گفت : دولت جدید فرانسه تلاش هایی را برای حل و فصل بحران لبنان آغاز کرده است ؛ در حقیقت تلاش می شود به گروههای لبنانی کمک شود و جمهوری اسلامی ایران نیز از هرگونه تلاشی که به پایان دادن به بحران کنونی لبنان کمک کند حمایت می کند و در همین چهارچوب همه تلاش هایی که از گذشته تاکنون داشته است ادامه خواهد داد.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی در مجموعه تحرکاتی که در این زمینه در حال انجام است نقش فعالی داشته و به ویژه با دوستان و برادران سعودی رایزنی های نزدیکی داشته است .

حسینی تصریح کرد : جمهوری اسلامی معتقد است راه حل بحران لبنان باید توسط لبنانی ها حل و فصل شود و این در تلاش های جمهوری اسلامی یک اصل است؛یعنی برای حل و فصل بحران لبنان انگیزه و عزم جدی باید از داخل این کشور بجوشد و ما تاکید می کنیم این رایزنی ها و مشورت ها باید به گروهها و مردم لبنان کمک کند تا به یک راه حل اساسی دست پیدا کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره سفر احتمالی نوری المالکی نخست وزیر عراق به ایران گفت : این سفر اکنون در دستور کار قرار ندارد؛ البته باتوجه به مناسبات دو کشور و روابطی که میان مسئولان ایرانی و عراقی وجود دارد رایزنی های نزدیکی را می طلبد ، بنابر این اگر قرار باشد چنین دیداری برگزار شود زمان آن اعلام خواهد شد.

حسینی درباره سفر آقای محمود احمدی نژاد رییس جمهور کشورمان به سوریه گفت : این سفر در دستور کار قرار دارد اما زمان آن هنوز قطعی نشده است .

عملکرد امریکا اصلاح نشده است
خبرنگاری در ادامه نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه از حسینی درخصوص پیش بینی وی درباره بازی آینده قدرتی مانند امریکا که در عرصه بین المللی تنها مانده است پرسید.

سیدمحمدعلی حسینی در پاسخ، رویکرد های یکجانبه گرایانه، سلطه جویانه و استفاده از زور را در حال تضعیف شدن دانست و گفت: در جناح دیگر تلاش هایی صورت می گیرد و به طور رسمی و علنی نیز مطرح کرده اند که ضمن مشروع دانستن و به رسمیت شناختن حق جمهوری اسلامی ایران برای استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای، تاکید می کنند که این مسائل باید از طریق مذاکرات حل و فصل شود.

وی افزود: همانطور که قبلا نیز گفته ام، این ایده در حال تقویت شدن است و در مواضعی که برخی از کشورها مطرح می کنند و مجموعه کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها و اعضای سازمان کنفرانس اسلامی هم به صراحت و وضوح بر این امر تاکید کرده اند.

حسینی گفت: امریکا هم باید در جهت برخورد منطقی و انتخاب راه حلی معقول و منصفانه گام بردارد تا از انزوای کنونی خارج شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره اوضاع شیعیان منطقه و تلاش یمن برای سرکوب شیعیان با پناه دادن به گروههای القاعده گفت: تلاش هایی در گذشته با هدف ایجاد تفرقه، فتنه و درگیری میان مسلمانان شیعه و سنی آغاز و مقداری هم تقویت شد که رژیم صهیونیستی و نیروهای اشغالگر در عراق نیز به آنها دامن زدند.

حسینی با تاکید بر اینکه همه کشورهای اسلامی هوشیار هستند و بارها بر وحدت مسلمین و تقریب مذاهب اسلامی در کشورهای عربی و اسلامی تاکید کرده اند گفت: بهترین راه حل برای حل اختلافات، مذاکره میان علمای دینی در فضایی آرام و مثبت است و مجموعه مسلمین اعم از شیعه و سنی باید با تاکید بر مشترکات، دشمنان خود را ناکام بگذارند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار یک شبکه تلویزیونی هنگ کنگی مبنی بر اینکه متحدان ایران در شورای امنیت چه کسانی هستند ؟گفت: شورای امنیت از اعضای دائم و غیردائم تشکیل شده است که ما با آنها روابط داریم و از روابط و مناسبات موجود استفاده می کنیم و مسائلی که مطرح است با آنها در میان می گذاریم و این رایزنی ها همچنان ادامه دارد.

حسینی در پاسخ به سوالی درباره زمان راه اندازی نیروگاه بوشهر و نیز اظهارات آقای عراقچی مبنی بر آمادگی ایران برای گفتگو با امریکا درخصوص عراق گفت: به سبب آنکه مذاکرات درخصوص نیروگاه بوشهر ادامه دارد، بهتر است درباره زمان راه اندازی آن صحبتی نکنیم؛ اعلام زمان راه اندازی به پیشرفت این مذاکرات فنی بستگی دارد.

وی درباره گفتگو با امریکا درخصوص عراق با بیان اینکه دور اول گفتگوها به درخواست و پافشاری دولتمردان عراقی و درخواست رسمی امریکا برگزار شد افزود: دولت عراق برای برگزاری دور دوم گفتگوها دعوت کرده است و در صورتی که امریکا موضع خود را اعلام کند، آن را در دستور کار خود قرار خواهیم داد.

حسینی اضافه کرد: هیچ اصلاحی در رویکردها، عمل و رفتار امریکایی ها در این مدت مشاهده نشده است.

کد خبر 26025

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز