جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۹
۰ نفر

فرمول قیمت‌گذاری خودرو بار دیگر و این بار برای سال ۹۳ تغییر کرده است.

خودرو

قرار است این فرمول هفته آینده درصورت موافقت دولت از سوی شورای رقابت نهایی شود اما سؤالی که بلافاصله مطرح می‌شود این است که با این فرمول جدید قیمت خودرو بالا می‌رود یا پایین و یا اینکه اصلا تغییری نمی‌کند؟

به گزارش همشهری رضا شیوا، رئیس شورای رقابت پس از مدت‌ها، سکوت خود را شکست و از فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو رونمایی کرد. شورای رقابت که بهتر است به آن شورای قیمت‌گذاری خودرو گفته شود از زمان آغاز به کار، بخش قابل توجهی از فعالیت خود را مصروف قیمت‌گذاری خودرو کرده که البته تاکنون هم در ایجاد یک ترتیب مشخص موفق نبوده است.

این شورا در دوره جدید با رئیس جدید تلاش دارد یک فرمول جدید برای قیمت‌گذاری خودرو ارائه کند که دیروز رضا شیوا به تشریح جزئیات آن پرداخت. به گفته شیوا این تغییر در فرمول، به‌طور طبیعی منجر به تغییر قیمت نیز خواهد شد، چراکه متغیرهای این فرمول تغییر می‌کند.

براساس این فرمول قیمت‌گذاری خودرو متاثر از چند عامل تورم بخشی، کیفیت خودرو، بهره‌وری در شرکت‌های خودروساز و قیمت سال قبل خواهد بود.تورم بخشی مورد نظر شورای رقابت در فرمول جدید از بانک مرکزی دریافت شد، که بر این اساس، شورای رقابت این نرخ تورم را به‌صورت ترکیبی و با محاسبه ارز آزاد و مبادلاتی استخراج کرده است.

به گفته رضا شیوا این تغییر فرمول هنوز نهایی نیست و باید دولت هم آن را تأیید کند و درصورت تأیید دولت اجرا خواهد شد. رئیس شورای رقابت اگرچه به‌طور صریح از افزایش قیمت خودرو با اجرای فرمول جدید سخنی نگفته اما وی تأکید دارد: این دستورالعمل با توجه به متغیرهای نرمال قیمت‌گذاری تدوین شده که تمام آنها در اختیار خودروسازان قرار گرفته است؛ به علاوه اینکه مدل محاسبه قیمت براساس تورم بخشی و نرخ ارز است که البته بانک مرکزی نیز به تازگی نرخ تورم بخشی را به شورای رقابت اعلام کرده است.

وی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سؤال که آیا فرمول جدید موجب کاهش قیمت خودرو خواهد شدگفت: با توجه به اینکه در دوره مذکور تورم عمومی و تورم بخشی وجود داشته، زمانی کاهش قیمت خواهیم داشت که در آینده هیچ تورمی وجود نداشته باشد.

این اظهارات در حالی است که سخنگوی دولت هفته پیش صراحتا اعلام کرد که دولت با افزایش قیمت خودرو مخالف است. همچنین براساس توافقی که چندی پیش دولت با خودروسازان داشته، قرار بر این شد که قیمت خودرو با پرداخت ارز دولتی به‌خودروسازان افزایش نداشته باشد. با این تفاسیر این سؤال همچنان پابرجاست که بالاخره قیمت خودرو افزایش می‌یابد یا کاهش؟

کد خبر 260323
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز