دوشنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۶ - ۰۸:۲۶
۰ نفر

لادن بهبودی: روزنامه امارات الیوم از کشف و ضبط داروهای تقلبی که مصرف آنها موجب مرگ بیماران قلبی شده است در گمرک دبی خبر داد.

 ورود 556 هزار بسته حاوی قرص فیلاویکس که بیماران قلبی از آن استفاده می‌کنند به ارزش 5 میلیون درهم در اسکله کارگوویلج کشف و ضبط شد. این یکی از بزرگ‌ترین کشفیات داروهای تقلبی در دبی به شمار می‌آید. این قرص‌های تقلبی از آفریقای جنوبی با کشتی حمل شده و در امارات، اروپا و آسیا توزیع می‌شوند.

داروی اصلی فیلاویکس ساخت یک شرکت داروسازی فرانسوی است که 28قرص آن 292 درهم قیمت دارد. ژان پیر براگانتی، رئیس دفتر منطقه‌ای شرکت گفت که بیماران در صورت مصرف داروهای تقلبی بلافاصله می‌میرند.

قرص‌های تقلبی فیلاویکس با سیمان پر ‌شده و موجب مرگ بیمار می‌شوند. مدیر کل گمرک دبی احمد باقی احمد ضمن اعلام خبر ضبط این محموله دارویی، به نام شرکتی که وارد کننده این داروها بود اشاره‌ای نکرده است. ضمن اینکه تاکنون مشخص نشده که چه تعدادی در این رابطه دستگیر شده‌اند.

وی افزود: «این موضوع جرم عمومی است و دستگیر شدگان اگر جرمشان قطعی شود مجازات خواهند شد.» داروهای تقلبی در دو کانتینر بودند، در یکی 193 هزار قرص و دیگری 363 هزار قرص کشف شد. بلافاصله پس از مشخص شدن نتایج آزمایشات پزشکی که جعلی بودن داروها را ثابت می‌کرد کشتی‌ها توقیف شدند. پاتریش پائولی سفیر فرانسه در امارات در این خصوص گفت: جعبه این داروها خیلی خوب کپی شده و تشخیص دادن اصل آنها واقعا مشکل است.

 دکتر عبدی پاندی متخصص قلب و عروق در بیمارستان الزهرای شارجه به اهمیت داروی فیلاویکس برای بیماران قلبی به خصوص بیمارانی که آنژیوپلاستی کرده‌اند اشاره کرد. در حال حاضر ماهانه 200 بیمار در امارات آنژیوپلاستی می‌شوند که به گفته دکتر پاندی مصرف فیلاویکس برای این بیماران بسیار حیاتی است و بیمار اگر نتواند این دارو را مدام مصرف کند زندگی اش به خطر می‌افتد.

 وی گفت که ریختن سیمان در داروهای فیلاویکس تقلبی برایش غیرقابل تصور است. به گفته کارشناسان 15 درصد از کل داروهای مصرفی در جهان تقلبی هستند و بسیاری از بیماران پس از مصرف داروهای تقلبی می‌میرند. وزارت بهداشت به بازرسان بیشتری نیاز دارد.

 همزمان با پخش این خبر وزارت بهداشت اعلام کرد که برای بازرسی مستمر از داروخانه‌ها با کمبود نیرو رو به‌رو است. حامد الشمسی معاون وزارت بهداشت به روزنامه امارات‌الیوم گفت که این وزارتخانه در صدد است با استخدام نیروهای بیشتر این مشکل را رفع کند. وی افزود: قاچاق داروهای تقلبی یک مشکل بین‌المللی است و در همه جای دنیا وجود دارد. معاون وزارت بهداشت ضمن اعلام برنامه این وزارتخانه برای استخدام نیروهای بیشتر گفت که این راه‌حل مشکل قاچاق داروی تقلبی نیست.

 وی گفت که حل این موضوع نیازمند همکاری تمام بخش‌ها از جمله گمرک بزرگراه‌ها است. این بخش‌ها بهترین ورودی‌های داروی تقلبی به کشور هستند. داروها باید قبل از ورود به بازار امارات توسط وزارت بهداشت تایید شوند. همچنین داروها باید شماره ثبت داشته باشد که در وزارت بهداشت موجود باشد. البته این قانون در مورد تمام مواد شیمیایی نیز که وارد کشور می‌شوند وجود دارد.

 وزارت بهداشت در بازدید از وزارتخانه‌ها نمونه داروها را جمع‌آوری کرده و آنها را آزمایش می‌کند. به گفته مسئولان این وزارتخانه این بازرسان، حرفه‌ای و آموزش دیده هستند و می‌توانند داروهای تقلبی را تشخیص دهند.

 کارشناسان پزشکی به بیماران توصیه می‌کنند که در مورد وجود شماره ثبت وزارت بهداشت روی بسته‌ حاوی داروها قبل از مصرف دقت کنند ضمن اینکه حروف اسم دارو روی جعبه‌ها با حروف روی بسته‌های دارو متفاوت است. همچنین به گفته کارشناسان، داروهای تقلبی پس از مدت زمان طولانی تغییر رنگ می‌دهند.

 منبع: همشهری امارات

کد خبر 26074

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز