همشهری آنلاین: استادیار موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران گفت: گزارش های جهانی نشان می‌دهد تاثیر تغییر اقلیم در آسیا بیشتر از مناطق دیگر در کره زمین است.

به گزارش ایرنا، فرحناز تقوی یکشنبه در نشست تخصصی تغییر اقلیم در پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی اظهار داشت: تاثیر تغییر اقلیم در آسیا به گونه‌ای است که در مناطق جنوب شرقی 20 درصد و جنوب 30 درصد کشاورزی کاهش می‌یابد.

وی افزود: همچنین منابع آبی در آسیا کاهش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت و در کنار افزایش جمعیت مشکل بزرگی ایجاد خواهد شد.

تقوی با بیان این که در سال 2013 بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تاکید شده است ادامه داد: آمریکا و چین در انتشار گازهای گلخانه‌ای به ترتیب رتبه اول و دوم در دنیا را دارند و متاسفانه هیچ کدام از پروتکل‌های مربوط به تغییر اقلیم و انتشار گازهای گلخانه‌ای را هم امضا نمی‌کنند.

وی افزود: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد روند گرمایش زمین در سال‌های بین 2050 تا 2100 افزایش می‌یابد که بالا آمدن آب دریاها و اقیانوس‌ها را به همراه خواهد داشت، در شرایط خوش‌بینانه 26 تا 55 سانتی‌متر و در بدترین شرایط 45 تا 82 سانتی‌متر سطح آب دریاها و اقیانوس‌ها بالا خواهد آمد.

استادیار موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران گفت: آخرین گزارش مرکز بین‌المللی پیش‌بینی تغییر اقلیم ( IPCC) روند افزایشی تغییر اقلیم را نشان می‌دهد که این مساله تهدیدی برای منابع آبی است.

در ادامه حسن خالقی دانشیار پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی نیز گفت: موضوع تغییر اقلیم در سال 1956 برای اولین بار مطرح شد و بعد از آن موضوع گرمایش جهانی شکل گرفت و نخستین کنفرانس جهانی آب و هوایی نیز در سال 1979 برگزار شد.

وی اظهارداشت: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که قطعا تغییر اقلیم وجود دارد اما مشخص شدن میزان تاثیر آن در مقیاس ملی و جهانی از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی تاکید کرد: چالش بزرگ در بحث تغییرات اقلیمی داده‌ها و اطلاعاتی است که برای انجام تحقیقات از آنها استفاده می‌شود که صحت برخی از آنها جای سوال دارد البته در نظام کلی تغییر اقلیم را قبول داریم این که تاثیر آن در کجا و چقدر است باید مورد بررسی قرار گیرد.

خالقی گفت: برای دسترسی به اطلاعات صحیح در تاثیر تغییر اقلیم، بانک اطلاعاتی مرتبط با هواشناسی و اقلیم‌شناسی در پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی ایجاد شده است.

نشست تخصصی تغییر اقلیم یکشنبه با حضور متخصصان و محققان این رشته در پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی برگزار شد.

کد خبر 261265
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha