همشهری آنلاین: عضویت در اتحادیه اروپا قبرس را به فقرکشانده و براساس تحقیقاتی که به عمل آمده، بیش از یک سوم مردم قبرس با مشکلات مالی ومعیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند.

عضویت در اتحادیه اروپا قبرس را به فقر کشانده است

به گزارش ایرنا، از زمانی که قبرس( بخش جنوبی و یونانی نشین) به عضویت اتحادیه اروپا و بخصوص از زمانی که عضو حوزه یورو شد،هرروز بیشتر بسوی فقر سوق داده شده و به لبه ورشکستکی رسیده است.

اداره آمار سراسری قبرس باتوجه به تحقیقاتی که درسراسر قبرس به عمل آورده ، گزارش داد: قبرس جنوبی و یونانی نشین به علت سیاست های اعمالی پس ازعضویت در اتحادیه اروپا و واحد پولی این اتحادیه که براساس خواسته های این اتحادیه در کشور قبرس به مرحله اجرا گذاشته شد این کشور را بسرعت بسوی فقر سوق داده است.

قبرس که تا قبل ازآن به بندر آزاد تجاری بین المللی شهرت داشت و ارزش لیر قبرس حدود 2 برابر یورو( واحد پولی اتحادیه اروپا) بود ولی با اجرای سیاست های اتحادیه اروپا طی مدت حدو شش سال به لبه ورشکستگی کشیده شد و هم اکنون برای اداره آمور کشور و هزینه ها ی دولتی نیازمند دریافت وام از بانک مرکزی اتحادیه اروپا، بانک جهانی و صندوق بین المللی پول موسوم به تروئیکا یعنی وام دهندگان خارجی به این کشورگشته و براساس یافته تحقیات اداره آمار سراسری این مشور، حدود 30 درصداز شهروندان این کشور با مشکلات معیشتی روبرو هستند.

عضویت قبرس در اتحادیه اروپا، محدود کردن صدور روادید برای گردشگران خارجی، محدویت در صادرات و واردات و بندر آزاد تجاری بودن قبرس و اجرای خواسته های دیگر این اتحادیه از عوامل سوق دادن قبرس و دیگر کشورهای عضو به سوی فقر شده است.

اداره آمار سراسری قبرس بااشاره به روند اوضاع اقتصادی کشور،اعلام کرد: براثر بحران مالی دراین کشور ، فقیران هر روز فقیرتر می شوند و حدود 31 درصد از شهروندان قبرسی ( بخش جنوبی و یونانی نشین) با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کنند. و برای تامین معیشت خود و فرزندانشان با مشکلات جدی روبرو هستند.

براساس گزارش همین اداره آمار، فقط طی یکسال گذشته 5 درصد از افراد کم درآمد نسبت به سال گذشته فقیرتر شده و وضعیت مالی ومعیشتی آنان بدترشده است

یافته های این نظرسنجی همچنین حاکیست در هر 10 خانوار، تعداد 3 نفر بیکار هستند و 25 درصد خانواده ها حداقل دارای یک نفر بیکارند.

یافته های این نظرسنجی همچنین حاکیست 20 درصد مردم برای تامین معیشت روزانه خود با مشکلات جدی روبرو هستند و 30 درصد از شهروندان مجبور هستند که بخشی از هزینه های روزمره خود را کاهش دهند.

قبرس تا قبل از سال 2006 میلادی یعنی قبل از پیوستن به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، یک کشور نسبتاً ثروتمندی محسوب و شهروندان آن از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار بودند، ولی پس از الحاق به اتحادیه اروپا و واحد پولی اروپا( یورو) رفته رفته با مشکلات مالی روبرو گردید و سال گذشته در آستانه ورشکستگی قرار گرفت.

کد خبر 261610
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha