رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست همزمان با روز جهانی محیط‌زیست از ضرورت توجه ویژه به محیط‌زیست سخن گفت.

محیط زیست

 ابتكار تأكيد كرد كه بزرگداشت محيط‌زيست و يادآوري اهميت حفظ آن براي عموم جامعه نبايد مختص به يك روز باشد و با توجه به تأثير مستقيم محيط‌زيست بر سلامت و زندگي انسان‌ها، اهميت حفظ محيط بايد در تمامي روزهاي سال بيان شود.

او گفت كه اولويت دولت يازدهم و سازمان حفاظت محيط‌زيست حل چالش‌هاي زيست‌محيطي و فراهم كردن محيط‌زيست سالم براي شهروندان است. با همين رويكرد برنامه اجرايي مقابله با آلودگي هوا در هيأت دولت به تصويب رسيد و در پي آن، با همكاري و تعامل بسيار خوب وزارت نفت، بنزين آلوده پتروشيمي حذف و بنزين يورو 4جايگزين آن شد. به گفته ابتكار تا آخر آذرماه سال 93، 8 كلانشهر آلوده كشور از بنزين يورو 4و گازوئيل استاندارد بهره‌مند خواهند شد.

ابتكار كه با راديو ايران سخن مي‌گفت يكي از مهم‌ترين اولويت‌هاي محيط‌زيست را طي 9ماهي كه از استقرار دولت يازدهم مي‌گذرد، بازسازي حكمراني محيط‌زيست در كشور و در طرح‌هاي توسعه‌اي عنوان كرد و يادآور شد كه جايگاه محيط‌زيست در سال‌هاي گذشته آنچنان تضعيف شده بود كه محلي از اعراب نداشت.

احياي شوراي‌عالي محيط‌زيست از سوي رئيس‌جمهور و برگزاري جلسات آن پس از سال‌ها تعطيلي از ديگر اقدامات برجسته‌اي بود كه ابتكار به آن اشاره كرد و گفت كه طرح مسائل، چالش‌ها و بحران‌هاي محيط‌زيست در عالي‌ترين سطوح نظام جمهوري اسلامي ايران همچون مجمع تشخيص مصلحت نظام، مجلس شوراي اسلامي و قوه مجريه، گامي مؤثر براي اولويت بخشي به مسائل محيط‌زيست و حل بحراني‌هايي چون كم‌آبي، خشك شدن تالاب‌ها، آلودگي هوا و بسياري چالش‌هاي ديگر است.

چالش‌ها و تعامل با دستگاه‌هاي اجرايي

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در حالي از تلاش‌هاي اين سازمان براي حل چالش‌هاي زيست‌محيطي خبر مي‌دهد كه محيط‌زيست اكنون با بحران‌هاي متعددي دست به گريبان است. خشك شدن يا در معرض خشك شدن 40تالاب كشور، سير نزولي جمعيت حيات وحش كشور به‌دليل شكار بي‌رويه، تخريب زيستگاه‌ها، هجوم ريزگردها، اجراي طرح‌هاي عمراني مغاير با معيارهاي زيست‌محيطي در مناطق تحت مديريت سازمان حفاظت محيط‌زيست، ادامه روند سدسازي و بحران كم آبي در مناطق مختلف كشور از مهم‌ترين چالش‌هاي زيست‌محيطي است. افت آب سفره‌هاي زيرزميني، و درنتيجه بروز بحران در 230دشت حاصلخيز كشورو عبور 70دشت از خط قرمز كم آبي را بايد به اين موارد افزود.

باوجود اين چالش‌ها و با آنكه ابتكار در روز معارفه خود در پارك پرديسان اعلام كرد كه اعضاي هيأت دولت با امضاي منشوري متعهد شده‌اند كه تنها طرح‌هاي منطبق با معيارهاي محيط‌زيست اجرا مي‌شود اما به‌نظر مي‌رسد اين منشور چندان جنبه عملي ندارد زيرا طرح‌هايي نظير انتقال آب خزر به سمنان كه با انتقاد صاحب‌نظران و دانشگاهيان و مخالفت شديد معاونان طبيعي و دريايي سازمان حفاظت محيط‌زيست مواجه شده همچنان در دستور كار وزارت نيرو قرار دارد. علاوه براين با آنكه اخيرا ابتكار از سدسازي به‌عنوان يكي از مهم‌ترين عوامل تخريب محيط‌زيست ياد كرد اما هنوز سدسازي به قوت خود باقي است.

درعين حال، نشانه‌هايي از تعامل ميان سازمان حفاظت محيط‌زيست و ساير دستگاه‌هاي اجرايي به چشم مي‌خورد كه مي‌تواند در حفاظت از محيط‌زيست مؤثر باشد. شايد بر همين اساس است كه ابتكار مي‌گويد در اين دوره سعي كرديم همپيماني سازمان محيط‌زيست با ديگر سازمان‌ها را تقويت كنيم زيرا معتقديم محيط‌زيست موضوعي فرابخشي است و سازمان حفاظت محيط‌زيست به تنهايي قادر به حفاظت از محيط‌زيست كشور نيست.

وي درادامه تصريح مي‌كند كه با همين نگاه، تفاهمنامه‌هايي با وزارت آموزش و پرورش، معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري، سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي و صدا و سيما منعقد شد و حتي وزراي نفت، راه و شهرسازي و صنعت نيز همكاري‌هاي خوبي در رفع چالش‌هاي محيط‌زيست داشته‌اند.

تلاش ديپلماسي براي احياي هامون و مقابله با ريزگردها

ابتكار در گفت‌وگو با راديو ايران، احياي تالاب هامون را يكي از موفقيت‌هاي زيست‌محيطي كشوردانست و گفت كه در اين زمينه عوامل مختلفي ازجمله فعاليت‌هاي دولت در بحث ديپلماسي با كشور افغانستان، برداشتن برخي موانع و همكاري مردم و سمن‌ها موجب زنده‌شدن دوباره هامون حداقل بعد از 8 سال شد. او نسبت به احياي درياچه اروميه هم اظهار اميدواري كرد و يادآورشد: مطالعات نجات درياچه اروميه تكميل شده و به‌زودي ارائه مي‌شود؛ هر چند اكنون اروميه در شرايط نسبتاً بهتري قراردارد اما نجات اين اكوسيستم آبي كار بزرگي است و تلاش بيشتري مي‌طلبد.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست، از افت آب‌هاي زيرزميني، خشك شدن تالاب‌ها، آسيب وارده به حيات وحش و تنوع زيستي، آسيب به جنگل‌هاي هيركاني و بلوط، آلودگي هوا، پديده گردوغبار به‌عنوان برخي از چالش‌هاي محيط‌زيست ايران نام‌برد و افزود: گردوغباري كه امروز بسياري از استان‌هاي كشور را درگير كرده و سلامت مردم را با خطر مواجه كرده است ناشي از عوامل داخلي و خارجي است.

وي بي‌توجهي به افت كيفيت مراتع، از بين رفتن پوشش گياهي مناطق، فرسايش خاك و خشك شدن تالاب‌ها را ازجمله عوامل داخلي ايجاد كانون‌هاي گردوغبار دانست و افزود: عراق و برخي ديگر از كشورهاي همجوار نيز ازجمله كانون‌هاي خارجي اين پديده هستند كه البته دولت در تلاش است از طريق تعاملات بين‌المللي و داخلي اين پديده را مهار كند.

 

کد خبر 261696

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha