مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۶ - ۱۰:۰۲
۰ نفر

مهندس علی‌اکبر گلرخی*: صنعت حمل و نقل از پایه‌های رشد و توسعه شهرهای کشورهاست.

در عین حال داشتن شبکه حمل و نقل یکپارچه نیاز به عزم ملی و مفاهمه عمومی، اصلاح ساختارها و رفتارها، پی‌گیری و ارزیابی اثربخشی تحولات است . تهدید منابع انرژی، منابع انسانی و منابع زیست محیطی و به علاوه میلیون‌ها ساعت اتلاف وقت ارزشمند شهروندان و ناراحتی‌های روحی و روانی ناشی از تأخیر در تراکم ترافیک هم از جمله مهم‌ترین آثار و پیامدهای منفی شبکه حمل و نقل در کشور ماست.

در این راستا با هدف کاهش این هزینه‌ها و پیامدهای منفی و با تفکر ایجاد شهرهایی سالم با شبکه حمل و  نقل عمومی قابل اعتماد، ایمن، ارزان و دارای قابلیت حرکت بی‌نظیر، دفتر حمل و نقل و دبیرخانه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور برنامه‌ای با عنوان اصلاحات و سیاست‌های بیستگانه را تدوین کرد.

 این سیاست‌ها به این قرار است:

1 - توسعه و ترویج فرهنگ عمومی رفتارهای صحیح در رانندگی و تحول در شیوه آموزش و آزمون صدور انواع گواهی‌نامه رانندگی.

2 - بهره‌گیری از نیروی متخصص و آموزش دست‌اندرکاران به منظور کارآیی نیروی انسانی و ارتقای بهره‌وری.

3- استفاده از شبکه‌های نوین حمل ونقل انبوه مسافر.

4 - تغییر اساسی در افزایش پرداخت یارانه به توسعه و بهبود خدمات حمل و نقل  همگانی به جای سیاست اشتباه پرداخت یارانه به بنزین و افزایش کمک‌های مالی دولت در هزینه‌های سرمایه‌ای و جاری شبکه‌های حمل و نقل همگانی.

5 - تأمین تسهیلات برای بخش خصوصی که در قالب شرکت‌های تعاونی و خصوصی حمل و نقل همگانی شهری تشکیل می‌شوند و ایجاد سازمان‌های حمل و نقل همگانی در شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت.

6- توسعه ناوگان و بهبود خدمات حمل و نقل همگانی به منظور رضایت‌مندی و جلب اعتماد شهروندان، خصوصی‌سازی و دادن اولویت حرکت به شبکه‌های حمل و نقل همگانی و محدودیت حرکت به وسایل نقلیه شخصی.

7 - قانون‌گرایی و ارتقای سطح پاسخگویی، تمرکززدایی، اشتغال‌زایی و حذف تصدی‌گری‌های غیرضرور.

8 - ارتقای سطح کیفی و ایمنی وسایل نقلیه تولیدی به علاوه کاهش مصرف سوخت آنها، معاینه فنی خودروها، کاهش آلودگی هوا، حذف خودروهای فرسوده، تغییر سوخت مصرفی در شبکه‌های حمل و نقل همگانی به گاز طبیعی و دیگر سوخت‌های پاک و اقتصادی.

9- کاهش هزینه‌ها با صرفه‌جویی خردمندانه و اقتصادی اداره کردن امور.

10 - ترغیب و تشویق مدیران شهری در انجام مطالعه و استفاده از علم مهندسی برنامه‌ریزی  حمل و نقل و ترافیک برای ساماندهی و بهبود ترافیک شهرها و پیش‌بینی افق بیست ساله همراه با تدوین برنامه‌های پنج ساله برای شهرهای بزرگ کشور.

11 - مدیریت بر عرضه و تقاضای حمل و نقل، اطلاع‌رسانی به موقع، کاهش تقاضای سفر و حذف سفرهای غیر ضرور، ایجاد و بهره‌برداری از مسیرهای ویژه عبور دوچرخه‌سواران و ارائه مسیرهای مناسب و امن برای عابران پیاده.

12 - به هنگام‌سازی و رعایت ضوابط و معیارهای فنی در کلیه امور مربوط به ساخت و بهره‌برداری از معابر.

13 - تدوین و به کارگیری راهبردهای کاهش تعداد تصادفات و شدت تصادفات و خسارات ناشی از آنها.

14 - تلاش برای خصوصی‌سازی، ایجاد اشتغال و کسب درآمدهای بالقوه در سازمان‌ها و نهادهایی که مسئولیتی در بخش حمل و نقل دارند و مصرف آن در بهبود عبور و مرور.

15 - تحول ساختاری در ارائه خدمات راهنمایی و رانندگی، بهره‌گیری از تجهیزات و فناوری نوین، افزایش اقتدار پلیس و  اعمال جدی مقررات و برخورد با متخلفان، تعامل با شرکت‌های بیمه و سایر دستگاه‌های مربوط.

16 - ایجاد پایگاه اطلاعاتی حمل و نقل و ترافیک در سطوح شهری، استانی و ملی.

تازه‌ترین گزارش جهانی  2007  با عنوان «به سوی اقدامی گسترده‌تر برای پس‌انداز» حاکی از آن است که ایران در سال  2004 به طور کلی معادل  2/6درصد از درآمد کل ملی خود را صرف خسارات زیست‌محیطی ناشی از  انتشار آلاینده دی‌اکسید کربن و ذرات معلق کرده است، در حالی که در همین سال بیشترین خسارت را در این زمینه با 8/3درصد ازبکستان و کمترین خسارت را با  0/1درصد سوئد و فرانسه دیده‌اند. باید توجه داشت که با افزایش حمل و نقل عمومی می‌توان این رقم را تا نصف کاهش داد.

مدیر عامل پیک باد‌پای شهرداری تهران

کد خبر 26190

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز