سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: سرانجام پس از ماه‌ها رکود در موسیقی ایران، خبرهای تازه از رونق این عرصه تا پیش از ماه مبارک رمضان حکایت دارد.

این خبر که در نشست خبری مدیر عامل انجمن موسیقی منتشر شد، بیش از هر چیز امیدواری برای اجرای راحت و بدون دردسر را زنده می‌کند.

نکته‌ای که مدت‌هاست به بزرگ‌ترین گره‌ فضای موسیقی ایران بدل شده است. حالا با طرح دوباره شب‌های موسیقی به نظر می‌رسد دست کم 2 ماه از سال را می‌توانیم شاهد پویایی این فضا باشیم.

مدیرعامل انجمن موسیقی ایران در این باره می‌گوید: «برگزاری شب‌های موسیقی ایران از مهمترین برنامه‌های انجمن در سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی است که حد فاصل مرداد و شهریور هر شب در تالار وحدت با اختصاص به موسیقی یک استان برگزار می‌شود.»

بابک رضایی که حتما می‌داند یکی دیگر از بزرگ‌ترین گله‌های موسیقی‌دوستان، توجه مسئولان به نوع خاصی از موسیقی است، ادامه می‌دهد: قرار نیست در این سلسله برنامه‌ها تنها موسیقی بومی و منطقه‌ای اجرا شود بلکه تمام ژانرهای موسیقی آن منطقه اجرا خواهد شد.

به گفته رضایی تاکنون 10 استان اعلام آمادگی کرده‌اند و آغازگر برنامه شب‌های موسیقی خوزستان و تهران خواهد بود و قرار است با حضور مدیران بومی، مدیر کل ارشاد استان‌ها و پژوهشگران موسیقی، برنامه‌های تجلیل از بزرگان موسیقی همان مناطق نیز برگزار شود. ظاهرا هدف انجمن موسیقی از برگزاری این برنامه‌ها «پرکردن خاموشی موسیقی در این روزهاست.»

جالب‌تر این که «باتوجه به اینکه تعطیلات دفتر موسیقی با جدول اروپا تنظیم شده است این تعطیلات تابستانی به وجود آمده است.»

برنامه‌های دیگر

اما انجمن موسیقی برنامه‌های دیگری نیز دارد و شب‌های موسیقی همه ماجرا نیست. جشنواره موسیقی پاپ یکی از این برنامه‌هاست: «به جد در حال پیگیری این جشنواره هستیم و چنانچه هیأت امنای انجمن موسیقی و شورای راهبردی معاونت هنری طرح برگزاری را تصویب نمایند فراخوان این جشنواره امسال اعلام و سال آینده آن را برگزار خواهیم کرد.»

در عین حال، همین چند روز پیش بود که مدیر کل دفتر شعر و موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک نشست خبری دیگر درباره جشنواره موسیقی جوان گفت به جز جشنواره موسیقی فجر و موسیقی جوان هیچ جشنواره دیگری برگزار نخواهد شد.

این اختلاف نظرات البته با وجود 3 نهاد مختلف خانه موسیقی، دفتر شعر و موسیقی و انجمن موسیقی چندان هم عجیب نیست. اختلافی که قطعا در برگزاری سوگواره‌ نغمه‌های عاشورایی وجود نخواهد داشت.

رضایی در این باره می‌گوید: «از آنجایی که فعالیت‌های هنری در ایام محرم و صفر به همت معاونت هنری در حال شکل گیری است، قرار است امسال اولین سوگواره نغمه‌های عاشورایی را برگزار کنیم که این برنامه تمام موسیقی های مذهبی و عاشورایی از جمله چاووش‌خوانی، پیش پرده خوانی، موسیقی‌های آیینی و مذهبی را دربر خواهد گرفت. در حال حاضر طرح این برنامه به هیأت امنا ارائه شده و امیدواریم بتوانیم این برنامه را اجرا و چراغ خاموش موسیقی را در این ایام روشن کنیم.»

علاوه بر این سوگواره، قرار است ارکستر موسیقی ملی امسال با برنامه ریزی‌های مشخص در مراکز استان‌ها اجرای برنامه داشته باشد.

به طوری که 9 و 10 شهریور در تبریز و 15 و 16 یا در گرگان و یا در شهرکرد برنامه خواهند داشت و این روند تا پایان سال ادامه می‌یابد. رضایی درباره کنسرت‌های آینده این انجمن نیز می‌گوید: «گروه موسیقی سپهر 21 و 22 تیر در تالار رودکی، گروه سازهای ایرانی خروش به سرپرستی حمیدرضا مرتضوی و خوانندگی علی خدایی به همراه بداهه نوازی «مجید درخشانی» 23 و 24 تیر در تالار وحدت، گروه موسیقی ذوالفنون به همراهی «هادی منتظری» 11 و 12 مرداد در تالار وحدت به روی صحنه می‌روند.»

با این وصف می‌توان در انتظار روزهای پررونقی برای موسیقی کشور بود. چیزی که دست کم در حوزه اجراهای زنده، وضعیت مناسبی ندارد.

کد خبر 26235

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز