مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۴
۰ نفر

محدثه قیدی: حدود ۹سال پیش شورای اسلامی شهر تهران براساس مصوبه‌ای از شهرداری تهران خواست برای اجرایی کردن قانون جامع حمایت از حقوق معلولان مصوب مجلس شورای اسلامی اقداماتی به انجام برساند، از همان سال قرارشد یکی ازاولویت‌های شهرسازی مناسب‌سازی‌ محیط شهری با هدف تأمین حقوق و فرصت‌های مساوی برای جانبازان، معلولان و سالمندان باشد.

مناسب سازی

به همين منظور ستادي تحت عنوان ستادمناسب‌سازي‌ در شهرداري تشكيل شد و كار خود را با بازديد از 200ساختمان متعلق به شهرداري تهران آغاز و براي هر كدام جدول اولويت‌بندي مناسب‌سازي‌ تهيه كرد.شهرداري تهران در قالب اين ستاد همچنين كار نظارت و كنترل بر اجراي ضوابط و مقررات شهرسازي و معماري ويژه كم توانان و ناتوانان جسمي- حركتي دربيش از 30محور و ميدان پر تردد شهر تهران را در دستور كار خود قرار داد.

ازجمله اين محورها و ميادين مي‌توان به خيابان‌هاي مصطفي خميني، مولوي، ايران، ديالمه، فياض بخش، آقاجانلو، سعدي جنوبي و... اشاره كرد. اين ستاد همچنين با درنظر گرفتن اينكه شوراياري‌ها به‌عنوان ابزار مهم مردمي مي‌توانند نقش مهمي در فرهنگ‌سازي‌ براي رفع مشكلات مربوط به تردد جانبازان، معلولان و سالمندان در محله‌ها داشته باشند كارگروه اجتماعي را تشكيل داد كه نحوه مشاركت با شوراي اسلامي شهر تهران و شورا ياري محلات را مورد بررسي قرار دهد.

در سال‌هايي كه شوراي اسلامي شهرتهران دوره سوم فعاليت خود را پشت سر مي‌گذاشت به‌دليل تداوم اين رويكرد و در قالب تصويب قوانين مختلف شهرداري تهران قانونا ملزم شد در بحث شهرسازي به‌گونه‌اي عمل كند كه افراد معلول و سالمند بتوانند از خدمات گوناگون سطح شهر بهره‌مند شوند.

گرچه از نظر مرتضي طلايي كه آن زمان رياست كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر را برعهده داشت عملكرد شهرداري تهران به لحاظ پياده‌راه‌سازي‌ و توسعه اماكن ورزشي ويژه جانبازان و معلولان خوب ارزيابي شد اما درعين حال وي سرانه اين فضاها را چه در سطح ملي و چه در سطح شهر تهران كم دانست. وي گفت: با درنظر گرفتن اينكه در آينده‌اي نه چندان دور با يك جامعه كهنسال روبه‌رو خواهيم شد بايد به‌گونه‌اي شهر را آماده كنيم كه هم سالمندان و هم جانبازان و معلولان در تردد و رفت‌وآمد‌ها از فضاهاي محيطي متناسب برخوردار باشند.

ادامه رويكرد مناسب‌سازي‌ فضاهاي شهردر شوراي چهارم

مجتبي شاكري جانباز 70درصد كه در دوره چهارم به عضويت شوراي اسلامي شهرتهران درآمده است از جديت شوراي شهر براي مناسب‌سازي‌ فضاهاي شهر سخن گفت و افزود: البته مقدمات اين مهم در 2 دوره قبل شوراي شهر انجام شده بود منتهي آنچه در عمل اتفاق افتاد صرفا درسطح يك بهسازي در معابر، بوستان‌ها و اماكن بود نه اينكه مناسب‌سازي‌ استاندارد مورد نياز جانبازان و معلولان اتفاق افتاده باشد. به گفته شاكري در اين دوره پس از برگزاري جلساتي بنا شد شورايي با مسئوليت مستقيم شخص محمدباقر قاليباف شكل گيرد تا در مرحله نخست يك برآورد وسيع‌تر و يكپارچه هم براي مسيرهاي مناسب عبور جانبازان و هم كهنسالان، معلولان و كودكان صورت گيرد.

به‌نظر شاكري تا‌كنون در اين حوزه كارهاي جزئي و نه اساسي صورت گرفته است ضمن اينكه پيمانكارها خيلي با نياز جامعه معلولان و جانبازان آشنا نيستند به همين دليل در آيين‌نامه‌هايي كه اشاره شد بحث انتخاب يك مشاور مناسب هم مطرح است تا پروژه‌ها را مطابق استاندارد به پيش ببرد و پيمانكاران را به درستي در مسيرمناسب‌سازي‌ هدايت كند.

اصلاح ذهنيت جامعه نسبت به حقوق معلولان

علي صابري هم به‌عنوان عضو نابيناي شوراي شهر كه هم‌اكنون در كميسيون برنامه و بودجه مشغول فعاليت است در مصاحبه با همشهري گفت: خيلي ساده بگويم وضع شهر براي استفاده معلولان خيلي خوب نيست و اين خوب نبودن پارامترهاي بسياري را شامل مي‌شود. بخشي ازآن پارامترها فرهنگي است و به ذهنيت مردم برمي‌گردد كه خيلي نسبت به اهميت فراهم شدن زيرساخت‌ها براي استفاده جانبازان و معلولان واقف نيستند.

صابري گفت: از اين به بعد بحث مناسب‌سازي‌ چه درپروژه‌هاي دولتي و چه شهرداري و بخش خصوصي بايد پيوست طرح‌ها و برنامه‌ها باشد. به‌نظر صابري، تنها در اين صورت است كه بودجه هم به‌كار خواهد آمد وگرنه بي‌فايده است. وي با اشاره به اينكه نامناسب بودن فضاهاي شهري درهمه جاي دنيا به چشم مي‌خورد، گفت:

ما نبايد قضايا را صفر يا صدي ببينيم بالاخره ساخت‌و‌سازهايي كه از قبل بوده مشكلاتي دارند اما ما به‌دنبال اين هستيم كه تغييرايجاد شود. اين تغييرات هم فقط مناسب‌سازي‌ فيزيكي شامل رمپ و لوپ و آسانسور و ويلچر و اينها نيست بسيار گسترده‌تر است. مثلا طراحي جي پي اس گويا كه دراين باره با سازمان فناوري اطلاعات شهرداري رايزني‌هايي انجام داديم همچنين نصب علايم بريل روي درب اتاق ساختمان‌ها هم يك نوع مناسب‌سازي‌ است، حتي بخشنامه‌اي كه به فروشگاه‌هاي شهروند شده مبني براين كه افراد نابينا و ناتوان را يك راهنما همراهي كند هم مناسب‌سازي‌ است. وي خبر داد قرار است مشاوري براي شهردار تهران انتخاب شود كه دراين باره گام‌هاي مهمي نيز برداشته شده و موضوع تقريبا نهايي است. به گفته صابري، قرار است فرد مناسبي حداكثر ظرف يك‌ماه آينده يعني تاعيد فطر براي اين منظور انتخاب شود.

کد خبر 262670

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha