مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی از انتقال تجهیزات مربوط به پروژه نصب گردنبند ماهواره‌ای یوزهای ایرانی خبر داد و گفت: در پاییز امسال اجرای این پروژه آغاز می‌شود.

یوزپلنگ

هومن جوكار به ايسنا گفته است كه اين پروژه با همكاري و مشاوره سازمان جهاني حفاظت از حيات وحش (WWF) در پاييز امسال در استان يزد آغاز به‌كار مي‌كند.

وي با بيان اينكه در گذشته فشار تحريم براي تهيه تجهيزات بيشتر از امروز بوده است، گفت: خوشبختانه مجوزي براي انجام اين امر توسط سازمان جهاني حفاظت از حيات وحش (WWF) از وزارت امور خارجه آمريكا اخذ شده تا تهيه تجهيزات زيست‌محيطي اينچنيني دچار مشكلات تحريم‌ها نشود.

جوكار با اشاره به گزارش دفتر حيات وحش درخصوص زيستگاه‌هاي يوزپلنگ ايراني گفت: خوشبختانه در اين مناطق كاهش جمعيت طعمه يوزپلنگ نداشتيم و حتي در برخي از مناطق ازجمله مياندشت شاهد افزايش طعمه‌ها مانند قوچ، ميش، كل و آهو بوده‌ايم كه اين شرايط به‌دليل فرهنگ‌سازي و اقدامات پروژه بين‌المللي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي فراهم شده است.

مدير پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايي همچنين در رابطه با مشاهدات يوز در مناطق گفت: در يك ماهه گذشته 20مورد مشاهده يوز ايراني در مشاهدات روتين در مناطق مختلف ايران داشتيم كه از برخي از آنها عكسبرداري و فيلمبرداري نيز شده‌ است.

گردنبندهاي ماهواره‌اي يوزپلنگ‌هاي آسيايي، حامل يك فرستنده راديويي و يك گيرنده و فرستنده GPS است كه مسيرهاي طي شده توسط حيوان را مشخص مي‌كند. مشخص شدن مسير مهاجرت يوزهاي آسيايي در حفاظت از اين‌گونه حيات وحش اهميت دارد. نوع غذا و زمان جفت‌گيري يوزپلنگ‌ها از ديگر اطلاعاتي است كه مي‌توان با استفاده از ردياب‌هاي ماهواره‌اي به‌دست آورد.

کد خبر 263606

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha