همشهری‌آنلاین: چهل‌و‌پنجمین شماره‌ی ماهنامه‌ی داستان همشهری با آثاری از کامبیز درم‌بخش، حمیدرضا صدر، داوود غفارزادگان، محمدحسن شهسواری، سوگل مهاجری، آرش صادق‌بیگی، احمد مدقق، وحید قاسمی زرنوشه، کورت ونه‌گات، اکتاویو پاز، اسپایک میلیگان، مایکل اسکامل، ادیت گراسمن، ادسون آرانتس دوناسیمنتو (پله)، جولیو موتسی و آمینا گوتیه منتشر شد.

چهل‌و‌پنجمین شماره‌ ماهنامه‌ داستان همشهری

بخش درباره زندگی این شماره با ماه نو آغاز می‌شود. روایتِ داوود غفارزادگان از ماه رمضان‌های دوران کودکی‌اش. در روایت دوم با عنوان آن ماهی کوچک که می‌خواهد بازیگوش بماند حمیدرضا صدر از دل‌بستگی هواداران فوتبال می‌گوید؛ دل‌بستگی‌ای که درک اهمیتش برای آن‌ها که نسبت چندانی با فوتبال ندارند گاهی غیرممکن است.

چهل سنت برای چای نوشته‌ی سوگل مهاجری روایتی است از تحصیل در غربت با مضمونی پیرامون هم‌نشینی اتفاقات خوب و بد. در ادامه روایتی می‌خوانیم از پِله اسطوره‌ی فوتبال برزیل که خاطره‌ی خود را از بازی فینال تیم ملی برزیل مقابل اروگوئه در جام جهانی 1950 وقتی نه ساله بوده، بیان می‌کند. قهرمان روایت اسپایک میلیگان از تجربه‌ی نزدیکش در جنگ جهانی دوم است که با لحنی طنازانه بیان شده است. آخرین مطلب این بخش روایتی است از مایکل اسکامل با عنوان شبح نویسنده.

بخش داستان شماره‌ی تیرماه چهار داستان دارد. نقشۀ ختایی مینا نوشته‌ی آرش صادق‌بیگی، بچه فِلم نوشته‌ی سید احمد مدقق که از نویسندگان افغان است، کارلو خواندن نمی‌داند نوشته‌ی جولیو موتسی و پن مرده است نوشته‌ی آمینا گوتیه.

روایت‌های داستانی این شماره به ورزش اختصاص دارد. تنهایی دونده‌ی دوی استقامت توصیف ژان شاردن است از شاطران (نامه‌رسانان) عصر صفوی. بازی‌های دوران نو گزیده‌ای از آگهی‌های ورزش در مطبوعات معاصر ایران است. آخرین مطلب این بخش با عنوان چم چترنگ حکم‌ها و قواعد حرکت مهره‌های شطرنج است که از رساله‌ای فرانسوی در دوره‌ی مظفرالدین‌شاه ترجمه شده است.

آغازگر روایت‌های مستند این شماره خاطرات شغلی یک نجات غریق است. تابستان فصل شنا و آب‌تنی است و رحمت جوادوند در این متن از خاطرات شغلی‌اش گفته به عنوان یک نجات غریق در مواجهه با مرز باریک مرگ و زندگی. روایت تصویری این شماره با عنوان خیرگی چند قاب است از تماشا و تماشاگران با عکس‌هایی از وحید قاسمی زرنوشه. همه تو کادرن؟‌ مجموعه‌ای از یادداشت‌های چند نویسنده درباره‌ی عکس یادگاری است.

بخش درباره‌ داستان این شماره چهار مطلب دارد. سه مطلب درباره‌ی ترجمه و اهمیت آن. ادیت گراسمن در زبان مشترک همه زبان‌ها از نقش ترجمه در شناخت فرهنگ‌ها از یکدیگر می‌گوید. مطلب بعدی زندان زبان است از اکتاویو پاز. مطلب سوم برش‌هایی است از گفت‌‌وگو با هشت نویسنده‌ی بزرگ درباره‌ی ترجمه با عنوان متن از نویسنده‌اش باهوش‌تر است. در آخرین مطلب این بخش با عنوان درس‌هایی که از شکست آموختم محمدحسن شهسواری نویسنده و مدرس رمان‌نویسی، در سرفصل آموزشیِ دنباله‌داری با عنوان کارگاه رمان، تجربیات خود را از نوشتن رمان و تدریس آن در کارگاه‌های متعدد با مخاطبان علاقمند به نویسندگی در میان می‌گذارد.

بخش پایان خوش این شماره متفاوت‌ و پربارتر از شماره‌های گذشته است. پایان خوش این شماره علاوه بر داستان‌های دیدنیِ کامبیز درم‌بخش و مسابقه داستان یک‌خطی که بخش ثابت بسیاری از شماره‌های مجله تاکنون بوده است سه مطلب دنباله‌دار جدید نیز دربردارد. برای سیزدهمین‌بار برخیز نوشته‌ی امیرحسین هاشمی، به پای هم پیر شین از ارما بومبکِ طنزپرداز و نامه‌های کورت ونه‌گات که گزیده‌ای است از نامه‌های این نویسنده که در مدت بیش از شصت سال نوشته شده‌اند و از دریچه‌ی نثر و نگاه طنازانه‌ی او، دوره‌ها و جنبه‌های مختلف زندگی‌اش را مرور می‌کنند.

شماره‌ی تیر ماهنامه‌ی داستان همشهری در 278 صفحه (با 32 صفحه اضافه) و با قیمت 6000 تومان در تهران و شهرستان‌ها منتشر شده است.

کد خبر 263971

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha