همشهری آنلاین: مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: بحث‌ها درباره انتقال آب از رود ارس به دریاچه ارومیه درست نبوده و برنامه‌ای در این زمینه وجود ندارد.

آب ارس به دریاچه ارومیه منتقل نمی‌شود

به گزارش ایرنا، داود نجفیان افزود: انتقال آب از رود ارس به دریاچه ارومیه کارساز نیست.

وی با بیان اینکه نظرات کارشناسی نیز انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه را رد کرده است، ادامه داد: تیم کارشناسی نجات دریاچه ارومیه باید در اطراف دریاچه فعالیت کند تا وضع این دریاچه بهبود یابد.

وی گفت: افزایش 600 هزار هکتار اراضی کشاورزی و حفر 30 هزار حلقه چاه از جمله دلایل مهم خشک شدن دریاچه ارومیه بوده که باید این اقدامات در حاشیه دریاچه ارومیه تعدیل شود.

نجفیان افزود: در هیچ یک از جلسات کارشناسی و ملی، انتقال آب ارس برای نجات ارومیه مطرح نبوده و این موضوع از سوی دبیر کمیته نجات دریاچه ارومیه نیز رد شده است.

دریاچه ارومیه از سالیان گذشته به دلیل استفاده بی رویه از آب‌های منتهی به این دریاچه در مصارف کشاورزی شروع به خشک شدن کرده و هم اکنون براساس نظر کارشناسان 95 درصد این دریاچه خشک شده است.

تنی چند از نمایندگان استان آذربایجان شرقی پیش از این مطالبی در باره انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه مطرح می‌کردند که این امر با مخالفت کارشناسان و نمایندگان استان اردببل مواجه شد.

رییس جمهوری روز یکشنبه گذشته با ابلاغ دستور آغاز عملیات اجرایی احیای دریاچه ارومیه، اعضای کارگروه نجات دریاچه را موظف کرد تا همزمان مطالعات تکمیلی و جانبی را به منظور تسریع در اجرا و کاهش پیامدهای منفی احتمالی، در صدر برنامه‌های خود قرار دهند.

روحانی روز یکشنبه گذشته در جلسه کارگروه نجات دریاچه ارومیه، با تشکر از گزارش مطالعات کارشناسی ارائه شده، افزود: دریاچه ارومیه نباید در وضعیت کنونی رها شود و دولت آماده است تا هر مقدار که ضرورت داشته باشد، هزینه‌های احیای این دریاچه را تأمین کند.

رییس جمهوری ادامه داد: از نگاه دولت، نجات و احیای دریاچه ارومیه به عنوان یک معیار برای احیای همزمان سایر تالاب‌ها در کشور است که با مشکلات عدیده‌ای روبه رو هستند و حفظ و احیای مجموعه تالاب‌ها مد نظر دولت است.

روحانی با اشاره به دیدگاه‌های مختلف در خصوص انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه، اضافه کرد: در انجام یک طرح ملی باید همه جوانب و ظرفیت‌های علمی کشور را در نظر گرفت و مطالعات تطبیقی در خصوص یک طرح در کشوری دیگر، نباید موجب تغییر ملاحظات ملی و غفلت از ظرفیت‌ها و الزامات بومی شود.

رییس جمهوری مطالعه همزمان درمورد برخی طرح‌ها نظیر کشت گیاهان سازگار با نمک، تاثیر سطح دریاچه ارومیه در جلوگیری از تبخیر آب، چگونگی استحصال نمک و نیز متنوع نمودن منابع تامین آب را یادآور شد و بر آغاز اجرای بخش‌های قطعی از طرح مطالعاتی کار گروه نجات دریاچه ارومیه که مورد اجماع کارشناسان است، تاکید کرد.

کد خبر 264515

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha