همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد در حالی که سیگار کشیدن در میان جوانان آمریکایی کاهش پیدا کرده است، کشیدن قلیان در میان نوجوانان دارد رواج پیدا می‌کند.

hookah

به گزارش یو اس تودی بر اساس نتایج این بررسی تقریبا از هر دانش‌آموز در سال‌های آخر دبیرستان یک نفر زمانی در طول سال گذشته قلیان کشیده است.

این بررسی یافته‌های پژوهش‌های قبلی را تایید می‌کند که نشان داده بودند دانش‌آموزاني كه از خانواده‌هاي در رده بالاتر اجتماعی- اقتصادی هستند با احتمال بیشتری ممکن است قلیان بکشند. همچنین بر اساس این پژوهش‌ها قلیان کشیدن در میان دانش آموزان پسر سفیدپوست، آنهایی که سابقه قبلی سیگار کشیدن دارند و آنهایی که سابقه مصرف موادمخدر را دارند، رایج‌تر است.

اما این بررسی که با آنالیز داده‌های گردآوری‌شده از یک نمونه «بیانگر ملی» شامل 5540 دانش‌آموز در سال‌های آخر دبیرستان در فاصله سال‌های 2010 تا 2012 انجام شده است، نشان داد که دانش‌آموزانی که در شهرهای بزرگ زندگی می‌‌کنند، والدین تحصیل‌کرده‌تر دارند، و درآمد هفتگی بالاتر از یک شغل یا منبع دیگری دارند با احتمال بیشتری ممکن است قلیان بکشند.

اگرچه بسیاری از جوانان گمان می‌کنند که کشیدن قلیان نسبت به سیگار کشیدن ضرر کمتری است، اما کارشناسان می‌گویند تحقیقات مستند گسترده نشان می‌دهد که این تصور کاملا اشتباه است.

جوزف پالمار استاد بهداشت جمعیت در مرکز پزشکیز لانگون در دانشگاه نیویورک و سرپرست این بررسی گفت: «هنگامی موضوع سیگار کشیدن مطرح است، دست کم در حال حاضر برداشت‌مان این است که این رفتار در میان جوانان در رده‌های اجتماعی- اقتصادی پایین‌تر و دارای والدین با تحصیلات پایین‌تر رایج‌تر است.» اما به گفته او در مورد قلیان کشیدن دقیقا عکس این قضیه صادق است.

این پژوهشگران می‌نویسند: «با توجه به هزینه لازم برای رفتن مکرر به کافه‌های قلیان‌کشی جای تعجب نیست که دانش‌آموزان ثروتمندتر- که درآمد هفتگی بالاتری دارند- بتوانند به طور مرتب به این مکان‌ها بروند. البته در حال حاضر نسبت افرادی که در کافه‌ها قلیان می‌کشند نسبت به آنهایی که در خانه‌ها یا سایر مکان‌ها به کشیدن قلیان می‌پردازند، معلوم نیست.»

داده‌های این تحقیق از بررسی «پایش آینده» دانشگاه میشیگان که سالانه انجام می‌گیرد، به دست آمده است. این دانشگاه اخیر گزارش کرد کشیدن قلیان در دانش‌آموزان سال‌های آخر دبیرستان در سال گذشته (2013) 21 درصد افزایش یافته است. بر اساس این گزارش شمار دانش‌‍آموزان دبیرستانی سال‌های آخر دبیرستان که زمانی سیگار کشیده بودند از 40 درصد در سال 2013 به 38 درصد در سال 2013 کاهش یافته است.

گرچه بسیاری از جوانان گمان می‌کنند که کشیدن قلیان نسبت به سیگار کشیدن ضرر کمتری است، اما کارشناسان می‌گویند تحقیقات مستند گسترده نشان می‌دهد که این تصور کاملا اشتباه است.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا می‌گوید کشیدن قلیان بسیاری از همان خطرات بهداشتی سیگار کشیدن را دارد. سایر پژوهش‌ها نشان داده‌اند که کشیدن قلیان - از جمله قلیان‌های که در آن از تنباکوهای معطر با رایحه‌های میوه و شیرینی استفاده می‌شود- قطران، نیکوتین و مونوکسیدکربن را در مقادیر بالاتری نسبت به سیگار به بدن افراد وارد می‌کند.

سازمان جهانی بهداشت در گزارشی در سال 2005 اعلام کرد افرادی که قلیان می‌کشند ممکن است در یک وعده به اندازه دود 100 سیگار یا بیشتر را استنشاق کنند.

کد خبر 265186

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha