سه‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۸
۰ نفر

سید دادوش هاشمی: نامگذاری سال‌ها اگرچه ریشه‌های عمیق و بلند تاریخی دارد، اما نوآوری به‌کارآمده در نامگذاری‌های رهبرمعظم انقلاب، امری معطوف به حل مسئله بودن آن است.

iran economy

در واقع چيدمان مفهومي در عناوين سال‌ها از رابطه‌اي نظام‌مند در محيط برنامه‌اي و اجرايي تابعيت مي‌كنند و در‌بردارنده خطوط راهبردي مسئله محوري هستند كه ناظر به درك، گفت‌وگو، تحليل و توافق بر سياست‌هاي اجرايي و عملياتي درخصوص كليد واژگان مطرح شده است.

علاوه بر دستاوردهاي عيني و عملياتي حاصل از اين نامگذاري، پديدار‌شدن فضايي از شور و شوق رسانه‌اي درخصوص موضوعات مورد اشاره، دستاوردي نيكوست اما در شروع فصل تابستان و آغاز ربع دوم سال‌جاري، مرور محتواي مفهومي واژگان و درك رابطه و پيوستگي منطقي عناصر مفهومي اقتصاد و به‌ويژه اقتصاد مقاومتي و نيز مديريت جهادي، موضوعي است كه در اين نوشتار مختصرا به آن مي‌پردازد. اقتصاد مقاومتي را مي‌توان به تشخيص حوزه‌هاي فشار در شرايط دشوار تحريم و تهديد، مهار، مديريت و ... به فرصت تبديل كرد.

واكنشي كه به اين شرايط رخ مي‌دهد آن است كه اقتصاد ملي در چارچوب رويكرد اقتصاد مقاومتي قرار مي‌گيرد و منطق اقتصاد، توسط نظام مديريت جهادي، كارسازي مي‌شود. بنابراين اقتصاد مقاومتي را مي‌توان برنامه‌اي نظام‌مند براي غلبه بر دسيسه‌ها براي متوقف كردن يا منحرف كردن پيشرفت كشور تعريف كرد و مديريت جهادي به مثابه راهبرد اجرايي براي رهبري و اداره آن قلمداد مي‌شود.سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي بر مفاهيم كليدي اقتصاد دانش‌بنيان و توانمند‌سازي‌ نيروي كار تأكيد دارند كه ناظر به ارزش‌هاي سرمايه انساني و مديريتي است.

از سوي ديگر استراتژي‌هاي چگونگي پيوند و تعاملات ميان بخش‌هاي اقتصاد مالي، بازار سرمايه، نظام بانكي تسهيلات و سود بانكي و بازارهاي ارز و طلا و بخش واقعي اقتصاد توليد كالا و خدمات، توسط عناصر و الگوهاي مديريت جهادي، طراحي و اجرايي مي‌شوند. در چنين فضايي از همگرايي عناصر اقتصادي و مديريتي است كه رويكرد اقتصاد مقاومتي كامياب مي‌شود. در ابر شهر تهران، مديريت جهادي به‌صورت يك مزيت نسبي براي دوره كنوني كارآمدي خود را نشان داده است.

اين تجربه بر كار خداپسندانه و ايثارگرانه تأكيد مي‌كند و خدمت‌رساني را فراتر از چارچوب‌هاي زمان و ساعات و وظايف سازماني تحليل مي‌كند. در يك دهه مديريت آقاي دكتر قاليباف به‌عنوان شخصيت تراز مديريت جهادي، چنين دركي از كار در نظام مديريت شهري تهران صورت نهادمندي يافته و ثمرات خود را در به بارنشاندن پروژه‌هاي عظيم عمران و توسعه شهري نشان داده است.
ايجاد فرصت‌هاي عادلانه اجتماعي و اقتصادي براي مناطق مختلف شهر و نيز براي تمامي بنگاه‌هاي اقتصادي و سرمايه‌گذاران، شهروندان و بهره‌برداران، وجوه ديگري از شاخص‌هاي برنامه‌هايي است كه در مركز جهت‌گيري‌هاي مديريت جهادي قرار دارد.

معاون مالي و اقتصاد شهري شهرداري تهران

کد خبر 265301

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha