پنجشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۳ - ۰۴:۵۱
۰ نفر

همزمان با نشست سالانه مقامات چین و آمریکا در پکن، رهبران دوطرف بر مدیریت اختلافاتشان و ضرورت همکاری بیشتر و تعریف الگوی جدیدی برای این رابطه تأکید کردند.

چین آمریکا

به گزارش يورونيوز، در آغاز اين مذاكرات 2روزه كه گفت‌وگوي استراتژيك و راهبردي نام گرفته‌است، باراك اوباما و همتاي چيني‌اش شي جين‌پينگ، در پيام‌هايي اعلام كردند كه همكاري دوطرف براي ثبات اقتصاد و تجارت جهان مهم است. رئيس‌جمهور چين در پيامش گفته‌است: رويارويي آمريكا و چين هم براي دوطرف و هم براي جهان، يك فاجعه خواهد بود. او گفته‌است: چين خواستار رابطه‌اي مبتني بر احترام دوجانبه و برابري است كه در آن منافع و تماميت ارضي دوطرف محترم شمرده شود.

نشست 2روزه مقامات آمريكا و چين كه در پكن آغاز شد، قرار است به گفت‌وگو درباره اختلافات دوطرف درباره مسائلي چون امنيت سايبري، اختلافات دريايي و همچنين نرخ برابري پول چين و توافقنامه‌هاي سرمايه‌گذاري بگذرد. در اين نشست از آمريكا جان كري وزير خارجه و جك لو وزير دارايي و از چين، معاون نخست‌وزير و وزير خارجه شركت خواهند كرد.

در يك سال اخير به‌دنبال افزايش حضور نظامي آمريكا در آب‌هاي نزديك چين و همچنين حمايت واشنگتن از ژاپن و ديگر كشورهاي آسيايي كه با چين اختلافات ارضي دارند، روابط چين و آمريكا پرتنش شده‌است. با اين حال دوطرف همواره تأكيد كرده‌اند كه مناسبات تجاري و اقتصادي گسترده‌شان، مانع از دشمني و رويارويي مستقيم ميان آنها خواهد شد. در سال‌هاي اخير مناسبات تجاري آمريكا و چين بسيار بيشتر از گذشته شده به‌طوري‌كه چين با خريد حجم وسيعي از اوراق قرضه آمريكا اكنون بزرگ‌ترين طلبكار آمريكاست. همين مناسبات تنگاتنگ اقتصادي، رابطه ميان آمريكا و چين را به رابطه‌اي منحصر به فرد در جهان تبديل كرده‌است. حجم روابط تجاري آمريكا و چين سالانه به نيم تريليون دلار مي‌رسد.

اين پنجمين سالي است كه چين و آمريكا براي حل يا مديريت اختلافاتشان در چنين سطحي به مذاكره مي‌نشينند. با اين حال به‌نظر مي‌رسد برخي اختلافات سياسي مانند جنگ سايبري ميان دو طرف، هزينه‌هاي نظامي چين و همچنين موضعگيري آمريكا درباره مسائل حقوق بشري داخلي چين، همچنان باقي بماند.

کد خبر 265410

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha