همشهری‌آنلاین - زهرا جورابلو: کتاب آینده‌پژوهی و انرژی، تالیف عباس ملکی، از سوی انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف، به چاپ رسیده و شایسته تقدیر در حوزه مدیریت در بیست‌وهفتمین دوره جایزه کتاب فصل، قرار گرفت.

عباس ملکی

از این رو مارکتینگ‌نیوز گفتگویی با عباس ملکی، سیاستگذار انرژی و مدرس دانشگاه صنعتی شریف انجام داده است که در زیر می‌خوانید:

هیچ پروژه وفعالیتی در جهان نیست که به نوعی به آینده‌پژوهی مرتبط نباشد

عباس ملکی در ابتدا به معرفی آینده‌پژوهی پرداخت و گفت: آینده‌پژوهی علم جدیدی است که مدت زمان زیادی از عمرش نمی‌گذرد، ولی به نظر می‌رسد هیچ پروژه وفعالیتی در جهان نیست که به نوعی به آینده‌پژوهی مرتبط نباشد. هر موضوعی، هر پدیده‌ای، و هر کنش و واکنشی در دنیا به نوعی به آینده مربوط می‌شود که در آینده موقعیت آن موضوع و یا مفهوم در کجا قرار دارد.

شرکتها، سازمانها و بنگاههای خیلی بزرگ، از روشهای آینده‌پژوهی بیشتر استفاده می‌کنند

وی اظهار داشت: علم آینده‌پژوهی خیلی سریع و شتابان گسترش پیدا کرده است و در سالهای اخیر توسعه خوبی در بخشهای مختلف داشته است، به خصوص همانطور که آقای وندل بل در گفتگوی با مجله شما هم گفته، شرکتها، سازمانها و بنگاههای خیلی بزرگ، از روشهای آینده‌پژوهی بیشتر استفاده می کنند. چون در صورتی که به آینده نگاهی نداشته باشیم، مسائلی چون سهم بازار، موقعیت بین‌المللی در دوره‌ی جهانی شدن، مسئله کالاهای جدید، و یا خدمات نو بی‌معنی خواهد شد.»

بازار اسلحه و انرژی، بزرگترین نیش بازار در جهان هستند

ملکی افزود: بخش انرژی در جهان یکی از پروژه‌های گرانقیمت و بزرگ در جهان محسوب می‌شود. بازار اسلحه و انرژی، به ترتیب اولین و دومین نیش و یا بخش بزرگ بازار در جهان کنونی به شمار می‌روند. به همین دلیل آینده‌پژوهی در انرژی هم نقش بسیار مهمی دارد.

عباس ملکی در خصوص تالیف کتاب آینده‌پژوهی و انرژی گفت: من درسی در دوره کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه صنعتی شریف با عنوان آینده‌پژوهی و انرژی داشتم که به صورت جزوه تدریس می کردم. در سال 1390 در دوره‌ای که در MIT بودم، شبها بر روی این کتاب کار می کردم و موسسه چاپ و انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف آن را در سال 1392 به چاپ رسانید.

وی در پایان به کتابهایی که در دست تالیف دارد اشاره کرد و گفت: نگارش کتاب سیاستگذاری انرژی سال پیش به پایان رسید و نشر نی آن را در سال جاری به چاپ خواهد رساند.

کد خبر 265658

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha