سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۶
۰ نفر

شاخص کل بورس تهران از هفته گذشته تاکنون ۳.۶ پله صعود کرده است، بخش زیادی از این صعود ناشی از تغییرات سیاست‌های اقتصادی دولت بوده است.

بورس

به گزارش همشهري، اقدامات ساختاري دولت در آزاد‌سازي‌ قيمت‌ها بورس را رونق داد، اكنون بازار سهام در انتظار نتايج مذاكرات هسته‌اي است. به گفته كارشناسان درصورتي كه مذاكرات هسته‌اي به نتيجه برسد شوك ناشي از آثار مثبت اين مذاكرات منجر به صعود بورس تا سطح 100هزار واحد خواهدشد.

آمار‌ها نشان مي‌دهد، بورس تهران در 10روز گذشته به‌طور كامل تحت‌تأثير مبادلات سهام شركت‌هاي خودروساز و شركت‌هاي توليد‌كننده محصولات پتروشيمي بوده است، همه اين به‌دليل آن است كه مصوبات جديدي براي قيمت‌گذاري محصولات اين شركت‌ها از سوي دولت و شوراي رقابت به تصويب رسيده است. در كنار اين دوتحول كاهش نسبت كفايت سرمايه بانك‌ها كه منجر مي‌شود اين بانك‌ها بتوانند منابع مالي بيشتري را جذب كنند، آثار مثبت آشكاري بر بورس برجاي گذاشت و شاخص بورس را كه 14تير‌ماه در محدوده 70هزارو876 واحد بود در پايان مبادلات ديروز به 73هزارو457 واحد رساند. اين به‌معناي آن است كه شاخص بورس در اين مدت بيشتر از 3.6درصد صعود كرده است. در طول اين مدت 6.8ميليارد سهم به ارزش 2875ميليارد تومان در بورس‌هاي تهران و فرابورس دادوستد شده است.

نبض بازار در دست خودروسازان

آمار‌ها نشان مي‌دهد كه بيشترين ميزان معاملات بورس در 10روز گذشته به شركت ايران خودرو اختصاص داشته است. در طول اين مدت 95ميليارد تومان از سهام اين شركت خريداري شده است و پس از ايران خودرو بيشترين ميزان معاملات به پتروشيمي خليج‌فارس اختصاص يافته است. در مجموع نزديك به 61ميليارد تومان از سهام اين شركت دادوستد شده است.

شركت‌هاي سايپا، پالايش نفت اصفهان، نفت و گاز تأمين وبانك پاسارگاد هم در 10روز گذشته پرطرفدار بودند و بخش زيادي از سهامشان مبادله شد. در مجموع در طول 10روز گذشته شاخص بورس تهران 2581واحد رشد كرده است كه از اين ميزان شركت‌هاي پتروشيمي با 490واحد اثر مثبت روي شاخص بيشترين نقش را داشته‌اند، بانك‌ها نيز در مجموع در اين مدت 351واحد شاخص بورس را بالا كشيده‌اند. صنعت خودرو‌سازي‌ هم به‌دليل رشد قيمت سهام شركت‌هاي اين گروه نظير ايران خودرو، سايپا و پارس خودرو در مجموع 188واحد اثر مثبت روي شاخص بورس برجاي گذاشته است.

کد خبر 266007

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha