سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۸
۰ نفر

زهرا رفیعی: خرید کردن در شهرهای بزرگ برای بسیاری از افراد فرایند ساده‌ای نیست.

e commerce

خريد كردن در اين شهر‌ها نياز به يافتن وقت خالي، جست‌وجو براي كالاي مناسب، صرف زمان براي رفتن به فروشگاه مورد نظر دارد. در اين ميان اگر فرد براي خريد كردن و تردد در شهر رانندگي هم بكند بايد بخشي از زمان خود را براي يافتن جاي پارك صرف كند.

تحولات اخير در حوزه فناوري اطلاعات بخش عمده‌اي از اين مشكلات را حل كرده است. تلفيق اينترنت، زندگي مدرن و اقتصاد براي بسياري از افرادي كه زمان برايشان از طلا ارزش بيشتري دارد چاره‌ساز شده است. تجارت الكترونيك كه حال و آينده از آن گريزي ندارد در حال تغيير دادن معادلات دنياي تجارت است. راه‌حلي كه هم مصرف‌كنندگان را از مشكلات دسترسي به كالا‌ها و خدمات رها مي‌كند و هم به توليد‌كنندگان كمك مي‌كند تا كالا‌ها و خدمات را بي‌واسطه در اختيار مشتري بگذارند. تجارت الكترونيك به آن دسته از خريد و فروش كالا يا خدماتي اطلاق مي‌شود كه خريدار، كالا يا خدمت مورد نظر خود را از طريق اينترنت و سايت‌هاي تجارت الكترونيك انتخاب و از همين طريق نيز آن را خريداري مي‌كند.

بحث‌هاي تجارت الكترونيك در ايران از سال75 مطرح بوده است اما از آن سال تا‌كنون برخلاف رشد تصاعدي آن در دنيا، اين حوزه در ايران رشد بسيار كندي داشته است. سايت‌هاي خريد آنلاين بخشي از فرايند تجارت الكترونيك را شكل مي‌دهند. اين حوزه از تجارت الكترونيك اگرچه در سال‌هاي اخير رشد نسبي داشته است اما همچنان خالي از آسيب و كلاهبرداري نيست. بيشترين سوءاستفاده را در اين سال‌ها قاچاقچيان دارو و مواد آرايشي و بهداشتي تقلبي كرده‌اند.

اين افراد در نبود قانون و دانش و سواد رسانه‌اي مشتري‌هاي خود به سود‌هاي كلان دست‌ پيدا مي‌كنند. آنها با شبكه‌هاي ماهواره‌اي مثلثي را شكل داده‌اند كه به وسيله آن در شبكه‌هاي ماهواره‌اي و سايت‌ها تبليغات گسترده‌اي مي‌كنند و با استفاده‌ از سامانه‌هاي رسمي داخلي كالاهاي غيرمجاز و قاچاق خود را به‌دست مصرف‌كننده مي‌رسانند. در اين بين 3 نهاد داخلي (با ديدي خوش‌بينانه) ناخواسته به اين چرخه كمك مي‌كنند. زيرساخت‌هاي مخابراتي براي آنها بستري را فراهم مي‌كند تا از سامانه پيامك مشتري‌هاي خود را پيدا كنند.

نظام بانكي پول‌هاي حاصل از تجارت نه چندان پنهان را جابه‌جا مي‌كند و سامانه پست، كالاهاي قاچاق خريداري شده را بدون توجه به ارسال‌كننده، آن را جابه‌جا مي‌كند. وقتي شكايت‌ها به مقدار و حجم ريالي چشمگيري رسيد و خسارات جاني بسياري درپي داشت، پليس فتا وارد كار شده و به شكايات رسيدگي مي‌كند. از آنجايي كه تجارت الكترونيك و خريد آنلاين نقطه گريز‌ناپذير دنياي تجارت و زندگي مدرن خواهد بود، پيدا كردن راه‌حل‌هاي مياني و پر كاربرد براي سلامت تجارت در فضاي آنلاين ضروري به‌نظر مي‌رسد.

کد خبر 266012

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha