یکشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: هادی حجازی‌فر نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» نوشته «فردریش دورنمات» را برای اجرا در جشنواره تئاتر عروسکی آماده می‌کند.

به گزارش همشهري آنلاين، اين كارگردان تئاتر درباره اجراي اين نمايش گفت: مدتها علاقه‌مند بودم اين نمايش‌نامه را اجرا كنم چون گوياي بخش بزرگي از مشكلات جامعه ماست و مي‌تواند هشداري براي جامعه ما باشد.

وي افزود: متن را بازنويسي كرديم و در اين خوانش تازه، تئاتر عروسكي مي‌توانست خيلي به كمك ما بيايد يعني اينطور نيست كه به زور اين نمايشنامه را عروسكي كرده باشم.

حجازي‌فر ادامه داد: در حال حاضر در مرحله‌اي هستم كه صرف اجراي يك نمايش نمي‌تواند برايم رضايت بخش باشد بلكه دوست دارم حتما نمايشي اجرا كنم كه بتوانم دغدغه‌هاي اجتماعي خود را در آن بيابم و نمايش‌نامه «ملاقات بانوي سالخورده» اين ويژگي را دارد.

اين كارگردان تئاتر در ادامه با تاكيد بر ضرورت افزايش بودجه تئاتر عروسكي خاطرنشان كرد: امروزه هزينه توليد يك نمايش عروسكي بسيار بالا رفته و حتي ساخت يك عروسك ساده هفتصد هشتصد هزار تومان هزينه در بردارد.

به همين دليل بسياري از آثار به سمت مختصر شدن پيش مي‌رود و همين مساله، توليد نمايش‌هاي عروسكي را ضعيف مي‌كند.

حجازي‌فر اضافه كرد: لازمه تمرين تئاتر عروسكي، ساخت عروسك است به همين دليل، پرداخت كمك هزينه براي آماده سازي آثار متقاضي شركت در جشنواره تئاتر عروسكي بسيار حياتي است.

بنابراين، هم افزايش اين كمك هزينه ضروري است و هم پرداخت آن بايد در اسرع وقت انجام شود تا گروه‌ها مساله كمتري براي شركت در جشنواره داشته باشند.

وي با اشاره به تعدد نهادهاي مرتبط با تئاتر عروسكي در ايران، بر ضرورت تجميع اين نهادها تاكيد كرد و افزود: مشكل ما در وهله اول به خود بچه‌هاي عروسكي برمي‌گردد؛ چون كسي را نداريم كه اين جامعيت را داشته باشد و بتواند همه سليقه‌ها را در بر بگيرد.

البته حضور خانم مرضيه برومند به عنوان دبير اين دوره از جشنواره اتفاق بسيار مباركي است، زيرا وی مورد پذيرش كل جامعه تئاتر عروسكي است.

از سوي ديگر واقعا براي جشنواره مايه مي گذارد و با انتخاب مشاوران خوب، بيشتر بر مسايل مسلط مي‌شود.

كارگردان نمايش«رومئو و ژوليت» در پايان يادآور شد: تئاتر عروسكي نيازمند برنامه‌هاي كوتاه مدت است نه بلند مدت چون در حال حاضر، بسترش فراهم نيست اگر در اين دوره هم خانم برومند دبير نبود، دوباره يك جريان روتين و تكرار را شاهد بوديم و هيچ اتفاق تازه‌اي نمي‌افتاد اما الان با حضور ايشان، شور و شوقي در بچه‌هاي تئاتر عروسكي ايجاد شده است.

کد خبر 266331

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha