چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

مردم روزه دار جهان اسلام در حالی امسال شعار «مرگ بر اسرائیل» را یکصدا فریاد می‌زنند که روز قدس امسال با حملات بی‌رحمانه رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه مقارن شده است.

قدس

اين حملات در 2هفته گذشته به شهادت بيش از 600نفر از كودكان و غيرنظاميان منجر شده است. جنايات رژيم صهيونيستي در روزهاي گذشته چنان خشم جهاني را برانگيخته است كه جمعي از روشنفكران، فيلسوفان و فيلمسازان اروپايي و آمريكايي هم ديروز عليه كشتار بي‌رحمانۀ مردم غزه توسط رژيم صهيونيستي بيانيه‌اي صادر كردند.

به گزارش روزنامه گاردين فرانسه، در پاي اين بيانيه امضاي افرادي چون اسلاوي ژيژك (نويسنده اسلوونيايي)، كن لوچ (فيلمساز انگليسي)، نوام چامسكي (زبانشناس آمريكايي) و جوديت باتلر (فيلسوف آمريكايي) ديده مي‌شود.

اين تنها واكنش جهاني به جنايات صهيونيستي نيست. در ميان ورزشكاران مشهور دنيا هم خشمي نسبت به حملات رژيم غاصب اسرائيل به غزه و كشتار كودكان و زنان بي‌گناه برانگيخته شده است.

حمايت بلاتر از مردم مظلوم غزه

ورزشكاران و مقامات ورزشي در سراسر جهان همچنان در حمايت از مردم مظلوم غزه نسبت به جنايات رژيم اشغالگر قدس واكنش نشان مي‌دهند. رئيس فدراسيون بين‌المللي فوتبال كه از شرايط غيرانساني فلسطيني‌ها در غزه نگران است، در ديدار با رئيس فدراسيون فوتبال فلسطين در زوريخ اين موضوع را مطرح كرد. سپ بلاتر گفت: «نگران شرايط منطقه هستم. متأسفانه فهميديم كه جمعي از خانواده فوتبال كشته شده‌اند.

من و فدراسيون بين‌المللي فوتبال چنين كشتار و هرگونه ناامني و آشوب را محكوم مي‌كنيم و ناراحتي خود را ابراز مي‌داريم. خانواده فوتبال در مراسم اختتاميه جام‌جهاني 2014برزيل با هم متحد شدند تا رسالت آشتي و صلح را به همه جهانيان برسانند. تلاش مي‌كنيم تا پيام‌آور صلح و آشتي در تمام دنيا باشيم.» ‌جواد نكونام، كاپيتان تيم ملي در جام جهاني 2014برزيل با حمايت از مردم مظلوم غزه مردم را به حضور در مراسم راهپيمايي روز قدس دعوت كرد.‌

فردريك عمر كانوته، مهاجم سابق تيم ملي مالي كه بارها حمايت خود را در زمين مسابقه از مردم مظلوم فلسطين اعلام كرده بار ديگر به حمايت از آنها پرداخت. كانوته با انتشار عكسي در صفحه اجتماعي خود كه زير پيراهن اصلي‌اش پيراهني سياه رنگ كه واژه «فلسطين» روي آن نقش بسته، پوشيده بود، نوشت: «اگر هنوز هم فوتباليست بودم و بازي مي‌كردم بدون درنظر گرفتن عواقبش اين پيراهن را در هر بازي به نمايش مي‌گذاشتم.»

الكساندر سونگ، بازيكن كامروني بارسلونا اسپانيا نيز در صفحه اجتماعي خود از مردم خواست براي آزادي مردم و سلامت كودكان غزه دعا كنند. همچنين مهاجم سابق تيم چلسي انگليس در مطلبي كه در صفحه اجتماعي خود نگاشت، همبستگي خود با مردم مظلوم غزه را اعلام كرد. ديمبا در مطلب خود كه همراه با عكسي از يك كودك فلسطيني كه به آسمان نگاه مي‌كند ضميمه شده با كودكان غزه ابراز همدردي كرد.

پيش از اين مسعود اوزيل بازيكن تركيه‌اي‌تبار تيم ملي آلمان پاداش 237‌هزار پوندي قهرماني و پاداش 118هزار پوندي راهيابي آلمان به نيمه نهايي جام بيستم را مجموعا به كودكان غزه اهدا كرده بود.

حمايت همه‌جانبه هنرمندان

جرقه حمايت هنرمندان از مردم مظلوم غزه از يكي‌دو هفته پيش از فرارسيدن آخرين جمعه‌ماه مبارك رمضان با بيانيه جشنواره فيلم مقاومت خطاب به دبير كل سازمان ملل زده شد و حالا در آستانه روز جهاني قدس با اظهارنظرها و اقدام‌هاي عملي هنرمندان عرصه‌هاي مختلف به اوج رسيده است. تعداد امضاهاي آن بيانيه حالا به بيش از 200رسيده و در چند روز اخير چهره‌هايي چون جمشيد مشايخي، علي نصيريان، نيكي كريمي، پروانه معصومي، يوسفعلي ميرشكاك، محبوبه معراجي‌پور نويسنده كتاب تحسين‌شده «عباس دست‌طلا»، هوشنگ ابتهاج، پيام دهكردي و... با آنچه در رمضان 1435بر مردم مظلوم و كودكان معصوم غزه مي‌رود، اظهار همدردي كردند.

روز گذشته هنرمندان سينما، تئاتر، تلويزيون، موسيقي و تجسمي به همت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در فرهنگسراي شفق گرد هم آمدند و حوزه هنري هم گردهمايي مشابهي در حمايت از فلسطين مظلوم و محكوم‌كردن جنايت‌هاي صهيونيست‌ها برگزار كرد.

انتشار نامه همدردي بيش از 150نويسنده و شاعر با مادران غزه، اهداي خون هنرمندان انجمن سينماي جوان در سراسر ايران به كودكان غزه، محكوميت كشتار مردم بي‌دفاع غزه از سوي هنرمندان تئاتر، واكنش كاريكاتوريست‌هاي سراسر دنيا به جنايات رژيم صهيونيستي و انتقاد شديد جاناتان دمي فيلمساز آمريكايي برنده اسكار از زورگويي وحشتناك رژيم جعلي اسرائيل عليه فلسطيني‌ها هم گوشه‌اي ديگر از اقدام‌هاي هنرمندان در حمايت از مظلومان غزه و فلسطين است. فردا همزمان با روز جهاني قدس هم بسياري از هنرمندان همپاي مردم روزه‌دار سراسر ايران به خيابان‌ها مي‌آيند تا در آخرين جمعه‌ماه مبارك رمضان حمايت خود را از ساكنان سرزمين قدس شريف اعلام و جنايات رژيم صهيونيستي را محكوم كنند.

دلم خون است...

هوشنگ ابتهاج (سايه) در واكنش به كشتار كودكان معصوم غزه و آنچه در فلسطين مظلوم مي‌گذرد، گفت: اين روزها با ديدن اين تصاوير دلم خون است. شاعر سرشناس معاصر كه كمتر اهل گفت‌وگو و اظهارنظر است، با اشاره به اينكه گفتن از خونريزي‌ها دردي را دوا نمي‌كند افزود: در اين خونريزي يك طرف زور مي‌گويد و طرف ديگر دستش خالي است و دنيا با بي‌تفاوتي كامل چشم بر آن بسته است. به‌طور كلي همه دنيا اينطور شده و سر هر قضيه‌اي كه اتفاق مي‌افتد به همين شكل بي‌تفاوت است. سياستمدارانِ دنيا هم كه تابع شركت‌هاي ملي و تجاري خودشان هستند و به همين‌خاطر دست از اين جنايت‌ها برنمي‌دارند.‌

دعوت به حضور

سران قوا در اظهاراتي جداگانه از مردم ايران خواستند كنار ديگر مسلمانان حضوري شكوهمند در راهپيمايي روز جهاني قدس را به منصه ظهور برسانند. علما و مراجع تقليد نيز در پيام‌هاي جداگانه از مردم خواستند در مراسم راهپيمايي روز قدس حضور فعال داشته باشند. آيات عظام حسين نوري همداني، جوادي آملي، علوي گرگاني و... حضور در راهپيمايي روز قدس را وظيفه ديني همگان دانستند.

کد خبر 266793

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha