مجموع نظرات: ۰
جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

سید محمد فخار: شبکه خطوط ویژه و اتوبوس‌های تندرو پایتخت تا سال ۹۴ تکمیل می‌شود. در این گام، توسعه کمّی ناوگان حمل‌ونقل عمومی همگام با ارتقای سطح خدمات‌رسانی دنبال می‌شود تا موجب افزایش رضایتمندی شهروندان شود.

اتوبوس

هم‌اكنون 158كيلومتر مسير اتوبوس‌هاي تندرو در تهران وجود دارد كه با احداث خط جديد مجموع طول شبكه خطوط تندرو در تهران به 192كيلومتر افزايش مي‌يابد.

آنگونه كه سيدجعفر تشكري هاشمي معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران خبر داده، احداث 5خط ويژه جديد اتوبوس و همچنين چند خط جديد اتوبوس‌ در تهران در دستور كار قرار دارد و تلاش مي‌شود تا سال94 شبكه خطوط اتوبوسراني تكميل شود.

ساخت سامانه 6

آخرين حلقه از خطوط اتوبوسراني تندرو با نام «سامانه 6» بايد در مسير ميدان اراج و بزرگراه صدر تا پونك ساخته شود. اين خط بخش شمالي از خطوط تندرو است كه در ابتدا با خط9 و در ادامه به 4 ايستگاه خط4 اتوبوس‌هاي تندرو يعني شهيد افشار، پمپ بنزين، نمايشگاه و آتي‌ساز مرتبط مي‌شود و در پايان به ايستگاه پونك شمالي كه با خط10 مشترك است، متصل مي‌شود. ميانگين سرعت خطوط اتوبوسراني تندرو در كشورهاي مختلف بين 19 تا 49كيلومتر در ساعت است و در تهران اين اتوبوس‌ها با حدود 27كيلومتر در ساعت مسافران را جابه‌جا مي‌كنند. با بهره‌برداري از آخرين خط اتوبوس‌هاي تندرو، اين سرعت به 30كيلومتر افزايش مي‌يابد.

معاون شهردار تهران درباره روند ساخت اين خط اظهار كرد كه نظرات در مورد نحوه احداث خط اتوبوس تندرو در بزرگراه صدر متفاوت است، ما نيز در احداث هر خط از سامانه اتوبوس‌هاي تندرو تلاش كرديم از روش اقناعي بهره‌مند شويم و نظر مثبت تمامي مسئولان و دست اندركاران را كسب كنيم. در مورد صدر نيز كار را با تامل و همفكري دست اندركاران دنبال مي‌كنيم و در تلاشيم تا از نظرات كارشناسي در اين پروژه بهره‌مند شويم. بدين‌ترتيب در مورد پروژه صدر مطالعات ترافيكي و عمراني به‌طور كامل صورت گرفته اما در مباحث اجتماعي و فرهنگي بايد موافقت‌هاي لازم كسب شود.

انسان‌محوري در حمل‌ونقل

توسعه انسان محور حمل‌ونقل شهري، يكي از محورهاي برنامه 5ساله شهرداري تهران است كه از ابتداي سال‌جاري به اجرا در آمده است. بدين‌ترتيب در هر نقطه كه ترافيك سنگين ايجاد شود، بايد يك خط براي عبور اتوبوس‌ها و البته خودروهاي امدادي فراهم شود. تشكري هاشمي درباره ريشه توجه و تمركز بر خطوط ويژه اتوبوسراني تصريح كرد كه مردم بايد بتوانند به راحتي در شهر تردد كنند.

اين زيبنده نيست كه آمبولانس حامل بيمار در ترافيك سنگين بماند و راه تردد نداشته باشد و يا عده‌اي در آتش بسوزند و راهي براي تردد خودروهاي آتش‌نشاني نباشد. توسعه زيرساخت‌هاي حمل‌ونقلي و توسعه كيفي و كمي حمل‌ونقل عمومي، 2سياست همزمان مديريت شهري است كه متكي و مبتني بر خواسته شهروندان تهراني شكل گرفته و مسير تكاملي‌اش را باسرعت پشت سر مي‌گذارد.

سيدجعفر تشكري هاشمي معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران در اين‌باره گفت: اگر ما تأكيد مي‌كنيم حمل‌ونقل شهري بايد به سمت حمل‌ونقل انسان محور سوق پيدا كند و نيازهاي شهروندان با يك ديدگاه كيفي مورد توجه قرار بگيرد، به اتوبوس‌هاي تندرو نه‌تنها به‌عنوان يك سيستم جديد حمل‌ونقلي بلكه به‌عنوان يك تفكر جديد مديريتي نگاه مي‌كنيم، به‌طوري كه پس از چند سال اتوبوسراني تندرو به يك مطالبه جدي مردم تبديل شده است.

کد خبر 266891

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha