همشهری آنلاین: رئیس جمهور سوریه خواستار ضمانت کتبی اسرائیل برای بازگرداندن بلندی‌های جولان به این کشور شد و آن را شرط دمشق برای آغاز مذاکرات صلح با این رژیم دانست

به گزارش شبکه خبری الجزیره، اسد که به مناسبت آغاز دوره دوم ریاست جمهوری‌اش امروز(26 تیر) در برابر نمایندگان پارلمان سوریه سخن می‌گفت، تاکید کرد: اسرائیل باید پیش از آغاز مذاکرات صلح میان طرفین، ضمانت کتبی بدهد که از بلندیهای جولان عقب نشینی می‌کند.
وی گفت: این ضمانت باید مانند تعهد اسحقاق رابین نخست وزیر پیشین رژیم اسرائیل مکتوب باشد.
اسحاق رابین نخست وزیر پیشین اسرائیل در تعهد کتبی آمادگی تل‌آویو را برای عقب نشینی کامل از جولان در قبال برقراری صلح فراگیر اعلام کرده بود.

در همین حال بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، در واکنش به اظهارات هفته گذشته ایهود اولمرت نخست‌وزیر رژیم اسرائیل که آمادگی خود را برای مذاکرات مستقیم با بشار اسد درباره بلندی‌های جولان اعلام کرده بود‌،‌ تاکید کرد: این که اسرائیل تمایل خود را برای مذاکره با رئیس جمهوری سوریه اعلام کرده دلگرم کننده است. من خوشحال خواهم شد در این ابتکار صلح تسهیل ایجاد کنم.

گفتگوهای صلح سوریه و اسرائیل از ژانویه(بهمن) سال 200 به حال تعلیق در آمده است. دمشق خواهان بازپس گیری بلندیهای جولان است که اسرائیل در سال 1967 آن را اشغال و در سال 1981 به این رژیم ضمیمه کرد.

کد خبر 26792

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز