سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

گروه‌اقتصادی: عرضه بنزین آزاد پس از 3 هفته که از آغاز سهمیه‌بندی می‌گذرد در حال تبدیل به یکی از مسائل مورد اختلاف میان مراجع تصمیم‌گیری و اجرایی و همچنین محافل رسانه‌ای و کارشناسی است.

رئیس‌ ستاد تبصره 13 و نماینده ریاست جمهوری روز دوشنبه اعلام کرد؛ دولت قصد ندارد تا پایان سال جاری بنزین آزاد عرضه کند و سهمیه های تعیین شده  برای صاحبان خودرو ها کافی است.

با این وجود برخی نمایندگان مجلس سهمیه‌بندی بدون عرضه بنزین آزاد را مخالف هدف قانون‌گذار دانسته و برخی نیز  بر درست بودن دیدگاه دولت تاکید می‌کنند.

با بنزین آزاد مخالفم

غلامعلی حداد عادل رئیس‌ مجلس شورای اسلامی روزسه شنبه در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد؛ با عرضه بنزین با قیمت آزاد در شرایط فعلی موافق نیستم ولی اظهاراتم به عنوان یک نماینده مجلس است.[جزئیات بیشتر]

قانون صراحت دارد

در این زمینه حمید‌رضا‌حاج بابایی عضو هیات رئیس‌ه مجلس با تاکید براینکه قانون مصوب نمایندگان مجلس در مورد عرضه بنزین آزاد صراحت دارد، می‌گوید؛ با وجود  نگرانی ها از تورم که از سوی دولت اعلام می شود و یا استدلال هایی که از سوی موافقان عرضه آزاد بنزین ارایه می‌شود، به نظرمن دولت باید نیازهای مردم بیش از سهمیه تعیین شده را برطرف کند.

وی در پاسخ به نگرانی دولت در مورد تورم می‌افزاید: با سهمیه بندی تورم ایجاد شده است. به این مسئله نیز باید توجه کرد که اگر بنزین آزاد با قیمت بالا عرضه شود با جمع‌آوری پول در جامعه آثار ضد تورمی دارد.

عضو هیات رئیسه مجلس می گوید: به هر حال دولت به هر سختی و دشواری که بود بنزین را سهمیه بندی کرده و درکنار همه محاسن این کار معایبی نیز هست که با عرضه بنزین آزاد این معایب از بین می‌رود.‌افرادی هستند که به ضرورت شغل  بنزین بیشتر از سهمیه نیاز دارند و باید این نیاز تامین شود.

سهمیه بندی بدون عرضه بنزین آزاد، ناقص است

کمال دانشیار رئیس‌ کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز با تایید نظر حاج بابایی می‌گوید؛ سهمیه بندی بنزین بدون عرضه بنزین آزاد ناقص است و باید دولت این مسئله را طبق مصوبه مجلس از هنگام آغاز سهمیه بندی با اعلام نرخ آزاد مشخص می‌کرد.

وی خاطر نشان کرد: در مصوبه مجلس بر مختار بودن دولت بر عرضه بنزین تاکید شده ولی این مسئله نیز آمده که بنزین خودروهای دولتی باید با قیمت آزاد محاسبه شود. دولت بنزین خودروهای دولتی را با چه نرخی محاسبه می‌کند.

درعین حال در مصوبه تاکید شده همزمان با آغاز سهمیه بندی باید نرخ بنزین آزاد نیز اعلام شود و این خلاف هدف قانون‌گذار است.

دانشیار در ادامه با اشاره به نگرانی دولت از تاثیر تورمی اعلام قیمت بنزین به تورم  موجود ناشی از سهمیه بندی اشاره کرد و گفت؛ تورم در انتظار اعلام نرخ بنزین آزاد نمانده است، در عین حال فساد و مشکلات ناشی از عرضه نشدن بنزین آزاد بیش از آن است که نگران تورم باشیم.

به گفته وی ایجاد شبکه توزیع غیر سهمیه بندی شده بنزین و تغییر مسیر قاچاق از داخل به خارج و روی آوردن افراد به فروش بنزین در داخل از آن جمله است.

رئیس‌ کمیسیون انرژی مجلس در ادامه افزود: اگر دولت از این امر نگران است می تواند واردات وعرضه بنزین آزاد را به بخش خصوصی واگذار کند و در این مسئله دخالت مستقیم نداشته باشد.

کد خبر 26811

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز