مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۵
۰ نفر

حامد فوقانی: پایش هوای این روزهای تهران نشان می‌دهد که برخی از صنایع درون و اطراف شهر و معادن شن و ماسه جنوب‌ غرب نقش بسزایی در آلودگی هوای پایتخت دارند.

معادن شن و ماسه غرب تهران

 به همين منظور شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهرداري تهران به‌دنبال اين است تا هرچه سريع‌تر شرايط انتقال صنايع آلاينده از شهر را فراهم آورد. به گفته مديرعامل اين شركت، تاكنون 80درصد از صنايع آلاينده از تهران خارج شد‌ه‌اند و بقيه نيز تا پايان سال بايد رخت بربندند و از پايتخت كوچ كنند. رحمت‌الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري در رابطه با آخرين اقداماتي كه در جهت تعطيلي يا انتقال صنايع آلاينده صورت گرفته به همشهري گفت: «در ابتداي سال‌جاري ابتدا كارخانه آلاينده ايرفو (ذوب چدن) با همكاري مسئولان آن تعطيل و منتقل شد. سپس نيروگاه برق بعثت از نظر آلايندگي مورد توجه قرار گرفت كه مكاتبات اخير آنها نشان مي‌دهد با نصب فيلترهايي مانع از ورود حدود 5هزار تن منواكسيد كربن به هواي شهر شده‌اند كه جاي تقدير دارد. البته اين اطلاعات را به سازمان حفاظت محيط‌زيست ارسال كرده‌ايم و منتظر جواب كارشناسان آنها درخصوص اين نيروگاه هستيم.» وي گام بعدي را نيز تمركز روي آلايندگي كارخانه سيمان تهران عنوان كرد. به گفته وي مسئولان اين مجموعه مدعي هستند كه فعاليت‌هايشان كاملا استاندارد است.

تعطيلي پارس قو و بازنشستگي كارگران

فعاليت كارخانه روغن نباتي پارس‌قو موجب شده تا 40هزار نفر از ساكنان محله خزانه بخارايي دچار انواع مشكلات نظير آلودگي‌هاي صوتي‌، تنگي نفس و آلودگي هوا شوند. اين در حالي است كه 20سال پيش نخستين حكم پلمب آن صادر شد اما تاكنون اين امر محقق نشده است. رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شوراي شهر حالا اعلام مي‌كند كه به نتايج مثبتي براي تعطيلي كارخانه پارس‌قو رسيده‌اند. حافظي گفت: «در جلسات متعددي كه با مديران و سهامداران پرسنل اين كارخانه داشتيم، مهم‌ترين دغدغه آنها موضوع 320كارگر فعال در كارخانه اعلام شده است. به همين منظور جلساتي را با مسئولان سازمان تأمين اجتماعي برگزار كرديم تا ببينيم چگونه مي‌توانيم بازنشستگي پيش از موعد تعدادي از كارگران متقاضي را در قالب مشاغل سخت و زيان‌آور به‌ سرانجام برسانيم و منتظر پاسخ سازمان تأمين اجتماعي در اين زمينه هستيم.»

پايان كار معادن توليد ريزگرد تا پايان مهرماه

با گزارش‌هايي كه مركز كنترل كيفيت هوا، اداره كل محيط‌زيست تهران، كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر و شهرداري منطقه18 پايتخت طي مدت اخير ارائه كرده‌اند، مشخص شده است معادن شن و ماسه موجود در جنوب‌غرب تهران به وسعت 400هكتار نيز يكي از مهم‌ترين كانون‌هاي توليد ريزگرد به‌حساب مي‌آيند. در اين معادن، شن چال‌هايي بعضا با قطر بيش از يك كيلومتر و عمق 150متر حفر شده‌اند و با يك‌وزش باد، شن‌هاي آنها به سمت شهر روانه مي‌شوند. اين در حالي است كه رأي قانوني براساس بند20 ماده55 قانون شهرداري‌ها براي تعدادي از اين معادن صادر شده و تا آخر مهر‌ماه سال‌جاري فعاليت‌شان متوقف مي‌شود.

پس از اين شهرداري منطقه18 طرحي را براي اين 400هكتار به اجرا در خواهد آورد كه براساس آن معادن شن و ماسه تبديل به مكاني فرهنگي- تفريحي - تجاري وسيع خواهند شد. پايان اين طرح هم سال 1400 اعلام شده است.محمد حقاني، به عنوان رئيس كميته محيط زيست شوراي شهر تهران نيز روند خر وج صنايع آلاينده را از شهر تهران مثبت ارزيابي مي‌كند. وي در گفت‌وگو با همشهري با بيان اينكه در تهر ان و حومه آن 5 هزار صنعت بزرگ وجود داشت، افزود: 80 درصد اين صنايع از پايتخت رفته‌اند و كار دو سه صنعت بزرگ براي انتقال مانده كه رأي براي خروج آنها هم صادر شده است. وي در رابطه با معادن شن و ماسه منطقه 18 مانند حافظي اعلام كرد كه طرح مناسب تفريحي - فرهنگي به جاي آنها در دست بررسي قرار دارد.

جزئيات طرح تفريحي- فرهنگي منطقه 18از زبان حافظي

رحمت‌الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شوراي شهر تهران در رابطه با طرح‌هايي كه قرار است به‌جاي معادن شن و ماسه منطقه18 در آينده به اجرا درآيد، اطلاعات دقيق‌تر در دست دارد كه آنها را به‌صورت خلاصه به همشهري اعلام كرد.

قرار است در دي‌94 فاز نخست اين طرح از لحاظ مطالعاتي و مجوزها به اتمام رسيده و پس از آن وارد فاز اجرايي شود. يك‌ميليون و 260هزار متر زيربنا براي اين پروژه پيش‌بيني شده است.

70درصد اين منطقه تبديل به فضاي سبز مي‌شود كه به گفته حافظي از منظر اينكه به نوعي يكي از ورودي‌هاي تهران محسوب مي‌شود مي‌تواند جلوه مناسبي داشته باشد.

در اين طرح 184هزار مترمربع براي ساخت هتل و 15هزار مترمربع براي ساخت مجموعه‌هاي ورزشي پيش‌بيني شده است. همچنين 140هزار مترمربع طرح را دفاتر خدماتي تشكيل مي‌دهد.

 

کد خبر 268134

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha