شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: درمان آزمایشی مبتلایان به سکته مغزی با کمک سلول‌های بنیادین ابتدا تنها با هدف آزمودن ایمنی این تکنیک آغاز شد،‌اما اکنون ابعادی جدید به خود گرفته‌است.

براساس گزارش گاردين، بيماراني كه از عوارض سكته مغزي در عذاب بودند، با حضور در اين دوره درماني آزمايشي توانستند آثار مثبت استفاده از سلول‌هاي بنيادين را 6 ماه پس از دريافت درمان به نمايش بگذارند.

به گفته پزشكان وضعيت هر پنج بيماري كه در اين درمان آزمايشي حضور داشته‌اند، بهبود قابل توجهي يافته‌است، اما تاييد تاثير حضور سلول‌هاي بنيادين در بهبود شرايط اين بيماران نيازمند تحقيقاتي گسترده‌تر خواهد‌بود. اسكن مغزي بيماران نشان مي‌دهد آسيب‌هاي ناشي از سكته مغزي با كمك اين درمان طي گذشت زمان بهبود پيدا كرده‌اند، اما بهبود‌هايي مشابه را نيز مي‌توان در روند درمان معمولي اين بيماري مشاهده كرد.

طي معاينه‌هاي منظمي كه در دوره‌اي 6 ماهه روي اين بيماران و ناتواني‌هاي ناشي از بروز سكته مغزي انجام شد، بهبود‌هاي قابل توجهي مشاهده شد، كه باز هم بهبود‌هايي مشابه آنها را مي‌توان در روند بهبود استاندارد اين بيماران نيز مشاهده‌كرد.

اين درمان آزمايشي از ابتدا تنها به منظور سنجش امنيت استفاده از سلول‌هاي بنيادين آغاز شد از اين رو تنها چند بيمار در آن حضور داشتند و هيچ گروه كنترلي براي اين آزمايش در نظر گرفته نشده‌بود. از اين رو نتيجه‌گيري براساس نتايجي كه از اين آزمايش‌ها به دست آمده نيازمند تحقيقاتي گسترده‌تر است.

پنج بيمار در اين دوره آزمايشي طي هفت روز پس از بروز سكته درمان را دريافت كردند. از هريك از آنها نمونه مغز استخوان گرفته‌شد و دانشمندان از اين نمونه‌هاي سلول‌هاي بنيادين هر بيمار را استخراج كرده و از اين سلول‌ها در درمان بيماران استفاده كردند. اين سلول‌ها در رگي تزريق شدند كه خون مغز را تامين مي‌كند.

اين سلول‌ها توانايي رشد در بافت مغز را ندارند اما مي‌توانند با آزادسازي مواد شيميايي موجب كاهش التهاب مغزي و كمك به ديگر سلولهاي مغز به ايجاد عروق خوني جديد شود.

کد خبر 268222

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha