شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۵
۰ نفر

حسن بهشتی پور: اوکراین همیشه هم برای روسیه و هم برای غرب مهم بوده است. سال‌ها اوکراین پل ارتباطی روسیه و اروپا بوده و به همین‌خاطر گذشتن از آن برای مسکو غیرممکن است.

حسن بهشتی پور

از طرف ديگر غربي‌ها هم نقطه حساسي را پيدا كرده‌اند و تلاش مي‌كنند با استفاده از اوكراين به‌عنوان يك اهرم فشار روسيه را مجبور به تجديد نظر در سياست‌هايش كنند. غربي‌ها برخي صنايع نفتي روسيه، مبادلات بانكي و افراد را مشمول تحريم كرده‌اند. روس‌ها هم واردات محصولات غذايي و كشاورزي كشورهاي اروپايي و آمريكا را ممنوع كرده‌ و هشدار داده‌اند كه خطوط هوايي را تحريم مي‌كنند. مقام‌هاي مسكو در تقابل تحريم‌ها با غرب به تازگي گفته‌اند كه از اين پس اجازه واردات گوشت، ماهي، ميوه، سبزيجات و مواد لبني از اتحاديه اروپا، آمريكا، استراليا، كانادا و نروژ را نمي‌دهند. همچنين روسيه در حال بررسي ممنوع كردن پرواز شركت‌هاي هواپيمايي غربي از فراز خاك روسيه به مقصد آسياست.

در اين ميان اما هر دو طرف در تحريم‌ها متضرر خواهند شد. روندي كه در پيش گرفته شده نه به نفع روسيه است و نه به نفع غرب؛ ضمن اينكه اين تحريم‌ها اثربخش هم نيست. اين تحريم‌ها تأثير تعيين كننده‌اي بر اقتصاد دوطرف ندارد چون حجم مبادلات تجاري - اقتصادي روسيه با اتحاديه اروپا 400ميليارد دلار است. از سويي غربي‌ها هم قدرت لازم براي اينكه روسيه را وادار به تجديد نظر كنند ندارند و اين تقابل به جايي نخواهد رسيد. مي‌توان گفت دوران جنگ سرد جديدي ميان دوطرف شروع شده كه هم بعد رسانه‌اي دارد و هم بعد اقتصادي. اين ابعاد اما محدود باقي خواهد ماند و خيلي گسترده نخواهد شد.

اتحاديه اروپا و روسيه در مقايسه با روابط تجاري مسكو-واشنگتن مبادلات تجاري گسترده‌اي دارند و در اين زمينه بيشتر ضرر خواهند كرد. به همين‌خاطر در آخر دوطرف مجبور هستند در اين رابطه تجديد نظر كنند و پاي ميز مذاكره بنشينند. اكنون دوران جديدي در مناسبات روسيه و غرب به‌وجود آمده اما به هر ترتيب ظرف يك سال آينده دوطرف به پاي ميز مذاكره مي‌آيند تا مسئله را حل و فصل كنند. اين تحريم‌ها از آن جهت كه به نفع هيچ‌كدام از دوطرف نيست و هر دو طرف از آن متضرر مي‌شوند بي‌نتيجه خواهد بود. جنگ سرد جديد نبردي فرسايشي خواهد بود كه پيروزي ندارد و دوطرف در نهايت مجبور خواهند شد به پاي ميز مذاكره بازگردند.

کد خبر 268258

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha