شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

علی ابراهیمی: در حالی‌که مقامات وزارت بهداشت از ارجاع پرونده شرکت‌های لبنی متخلف به قوه قضاییه خبر می‌دهند اما با گذشت چند هفته از آغاز مناقشه استفاده از روغن پالم در تولید شیر و لبنیات، تعلل، تعارف و تناقض‌گویی دستگاه‌های نظارتی برای اعلام اسامی برندهای متخلف لبنی موجب سردرگمی و وجه المصالحه قرار گرفتن سلامت مردم و پایمال شدن حقوق شرکت‌هایی که تخلفی مرتکب نشده‌اند و این روزها به شدت تحت فشار هستند، شده‌است.

لبنات

رئيس انجمن حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان با تأكيد بر اينكه اين انجمن 8‌ماه قبل در قالب 2نامه، به وزارت بهداشت در رابطه با وجود روغن پالم در فرآورده‌هاي لبني هشدار داده اعلام كرد كه دولت بايد به سرعت نام توليدكنندگان متخلف محصولات لبني را اعلام كرده و سلامت مصرف‌كنندگان را وجه المصالحه قرار ندهد.

به گفته مسيح انصاري متأسفانه وزارت بهداشت پاسخي به هشدار‌هاي قبلي اين انجمن نداده اما يكباره وزير بهداشت از استفاده روغن پالم در فرآورده‌هاپي لبني خبر داد. اگر روغن پالم در فرآورده‌هاي لبني به‌كار مي‌رود، چرا تاكنون به صراحت به مردم گفته نشده تا در خريدهاي خود به آن توجه داشته باشند.ابهامات و تناقض‌هاي استفاده از روغن پالم در شير در حالي ادامه دارد كه برخي از برندهاي معتبر لبني با استفاده از اين شرايط استفاده كرده و از راه‌هاي گوناگون همچون ارسال پيامك به مردم وارد تبليغات شده و اعلام مي‌كنند كه محصولاتشان، تازه، سالم و بدون روغن پالم است.

اين كارخانه‌ها كه در ابتداي امر توپ را به زمين دامداران انداخته بودند و انجمن‌شان هم تأكيد دارد كه وزارت بهداشت در دامداري‌هاي متخلف را ببندد اما اكنون اعتراف كردند كه استفاده از روغن پالم در لبنيات موضوع تازه‌اي نيست و آنها به‌دليل فشار مالي مجبور به اين كار هستند و يا اينكه رقباي خود را متهم به استفاده از روغن در شير و لبنيات مي‌كنند.

وزارت بهداشت هم كه اولين بار موضوع شيرهاي روغني را مطرح كرد ديروز از شناسايي و معرفي چند شركت متخلف به قوه قضائيه خبر داد. به گزارش فارس سيدحسن قاضي‌زاده هاشمي وزير بهداشت گفت: اسامي شركت‌هاي استفاده‌كننده از روغن پالم به قوه قضاييه ارسال مي‌شود و وزارت بهداشت قصد ندارد اين اسامي را رسانه‌اي كند. در همين حال دكتر رسول ديناروند رئيس سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با ايسنا تأكيد كرد: آزمايشگاه مرجع تهران تاكنون 9نمونه و برند را شناسايي كرده است كه در زمينه استفاده از روغن پالم تخلف داشته‌اند. اين 9مورد مجددا در حال بررسي هستند.

علاوه بر آن گزارش‌هاي استان‌ها نيز بايد جمع‌آوري شده و پس از بررسي آنها جمع‌بندي‌هاي لازم صورت بگيرد. با مشخص شدن جمع‌بندي‌ها متخلفان معرفي مي‌شوند و پس از آن وزارت بهداشت با اطمينان به مردم اعلام مي‌كند كه در مورد چه فرآورده‌هايي نگران نباشند. وي افزود: كار اساسي‌اي كه در حال انجام داريم و مصوبه آن را نيز سال گذشته از دولت گرفته‌ايم آن است كه واردات روغن پالم سير نزولي را طي كند. براساس اين مصوبه امسال سقف واردات روغن پالم 30درصد، سال آينده 15درصد و سال 95حداكثر 10درصد خواهد بود. وي در عين حال تأكيد كرد: در مورد روغن پالم آنچه خطر دارد مصرف بالاي آن در كشور است.

در گزارش‌هايمان به رئيس‌جمهور نيز اين موضوع را مطرح كرده‌ايم و مردم نگران نباشند چرا كه به‌زودي تخلفات را شناسايي و اين مشكل را حل مي‌كنيم. معتقدم مي‌توانيم برندهاي معتبر را به راحتي كنترل كنيم و اين امر امكان‌پذير است. هفته جاري اين موضوع را يكسره خواهيم كرد. توصيه هميشگي ما به مردم آن است كه فرآورده پرچرب مصرف نكنيد. اين امر يك واقعيت است. اين در حالي است كه مسعود پزشكيان عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس به تسنيم گفت: توزيع محصولات لبني غيراستاندارد نشان از تخلف برخي كارخانجات دارد، بنابراين به جاي انتشار اسامي متخلفان در استفاده از «روغن پالم» سريع درب آن كارخانجات خاطي پلمب شده و دغدغه مردم از ميان برداشته شود.

کد خبر 268260

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha