دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۶
۰ نفر

همانطور که پیش‌بینی می‌شد، رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه با به‌دست آوردن بیش از نیمی از آرای انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، به جای عبدالله گل می‌نشیند.

اردوغان

نتايج رسمي شمارش آراي انتخابات روز يكشنبه تركيه نشان مي‌دهد، اردوغان بيش از 52درصد از آرا را به‌دست آورده‌است. اكمل‌الدين احسان‌اوغلو نامزد مخالفان و سكولارها، 38درصد آرا و صلاح‌الدين دميرتاش نامزد كردها، حدود 10درصد آرا را در اين انتخابات به‌دست آوردند. به گزارش شبكه خبري بي‌بي‌سي، اگرچه هنوز درصد كل راي‌دهندگان در اين انتخابات اعلام نشده اما شواهد حاكي از آن است كه شمار شركت‌كنندگان كمتر از انتخابات قبلي يعني انتخابات شوراهاست. دليل اين كاهش مشاركت هم فصل تابستان و سفر شهروندان تركيه اعلام شده‌است.

نخستين واكنش به پيروزي اردوغان در اين انتخابات را بازارهاي مالي و اقتصادي خود اين كشور نشان دادند. ارزش سهام در بازارها افزايش يافت و لير تركيه در مقابل دلار تقويت شد. اين به معني استقبال بازار و اقتصاد تركيه از ابقاي اردوغان در قدرت تا سال 2019است. دوره رياست‌جمهوري تركيه 5ساله است و اين نخستين‌بار بود كه مردم با رأي مستقيم رئيس‌جمهور را انتخاب مي‌كردند. پست رياست‌جمهوري در تركيه سمتي تشريفاتي است اما اردوغان از 2سال پيش روند تغيير در قانون اساسي تركيه براي افزايش قدرت رياست‌جمهوري را آغاز كرد. با حضور اردوغان در رياست‌جمهوري، ماهيت و كاركرد اين سمت در تركيه قطعا تغيير خواهد كرد.

اردوغان در نخستين سخنراني‌اش بعد از اعلام نتايج انتخابات در جمع هوادارانش گفت كه رئيس‌جمهور همه مردم تركيه است. اشاره او به مخالفانش بود كه در 3سال گذشته چندين تظاهرات خياباني گسترده عليه او برگزار كردند. اين اعتراض‌ها همچنان در شهرهايي مانند استانبول ادامه دارد. با اين حال اين انتخابات و انتخابات اخير شهرداري‌ها و شوراهاي شهري نشان داد كه اردوغان و حزب حاكم عدالت و توسعه همچنان در ميان عموم مردم تركيه محبوبيت دارند. دليل اصلي اين محبوبيت يكي موفقيت‌هاي اقتصادي يك دهه اخير دولت اردوغان و ديگري عدم‌انسجام مخالفانش بوده‌است.

کد خبر 268520

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha