نرخ تورم بخش تولید در زمستان سال گذشته نسبت به زمستان سال۹۱ معادل ۱۳.۱درصد بوده است که کمترین میزان طی ۴سال اخیر محسوب می‌شود.

گزارش مركز آمار از شاخص قيمت در بخش توليدات صنعتي نشان مي‌دهد كه هزينه‌هاي توليد صنعتي در سال92 نسبت به سال91 معادل 28درصد افزايش يافته است كه اين شاخص از نرخ تورم 34.7درصدي در اين سال پايين‌تر است. نرخ تورم در بخش توليد در زمستان سال91 از 50درصد عبور كرده بود كه با مهار تورم طي يك سال اخير، اين شاخص كه تأثير زيادي در هزينه‌هاي توليد دارد، رو به كاهش حركت كرده است.

افزايش تورم توليدكننده بخش صنعت از اواخر سال89 با اجرايي شدن فاز نخست هدفمندي يارانه‌ها شدت گرفت تا جايي كه در فصل بهار و زمستان سال90 تورم نقطه به نقطه توليدكننده بخش صنعت در محدوده 60درصد قرار گرفت. با كاهش اثر تورمي فاز اول هدفمندي، اين نرخ رفته‌رفته كاهش يافت و در زمستان90به حدود 20درصد رسيد اما با توجه به تحولات بازار ارز و اوج گرفتن قيمت‌ها، اين شاخص در بهار91رو به افزايش گذاشت و با شروع تحريم‌ها نيز روند افزايشي آن شدت يافت تا جايي كه در زمستان91 تورم نقطه به نقطه توليدكننده بخش صنعت تا 50درصد اوج گرفت. روند نزولي تورم بخش توليد اما در سال92 آغاز شد و فصل به فصل ادامه يافت تا در زمستان به كمترين ميزان طي 4سال اخير برسد.

کد خبر 268533

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha