همشهری آنلاین: رهبر کره شمالی تصویر پدربزرگ و موسس کشورش را از روی اسکناس‌های جدید کره شمالی حذف کرد.

حذف تصویر پدربزرگ رهبر کره‌شمالی از روی اسکناس‌های جدید

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی میل، دستور کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی برای حذف تصویر کیم ایل سونگ، پدر بزرگش و بنیانگذار این کشور مرموز از روی اسکناس‌های جدید 5000 وونی لازم بوده است.

ارزش هر یک از این اسکناس‌های جدید 70 پوند است، اما گفته شده که ارزش بازار کمتر از یک پوند است. با این حال کیم جونگ اون تصویب کرده که تصاویری از خانه پدر بزرگش به همراه تصاویری از هدایایی که پدربزرگش و کیم جونگ ایل، پدرش از رهبران خارجی دریافت کرده‌اند، بر روی این اسکناس به نمایش گذاشته شود.

اگر چه گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره دلایل حذف تصویر کیم ایل سونگ وجود دارد اما اکثر تحلیل‌گران گمان می‌کنند که این اقدام به دلیل "تسلسل" صورت گرفته است. بر روی اسکناس‌های کم ارزش‌تر کره شمالی محل تولد کیم جونگ ایل و مادرش به تصویر کشیده شده است.

یون یونگ کوان، یکی از کارشناسان کره شمالی در دانشگاه ملی سئول با ابراز دلیل دیگری برای این اقدام گفت: حذف تصویر پدربزرگ کیم جونگ اون از اسکناس‌های جدید حاکی از آن است که رهبر کنونی کره شمالی روش مستقلی را برای توسعه اقتصادی کشورش پیش گرفته ضمن آنکه ادای احترام مناسب به رهبران قبلی کره شمالی نیز با ترسیم محل تولد آن‌ها صورت گرفته است.

تحلیل‌گران دیگر می‌گویند، اسکناس‌های قدیمی به آسانی هدف جعل کنندگان قرار گرفته‌ است.

این نخستین بار نیست که تصویر موسس کره شمالی از روی اسکناس‌ها حذف شده است. تصویر چهره موسس کره شمالی پس از یک دزدی ناکام در سال 2009 میلادی از اسکناس‌های 2000 و 1000 وونی نیز حذف شده بود. این در حالی است که دلایل این اقدام هرگز به صورت علنی مطرح نشد.

اسکناس‌های جدید 5000 وونی بزرگترین واحد پولی کره شمالی هستند، اما ارزش بازار آنقدر پایین است که کارگران کم درآمد با حقوق 3000 وون در ماه باید به دنبال شغل دوم یا سوم باشند. اعلام این مساله سبب شده که مردم کره شمالی از ترس اصلاح کامل وجه رایج پول شدیدا دست به خرید بزنند.

کد خبر 268634

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha