مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

سید محمد فخار: طرح مشهور انتقال پایتخت که چندی پیش به‌عنوان «طرح امکان‌سنجی انتقال پایتخت و ساماندهی و تمرکززدایی از تهران» تغییر نام داده بود، با تشکیل شورای ساماندهی وارد مرحله جدیدی شد. بدین‌ترتیب با نظر نمایندگان مجلس «شورای ساماندهی پایتخت» تشکیل می‌شود.

تهران

بحث انتقال پايتخت در ماه‌هاي اخير موجب شده است نمايندگان موافق و مخالف اين طرح در مجلس، بيش از گذشته در جريان مشكلات مستقيم تهران قرار گيرند. تغيير عنوان طرح از انتقال به ساماندهي نيز در همين راستا صورت گرفته است. نمايندگان در نشست علني مجلس شوراي اسلامي در جريان رسيدگي به طرح امكان سنجي انتقال پايتخت و ساماندهي و تمركززدايي از تهران، ماده يك اين طرح را با 155رأي موافق، 30رأي مخالف و 8رأي ممتنع از مجموع 236نماينده حاضر تصويب كردند.

براساس ماده يك اين طرح، شوراي ساماندهي پايتخت با استفاده از ظرفيت‌ها و امكانات موجود در قوه مقننه و نيز استفاده از اعتبارات پژوهشي و تحقيقاتي وزارت راه و درصورت لزوم كمك‌هاي شهرداري تهران تشكيل مي‌شود.

اين شورا به‌منظور بررسي و جمع‌بندي مطالعات انجام‌شده درخصوص تمركززدايي و ساماندهي شهر تهران، انجام پژوهش‌هاي ضروري با هدف امكان سنجي و ارائه راهكارهاي برون رفت از وضع موجود، تبيين و ارزيابي، ‌پيش‌بيني و تعيين پيش نيازها، ‌الزمات و تمهيدات اجرايي و راهبردهاي پيشنهادي براي ساماندهي تهران بزرگ تشكيل مي‌شود. همچنين شوراي ساماندهي پايتخت وظيفه امكان‌سنجي انتقال مركز سياسي، ‌اداري و جانمايي مكان مناسب براي آن در افق‌هاي زماني كوتاه‌مدت، ‌ميان‌مدت و بلندمدت را دارد.

موافقان و مخالفان

نادر قاضي پور به‌عنوان موافق در اين‌باره گفت: طرح انتقال پايتخت بار مالي دارد و بهتر است به مسائلي همچون تورم و توليد توجه شود كه در حال حاضر مهم‌ترين مشكل كشور است. مهرداد بذرپاش در مخالفت با اين پيشنهاد گفت: هر بار كه موضوع انتقال پايتخت مطرح مي‌شود، برخي از نمايندگان مي‌گويند اين موضوع مهم نيست و نبايد به آن پرداخت و من فكر مي‌كنم اين بي‌انصافي است. وي گفت: سالانه 500هزار وسيله نقليه در تهران شماره‌گذاري مي‌شود كه اگر هر كدام از آنها 20مترمربع فضا را به‌خود اختصاص دهند به 10ميليون مترمربع فضا نياز است.

از اين‌رو هر سال بايد 10ميليون مترمربع به تهران اضافه شود تا ترافيك در اين حد بماند. وي افزود: اگر بخش زيادي از مشكلات تهران حل شود، بخش زيادي از مشكلات كشور حل شده است. شكر خدا موسوي در موافقت با پيشنهاد قاضي پور گفت: اينكه شورايي براي ساماندهي تهران داشته باشيم ضروري است و مديران شهر تهران مي‌توانند با هم هماهنگ باشند اما اينكه بخواهيم مصوبه‌اي در اين خصوص داشته باشيم شايد خواسته مجلس و نمايندگان نباشد. در نهايت پيشنهاد كنار گذاشتن طرح با مخالفت نمايندگان روبه‌رو شد و به تصويب نرسيد.

تعيين تركيب اعضاي شوراي ساماندهي

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جريان بررسي گزارش شور دوم طرح انتقال پايتخت با تركيب 15نفر اعضاي شوراي ساماندهي پايتخت سياسي، اداري كشور كه در كميسيون مربوطه به تصويب رسيده، موافقت كردند.

به موجب ماده 2طرح كه ديروز در صحن علني مجلس مطرح شد، نمايندگان تركيب شوراي ساماندهي پايتخت را مشخص كردند. اعضاي شوراي ساماندهي پايتخت عبارتند از: رئيس‌جمهوريا معاون اول وي به‌عنوان رئيس شورا، معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور، وزير راه و شهرسازي به‌عنوان دبير شورا، وزير كشور، وزير اطلاعات، وزير نيرو، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، شهردار تهران، رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح، 2نفر از اعضاي كميسيون شوراها و امور داخلي كشور، يك نفر از اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي و يك نفر از اعضاي كميسيون عمران به انتخاب مجلس شوراي اسلامي به‌عنوان ناظر.

کد خبر 268661

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha