شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۳
۰ نفر

تارا امیری: تا چند سال قبل، یعنی همان روزهایی که محله‌های شهرهای بزرگ بوی دود نگرفته و رنگ شهر خاکستری نشده بود، در خیابان‌ها و کوچه پسکوچه‌ها دیده می‌شدند اما همین که زندگی مدرن شهری جای زندگی سنتی را گرفت و سرعت برای ما اهمیت ویژه‌ای پیدا کرد، فراموش‌شان کردیم و دیگر کسی برای رفت وآمد در شهر سراغ «دوچرخه» نرفت.

رکاب بزن، نفس بکش

درحالي‌كه اين وسيله كوچك، پاك‌ترين وسيله حمل‌ونقل عمومي است و مي‌تواند رنگ شهرهاي دودگرفته را دوباره آبي كند. اين وسيله، همچنان مغفول ماند و ماند تا اينكه بعضي‌ها دريافتند كه مي‌توان به روش شهرهاي ديگر كه از اين وسيله بي‌سوخت استفاده كرده و نتيجه‌اش را هم گرفته‌اند، از آن استفاده كرد. اما چگونه؟ آنچه در اينجا مي‌خوانيد نكاتي مهم درباره دوچرخه‌سواري است؛ هم سراغ فوايد اين كار براي جسم و جان رفته‌ايم و هم نكاتي را درباره استفاده از اين وسيله دوچرخ برايتان بيان كرده‌ايم.

چطور از دوچرخه نگهداري كنيم؟

نگهداري از دوچرخه هم قلق‌هاي خاص خودش را دارد. يادتان باشد كه همواره بايد براي جلوگيري از تركيدن لاستيك‌ها آنها را از نظر فرسودگي، بريدگي يا فرورفتن ذرات ريز كنترل كنيد. براي افزايش عمر لاستيك‌ها فشار لاستيك‌ها را در حد مطلوب حفظ كنيد. همواره ترمزها را تنظيم كرده و درصورت لزوم آنها را عوض كنيد. زنجير، چرخ زنجير و چرخ دندانه عقب را تميز نگه داريد. همواره بايد از زنگ‌زدن قسمت‌هاي يادشده جلوگيري كرده و آنها را به‌طور مرتب روغن‌كاري كنيد. براي تميز كردن قسمت‌هاي مختلف از يك تكه پارچه آغشته به نفت سفيد استفاده كنيد. توصيه مي‌شود همواره در موقع سواري‌هاي طولاني مدت با دوچرخه، يك لاستيك اضافي يا تويي لاستيك، يك عدد تلمبه و آب همراه داشته باشيد. براي تردد در شهر، دانستن قوانين راهنمايي و رانندگي هم از اهميت ويژه‌اي برخوردار است كه دوچرخه‌سواران بايد به آن توجه داشته باشند.

دوچرخه سواري چه فايده‌اي دارد؟

60ضربه در دقيقه در اثر دوچرخه‌سواري در مكانيسم عملكرد قلب ايجاد مي‌شود كه پزشكان ايجاد چنين ضرباني را بسيار مفيد مي‌دانند. كارشناسان بهداشت معتقدند كه روزانه نيم ساعت دوچرخه سواري، تعداد ضربان قلب در دقيقه را به 60كاهش مي‌دهد و قلب و عروق را براي كارهاي سخت تقويت مي‌كند. دوچرخه‌سواري يك تمرين و ورزش هوازي است كه به استقامت قلب و عروق كمك مي‌كند. اگر به‌دنبال تقويت عضلات بدن هستيد مي‌توانيد از همين امروز راهي مسيرهاي دوچرخه‌سواري شويد. اين ورزش يك فعاليت منظم است كه مي‌تواند تأثير به‌سزايي در تناسب قسمت بالاي پا و مچ پا داشته باشد و به تقويت ماهيچه‌هاي اطراف زانو و پشت ران، مفاصل زردپي، ماهيچه‌هاي چهارسر ران و لگن كمك‌كند. فعاليت‌هاي ورزشي كه داراي ضربه‌هاي موزون و هماهنگ هستند، مي‌توانند منجر به كارايي منظم سيستم قلبي و تنفسي شوند.

چه نوع دوچرخه‌اي سوار شويم؟

مهم‌ترين نكته، انتخاب دوچرخه است. 3مدل دوچرخه به‌طور كلي در بازار موجود است؛ شهري يا معمولي، كورسي يا مسابقه‌اي و دوچرخه كوهستان. يادتان باشد كه تاير دوچرخه مسابقه‌اي اصلا آج ندارد و خيلي براي تردد در خارج از پيست‌ها مناسب نيست. تاير دوچرخه‌هاي كوهستان هم زيادي آج ضخيم دارد و به همين دليل فشار بيشتري را براي تردد در شهر به شما تحميل مي‌كند. درضمن دوچرخه‌اي تهيه كنيد كه اندازه بدنه (شاسي) آن با اندام شما مناسب باشد. براي انتخاب دوچرخه پاهاي خود را در طرفين بدنه (شاسي) دوچرخه قرار دهيد و كف پاهاي خود را كاملاً روي زمين بگذاريد. در چنين حالتي ميله شاسي دوچرخه نبايد كاملاً با فاقتان تماس داشته باشد كه در اين صورت دوچرخه براي شما بزرگ است. انحناي جلوي صندلي بايد بسيار كم و به سمت بالا باشد. با قرار گرفتن روي دوچرخه بايد بتوانيد با دست‌هاي صاف و كشيده يا اندكي خم شده، راحت برانيد.

در هواي آلوده سوار دوچرخه ‌شويم؟

اولاً، اينكه دوچرخه‌سواري در شهرهاي آلوده مثل تهران مي‌تواند براي سلامتي شهروندان مضر باشد خودش يك نظريه است كه به اثبات نرسيده. ضمنا اگر بخواهيم به اين بحث بپردازيم وارد يك تسلسل باطل مي‌شويم. طبيعي است كه همه ما بايد تلاش كنيم كه دوچرخه‌هاي بيشتري در شهر تردد كنند و از ميزان خودروهاي شخصي كاسته شود. اگر اين امر محقق شود بخش قابل توجهي از‌‌ همان آلودگي هوا كاهش مي‌يابد. حالا اگر ما بخواهيم دوچرخه را حذف كنيم مجبوريم به يك وسيله نقليه براي جابه‌جايي دسترسي پيدا كنيم و همين امر موجب توليد آلايندگي مي‌شود. از سوي ديگر اگر يك فرد پياده بخواهد يك مسير ۲۰ دقيقه‌اي را طي كند، با استفاده از دوچرخه‌‌ همان مسير را مثلا در ۵ دقيقه طي خواهد كرد و كمتر در معرض آلودگي قرار مي‌گيرد؛ البته دوچرخه‌سواري در شرايطي كه آلودگي هوا بسيار زياد است مي‌تواند خطرناك باشد و چنين روزهايي معمولا توسط رسانه‌ها اعلام مي‌شود.

چطور دوچرخه‌سوارحرفه‌اي شويم؟

آنها كه دوچرخه‌سوار حرفه‌اي هستند، سال‌ها از دوچرخه‌شان استفاده مي‌كنند، بدون اينكه نياز به دوچرخه جديد داشته باشند. آنها روش درست استفاده از دوچرخه را به خوبي ياد گرفته‌اند و به همين دليل نه به‌خود و نه به دوچرخه آسيب نمي‌رسانند. مثلاً سوار و پياده‌شدن از دوچرخه داراي اهميت زيادي است. ابتدا پاها را در دوطرف شاسي قرار دهيد و سوار شويد، بعد پا را روي يك پدال گذاشته و حركت كنيد. نبايد يك پايتان را روي پدال بگذاريد و پاي ديگرتان را روي دوچرخه بيندازيد. به همين ترتيب زماني كه تصميم مي‌گيريد توقف كنيد، پايتان را همراه پدال بچرخانيد و سعي كنيد آهسته متوقف شويد و سپس پاهايتان را يكي يكي از روي پدال‌هاي دوچرخه برداريد و در دوطرف شاسي دوچرخه قرار دهيد. موقع دوچرخه‌سواري هم بهتر است دوچرخه را در خط مستقيم نگه داشته و قسمت بالاي بدن را تا حد ممكن بي‌حركت نگه داريد و از كمر به پايين پدال بزنيد.

هم لاغري و هم تناسب اندام

چاقي از مشكلات اصلي بسياري از تهراني‌هاست كه آنها را به دردسر انداخته. خيلي‌ها در اين شهر به‌دنبال راه‌حلي براي لاغر‌شدن و رسيدن به تناسب اندام هستند. وﻗﺘﯽ ﺑﻪ برنامه‌هاي شهروندان براي كم‌كردن وزن ﻧﮕﺎه ﻣﯽ‌ﮐﻨﯿﻢ، ﺧﯿﻠﯽ ﮐﻢ ﭘﯿﺶ ﻣﯽآﯾﺪ‌ ﮐﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻏﺬاﯾﯽ ﺑﻪ طور دراز ﻣﺪت جواب بدهد اﻣﺎ ورزش ﻣﻨﻈﻢ هميشه ﺟﻮاب ﻣﯽ‌دهد. هر ﻧﻮع ورزش ﻣﻨﻈﻢ داراي ﻓﺎﯾﺪه اﺳﺖ اﻣﺎ يكي از مزاياي دوﭼﺮﺧﻪ‌ﺳﻮاري نسبت به ساير ورزش‌ها اين است كه خطر مصدوميت در آن كم به‌نظر مي‌رسد. دوﭼﺮﺧﻪ‌ﺳﻮاري ﺳﻮزاﻧﻨﺪه ﮐﺎﻟﺮي هم هست ﮐﻪ ﻓﻮاﯾﺪ ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ دارد. طﺒﻖ ﮔﻔﺘﻪ ﺑﻨﯿﺎد قلب ﺑﺮﯾﺘﺎﻧﯿﺎ، دوﭼﺮﺧﻪ‌ﺳﻮاري ﺣﺪاﻗﻞ 20ﻣﺎﯾﻞ (32كيلومتر) در هفته ﺧﻄﺮ اﺑﺘﻼ ﺑﻪ ﺑﯿﻤﺎري ﻗﻠﺒﯽ ﮐﺮوﻧﺮي را ﺑﻪ ﮐﻤﺘﺮ از ﻧﺼﻒ در ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ ﻏﯿﺮ دوﭼﺮﺧﻪ ﺳﻮارها ﮐﺎهش مي‌دهد. دوﭼﺮﺧﻪ‌ﺳﻮاري ﺑﺎ ﺳﺮﻋﺖ آرام 12ﻣﺎﯾﻞ در ﺳﺎﻋﺖ (19/5كيلومتر در ساعت) در ﺟﺎده‌اي ﺻﺎف 450ﮐﯿﻠﻮ ﮐﺎﻟﺮي در ﺳﺎﻋﺖ ﻣﺼﺮف ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ.

وسايل دوچرخه‌سواري

علاوه بر خود دوچرخه، كلاه ايمني ضروري‌ترين نياز يك دوچرخه‌سوار است كه براي همه دوچرخه‌سواران لازم است. دستكش مخصوص دوچرخه‌سواري هم از لوازمي است كه زمان گرفتن فرمان، فشار وارد شده به كف دست را تنظيم مي‌كند و نوع بلند آن براي حفاظت بيشتر دست‌ها كاربرد دارد. پس خوب است دوچرخه‌سواراني كه مي‌خواهند با اين وسيله در شهر تردد كنند حتما يك جفت دستكش مناسب تهيه كنند.

خانه‌هاي دوچرخه پايتخت

صدها ايستگاه دوچرخه در شبكه دوچرخه‌سواري تهران درنظر گرفته شده است كه به نام خانه‌هاي دوچرخه هم شناخته مي‌شود. شهروندان از اين ايستگاه‌ها با قيمت بسيار ناچيز و حتي رايگان (درصورت عضويت) مي‌توانند دوچرخه بگيرند و به ركابزنان شهر بپيوندند. بيشتر خانه‌هاي دوچرخه در محدوده ايستگاه‌هاي مترو، اتوبوس و مراكز خريد راه‌اندازي شده‌اند. اين خانه‌ها در حقيقت كيوسك‌هايي هستند كه به تعدادي دوچرخه و يك رايانه مجهزند. شهروندان مي‌توانند با مراجعه به اين كيوسك‌ها دوچرخه بگيرند و بعداز دوچرخه‌سواري دوباره آن را تحويل دهند.

 

کد خبر 268905

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha