گروه شهری: پس از کپی فرش کاشان توسط کشور چین، هند با کپی فرش‌هایی به نام اصفهان، نائین و بیجار رقیبی تازه برای فرش ایرانی شده‌است.

کشور هند با تولید فرش‌هایی با نام اصفهان، نائین و بیجار پس از کشور چین فرش‌هایی با نقش و طرح ایرانی را به بازار عرضه کرده است.

این فرش‌ها از نظر کیفیت چندان مرغوب نبوده اما به دلیل قیمت نازل همواره مورد توجه بازار‌های مصرفی بوده و توانسته است فرش ایرانی را به حاشیه براند.

سید علی اکبر توکلی رئیس اسبق اتحادیه فرش فروشان با اشاره به اینکه کپی طرح‌ها و نقش‌های فرش ایرانی توسط کشورهایی مانند چین و هند و پاکستان مربوط به اکنون نیست اظهار داشت: آنان از سال‌ها پیش طرح‌های ایرانی را کپی می‌کردند و با نام شهرهای ما فرش تولیدشده‌شان را می‌فروختند. در حالی که آنان شهرهایی مانند اصفهان یا کاشان و بیجار نداشتند.

عضو اتحادیه صادر کنندگان فرش ایرانی از ضعف فرش بافی در کشور خبر داد و گفت: متاسفانه تا به امروز عمده تولیدات ما تک بافی است و سفارش پذیری که اصل حاکم بر بازار فرش است در ایران جایگاهی ندارد.

توکلی از برپایی نمایشگاه فرش در کشور پاکستان پس از نمایشگاه فرش در ایران خبر داد و اظهار داشت: هر ساله نمایشگاه فرش پاکستان درست پس از نمایشگاه فرش ایران برگزار می‌شود و بسیاری از تجار کشورهای اروپایی ایران را به مقصد پاکستان ترک می‌کنند و در آنجا فرش‌های مورد نظر خود را تهیه می‌کنند و نمایشگاه تهران صرفاً برایشان تشریفاتی است.

او به سرمایه گذاری تجار بزرگ بین‌المللی در کشورهایی چون هند و چین و پاکستان اشاره کرده و می‌افزاید: بسیاری از تجار بین‌المللی با هدف تضعیف جایگاه فرش ایرانی در کشورهای مزبور سرمایه گذاری کرده و امروزه شاهد رونق فرش کشورهایی چون هند، پاکستان، بنگلادش و چین در بازارهای جهانی هستیم و روز به روز فرش ایرانی بیشتر فراموش می‌شود.

او درباره اقداماتی که می‌باید در این زمینه انجام شود گفت: متاسفانه با این روند حتی نمی‌توان به ثبت فرش ایرانی در مجامع بین‌المللی دلخوش کرد. زیرا دیگر تاثیر ندارد و کاهش چشمگیر صادرات فرش بیانگر این نکته است.

بر پایه این گزارش هم اکنون فرش‌های هند علاوه بر حضور جدی در بازارهای جهان به داخل کشور نیز راه یافته‌اند و شعبه‌های گوناگونی در مناطق مختلف دارند. به گفته یکی از اعضاء اتحادیه فرش فروشان، فرش‌های هندی حتی در برنامه‌های تلویزیونی نیز حضور داشته و بسیاری از افرادی که از این امر اطلاعی ندارند ناآگاهانه به ترویج آن می‌پردازند.

این فرش‌ها با نام فرش‌های ایتالیایی در کشور عرضه می‌شوند اما محصول کشور هند بوده و فاقد کیفیت و ارزش‌اند.

لازم به ذکر است چندی پیش خبری با عنوان« چین کاشان را هم کپی کرد» در محافل مربوطه بحث‌های فراوانی را برانگیخت و بسیاری از متولیان این حوزه با رد آن سعی در مخدوش کردن اخبار و اطلاعات مربوط به کپی فرش ایرانی توسط کشورهایی مانند چین کرده بودند.

کد خبر 26931

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز