مجموع نظرات: ۱
شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۴:۵۲
۰ نفر

حامد فوقانی: این روزها بحث انتقال فرودگاه مهرآباد تهران به خارج شهر حسابی داغ شده است و در این میان شهرداری پایتخت از یکسو و شورای شهر تهران از سوی دیگر چگونگی انجام این کار را در دستور کار خود قرار داده‌‌‌اند.

فرودگاه مهرآباد

البته شهردار تهران اعلام كرده كه يك‌سالي مي‌شود شهرداري كارهاي مطالعاتي براي بررسي آسيب‌شناسي فرودگاه مهرآباد را آغاز كرده و كارگروهي نيز روي مسائلي مثل طرح مفهومي انتقال فرودگاه مهرآباد و ساخت فاز2 فرودگاه امام‌خميني و همچنين توسعه منطقه مهرآباد كار مي‌كند. شوراي شهر تهران نيز آمادگي خود را براي همكاري با دولت براي پيش‌برد چنين طرحي اعلام كرده است. به همين منظور احمد مسجدجامعي، رئيس شوراي شهر تهران به کمیسیون‌های عمران و حمل‌ونقل شهری و شهرسازی و معماری مأموریت داد تا گزارشی را درباره شرایط و نحوه انتقال فرودگاه مهرآباد از تهران آماده کنند. در عین حال وي تأکید کرد که بحث جابه‌جایی و انتقال فرودگاه موضوعی نیست که بتوان به فوریت درباره آن اقدام کرد.

رئيس كميته عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران پس از يك‌هفته از اين مأموريت ابتدا به مشكلات صوتي فرودگاه مهرآباد اشاره كرد و در رابطه با آن گفت كه شورای شهر تلاش می‌کند تعداد پروازهای این فرودگاه از ساعت 12 شب تا 5 صبح را محدود کند. احمد دنيامالي سپس شرط نخست انتقال فرودگاه مهرآباد را تكميل فرودگاه امام‌خميني (بهره‌برداری از ترمینال‌های ٢ و ٣) دانست و نتيجه گرفت كه انتقال فرودگاه مهرآباد زمانبر است و عملا در كوتاه‌مدت امكان حذف پروازهاي اين فرودگاه وجود ندارد. اينطور كه دنيامالي بيان كرد نبايد در اين راه شتابزده عمل كرد و به‌زودی گزارش جامعی از مشکلات شهروندان و راه‌های تدریجی انتقال فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام‌خمینی به هیأت رئیسه شورای شهر ارائه می‌شود.

اقبال شاكري، رئيس كميته عمران شوراي شهر نيز همانند دنيامالي بر اين اعتقاد است كه امكان جابه‌جايي كامل و يكباره فرودگاه مهرآباد وجود ندارد چراكه باید امکانات قابل ملاحظه‌ای از لحاظ زیرساختی، خطوط انتقالی و لجستیک در فرودگاه امام‌خمینی مهیا شود که این به معنای تامین بودجه‌ای قابل توجه است. در عين حال وي عنوان كرد كه انتقال فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام دارای مصوبه دولت است و شوراي شهر نيز در اين راستا تلاش مي‌كند تا مقدمات كار هرچه سريع‌تر فراهم شود. شاكري افزود: با جابه‌جايي فرودگاه امكان دسترسي مسافران در سطح كشور بدون پرداخت هزينه‌هاي انتقال و تحمل بارترافيكي به فرودگاهي بين‌المللي فراهم مي‌شود.

رنج آلودگي صوتي

سالانه حدود 109هزار نشست و برخاست در فرودگاه مهرآباد انجام مي‌شود. اين آمار را وزارت راه و شهرسازي اعلام كرده و كارگروه‌هاي مطالعاتي آن‌را معادل تردد 90هزار خودروي استاندارد مي‌دانند كه مي‌توانند به نوبه خود، آلودگي به هواي شهر تزريق كنند. البته كه آلودگي صوتي هواپيماها نيز در نوع خود قابل توجه است و با يك‌تحقيق كوچك مي‌توان دريافت كه اهالي شهرك‌ها و مناطق مسكوني اطراف فرودگاه از اين آلودگي چقدر رنج مي‌برند. به‌طور مثال فاطمه صداقت يكي از اهالي شهرك گلها در محدود تهرانسر مي‌گويد: چند وقت پيش دچار ناشنوايي موقت شدم كه پزشكان علتش را همين آلودگي صوتي فرودگاه تشخيص دادند. وي با اشاره به اينكه هواپيماها هنگام اوج گرفتن صداي وحشتناكي را بالاي سر ما ايجاد مي‌كنند مي‌افزايد: در برخي از ايام سال مثل هفته دفاع مقدس و روز ارتش به خاطر مانور هوايي، هواپيماهاي بيشتري كه اتفاقا صداي بلندتري دارند بالاي سر خانه ما تردد مي‌كنند. به هرحال فرودگاه مهرآباد باعث شده تا آلودگي صوتي مناطق اطرافش به دوبرابر حد مجاز برسد كه اين نكته ضرورت انتقال آن‌را نشان مي‌دهد.

انتقال ظرف 7سال

با همه اينها و همانطور كه گفته شد براي انتقال فرودگاه مهرآباد به همكاري همه نهاد‌هاي مسئول نياز است. عبدالحسين مختاباد، عضو كميسيون فرهنگي - اجتماعي شوراي شهر تهران نيز به اين مسئله اشاره كرده و گفته كه پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد اين پروژه به 7سال زمان احتياج دارد. وي به فارس گفت: هم اکنون فرودگاه امام خمینی نیز از استانداردهای لازم برخوردار نیست چرا که بسیاری از پروازها در این فرودگاه با تأخیر انجام خواهد شد. اين در حالي است كه ديگر عضو اين كميسيون عنوان كرده شهرداری تهران و شورای شهر برای انتقال از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام‌خمینی آمادگي دارند. البته احمد حكيمي‌پور اضافه كرد كه در این زمینه باید سایر دستگاه‌ها ازجمله وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی همکاری داشته باشند.

حوادث فرودگاه مهرآباد  ۴۳۴کشته در ۳۳سال

کد خبر 269632

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha