همشهری آنلاین: معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مطالعات و طرح‌های مدیریت مناطق حفاظت شده با سازوکار استانی و مسئولیت استاندار به زودی در سراسر کشور آغاز می‌شود.

به گزارش ایرنا، "معصومه ابتکار" روز یکشنبه در مراسم نکوداشت فعالان پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و تجلیل از محیط بانان برجسته با عنوان نگهبانان طبیعت، نگه‌داران تنوع زیستی اظهار کرد: اجرای مطالعات و طرح‌های مدیریت مناطق حفاظت شده در استان کرمان آغاز شده است.

وی افزود: این مطالعات به ما نشان می‌دهد منطقه تحت مدیریت خود را چگونه حفاظت کنیم تا گونه‌های موجود در آن چه جانوری و چه گیاهی با آسودگی بهتری زیست کنند.

ابتکار تاکید کرد: این کار با همکاری جوامع محلی، سازمان‌های مردم نهاد، دانشگاهیان و مجامع بین‌المللی امکان‌پذیر می‌شود، باید تلاش کنیم این حرکت را با تمام توان پیش ببریم تا به نتیجه مطلوب که همان حفاظت از محیط زیست کشور است دست یابیم.

معاون رییس جمهوری اظهار کرد: قطعا اجرای صحیح این مطالعات علاوه بر این که مانع آسیب رسیدن به گونه‌های در خطر انقراض مانند یوزپلنگ می‌شود، می‌تواند مانع از بین رفتن تنوع زیستی کشور مانند تالاب‌ها، رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، گیاهان و حیوانات شود.

وی گفت: البته با تهدیدات جهانی مانند گرم شدن زمین نیز مواجه هستیم که نیازمند همکاری بین‌المللی است.

ابتکار در ادامه به جایگاه محیط بانان در کشور اشاره کرد و گفت: جایگاه محیط بانان در کشور به عنوان خط مقدم در دفاع از گونه‌های زیستی بسیار حائز اهمیت است؛ این جایگاه باید بازشناسی و تقویت شود تا با توان بیشتری به خدمت ادامه دهد.

وی گفت: مناطق حفاظت شده ایران بسیار غنی است که می‌توان آنها را به عنوان ذخیره‌گاه‌های آسیایی و حتی جهانی مطرح کرد.

وی به روز ملی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی اشاره کرد و گفت: حفاظت از یوز یک مسئله جهانی است و باید از سطح جوامع محلی تا عالی‌ترین سطح ملی و بین‌المللی برای آن برنامه داشته باشیم که این نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق و کارآمد است.

وی گفت: استفاده از تجهیزات پیشرفته، ارتقای توانمندی محیط بانان، برگزاری دوره‌های آموزشی و بهبود سطح معیشتی محیط بانان اقداماتی است که سازمان حفاظت محیط زیست در دست دارد.

وی به حضور رییس سازمان مدیریت بحران کشور در این مراسم اشاره کرد و گفت: همکاری دو سازمان حفاظت محیط زیست و مدیریت بحران بسیار حائز اهمیت است.

وی گفت: در پی مخاطرات زیست محیطی روز افزون به ویژه آتش‌سوزی جنگل‌ها (پارک ملی گلستان) همه را نگران کرده است از این رو همکاری دو سازمان باید جدی گرفته شود.

ابتکار در بخش دیگری از سخنانش گفت: رئیس جمهوری روز گذشته هفت نفر منتخب ملی را در هفته دولت مورد تقدیر قرار داد که یکی از آنها محیط بان سازمان حفاظت محیط زیست در تالاب شادگان است که چندی پیش توسط شکارچیان غیرمجاز 86 ساچمه در بدنش جای گرفت.

کد خبر 270525

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha