گروه فرهنگی: بازار تبریز بزرگترین بازار سرپوشیده جهان است.

تنوع وسیع‌ترین سازه‌های آجری به هم پیوسته و معماری گوناگون آن مجموعه بسیار زیبایی را پدید آورده که توجه گردشگران و معماران صاحب‌نام دیدارکننده کشورهای جهان را به خود جلب کرده است.

شهر تبریز به مناسبت قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم و عبور کاروان‌های بازرگانی به مقصد خاور دور و اروپا، مرکز مبادله کالا میان تجار بوده است و جهانگردان و بازرگانان در خاطرات خود از بازار تبریز باشکوه و عظمت زایدالوصفی نام برده‌اند.

ابن بطوطه سیاح مشهور که در سال 731 هجری قمری وارد تبریز شده می‌گوید: «بازار تبریز یکی از بهترین بازارهایی بود که من در همه شهرهای دنیا دیده‌ام... من به بازار جواهریان رفتم، بس که از انواع جواهرات دیدم چشمم خیره گشت».

تاورنیه نیز در سال 1046 هجری قمری از بازار تبریز دیدن کرده و آن را ستوده است.

شاردن فرانسوی نیز تبریز را دارای عالی‌ترین بازارهای آسیا دانسته و با اظهار شگفتی از گنبدهای زیبا و طاق‌های دیدنی، بازار هشت‌گوش و وسیع قیصریه را زیباترین بخش بازار تبریز دانسته است.

زلزله ویرانگر سال 1193 هجری قمری این بازار شهره جهانی را نیز با خاک یکسان کرد و طولی نکشید که نیکنامان تبریز به بازسازی بازار همت گماردند و بازار کنونی به طول یک کیلومتر در سال 1354 شمسی به عنوان وسیع‌ترین مجموعه سرپوشیده جهان در فهرست آثار ملی ثبت شد و در سال‌های اخیر مسئولان میراث فرهنگی در تلاشند با فراهم ساختن مدارک لازم این مجموعه بی‌نظیر را در سازمان ملی یونسکو به عنوان یک اثر ارزشمند جهانی به ثبت برسانند.

گفتنی است در چند سال گذشته بازاریان شهر تبریز با تامین منابع مالی میراث فرهنگی استان را یاری دادند تا به مرمت این اثر باشکوه همت گمارد. بازار تبریز از چندین راسته و تیمچه و سرا تشکیل شده که تیمچه امیر با بزرگترین گنبد و تیمچه مظفریه با معماری باشکوه خود جلوه خاصی دارند

کد خبر 2706

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز