شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۴:۴۱
۰ نفر

برج میلاد تهران پنجشنبه گذشته پذیرای خانواده‌هایی بود که اعضای بدن عزیزان‌شان را برای ادامه زندگی دیگران اهدا کرده بودند.

جشن اهدای زندگی

براي يازدهمين بار آنهايي كه جهت زنده ماندن ديگران سخت‌ترين تصميم زندگي خود را گرفته بودند، در جشن نفس دور هم جمع شدند تا نشانه‌اي باشد براي مهرباني ايرانيان. در كنار خانواده اهداكنندگان عضو، گيرندگان اعضاي پيوندي و خانواده‌هايشان، بيماران ليست انتظار و مسئولان، هنرمندان و عموم مردم مهمانان ديگر اين جشن بودند.

ديدن كساني كه با دريافت اعضاي بدن ديگران فرصت تجربه دوباره زندگي را پيدا كرده بودند، برق شوقي در چشمان خانواده‌هاي اهدا‌كننده اعضا انداخته و اميدي در دل افراد منتظر روشن كرده بود. ليست انتظار طولاني است؛ به اندازه اميد منتظران به مهرباني كساني كه حادثه ناگهان زندگي‌شان را زير‌و‌رو كرده است.

در جشن يازدهم اوج بروز احساسات زماني بود كه مجري برنامه تيم پزشكي و 5دريافت‌كننده يك مرگ مغزي را روي سن فراخواند. وقتي همسر و فرزندان خردسال اهدا‌كننده كه به واسطه مرگ مغزي اعضايش اهدا شده بود روي سن حاضر شدند كسي بغضش را پنهان نكرد و از گريه كردن خجالت نمي‌كشيد. يكي از آنهايي كه كليه دريافت كرده بود بدون هيچ مقدمه‌اي بر سر و صورت فرزندان كسي كه حالا كليه‌اش در بدن او بود بوسه مي‌زد و صورت ميهمانان مراسم را خيس اشك كرد.

اين مهرباني‌هاي بي‌حساب بايد تداوم داشته باشد چرا كه به گفته يكي از مسئولان وزارت بهداشت حدود 24هزار نفر در انتظار دريافت عضو هستند و چشم خود را به ياري كساني دوخته‌اند كه بايد با عزيزانشان خداحافظي كرده و با اهداي اعضاي آنان به ديگران زندگي ببخشند. به گفته‌ دكتر كتايون نجفي‌زاده رئيس بخش اهداي عضو بيمارستان مسيح دانشوري هرسال 25درصد از افراد ليست انتظار درحالي‌كه چشم انتظار كمك و فداكاري مردم هستند، جان خود را از دست مي‌دهند.

وزير بهداشت در اين مراسم، ايران را توانمندترين كشور در زمينه پيوند اعضا دانست و گفت: از نظر تيم‌هاي پزشكي و تجهيزات بيمارستاني در زمينه پيوند اعضا سرآمد كشورهاي منطقه هستيم. بيمارستان مسيح دانشوري كار پيوند اعضا را ابتدا با پيوند ريه و درپي آن پيوند قلب شروع كرده است. به گفته دكتر ولايتي تا‌كنون بيش از140پيوند قلب و 80پيوند ريه انجام شده و ايران در منطقه از نظر پيوند ريه حرف اول را مي‌زند.

بهتر از ديگر كشورها

دكتر نجفي كه سال‌ها در بيمارستان مسيح دانشوري رئيس پيوند اعضاست به همشهري مي‌گويد: از زمان شرعي و قانوني‌شدن پيوند اعضا در ايران، آمارها به‌تدريج رو به افزايش است. هم‌اكنون براساس واحد PMP (نرخ اهداي عضو در يك ميليون نفر) در ايران 8/7است. تفسير اين عدد 665مورد عضو اهدايي از مرگ مغزي در سال گذشته است.

اين آمار نسبت به بسياري از كشور‌ها بالاتر و بهتر است اما با اسپانيا كه نرخ اهداي عضو در آنجا 32/4در يك ميليون‌نفر است، فاصله بسياري دارد. متوسط PMP جهاني 20عضو در يك ميليون نفر است.

اگرچه راه زيادي براي رسيدن به ميانگين جهاني داريم ولي به چند دليل مي‌توانيم به راحتي به اين نقطه برسيم. دكتر نجفي‌زاده در توضيح اين دلايل مي‌گويد: اول اينكه فرهنگ ايثار در مردم ما بسيار قوي و پررنگ است. ديده شده كه در مناطق مختلف اگر تيم جلب رضايت كارشان را علمي انجام دهند، ميزان رضايت مي‌تواند به 100درصد برسد. اين تجربه‌اي است كه در واحد فراهم‌آوري دانشگاه شهيد بهشتي و شهر‌هاي كوچكي مثل ياسوج به‌دست آمده است. تيم‌هاي اهداي عضو مي‌توانند به خانواده‌ها در لحظات سخت براي تصميم‌گيري كمك كنند.

همه دانشگاه‌هاي سراسر كشور هنوز واحد‌ فراهم آوري اعضاي اهدايي ندارند. هم‌اكنون 16واحد در كشور فعاليت مي‌كنند درصورتي كه با دانشگاه‌هاي كوچك مي‌توانيم تا 53واحد فراهم‌آوري عضو در كشور داشته باشيم. دكتر نجفي‌زاده از تدوين طرح ملي«مدل ايراني شبكه فراهم آوري و پيوند اعضا» توسط اداره پيوند وزارت بهداشت خبر مي‌دهد: اين طرح به تصويب شوراي‌عالي پيوند اعضا هم رسيده است. در اين طرح با يك برنامه منسجم تعداد واحد‌هاي فراهم‌آوري و پيوند اعضاي كشور گسترش خواهد يافت. در نتيجه به همان نسبت مراكز پيوند اعضا نيز گسترش خواهد يافت. البته اين نياز به همكاري وزارت بهداشت و حمايت خيرين دارد.

 

کد خبر 271029

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha