دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: داستان از ۶ ماه پیش آغاز شد، یک هواپیمای مسافربری خطوط هوایی مالزی به همراه ۲۳۹ مسافر و خدمه پرواز از کوالالامپور به سوی پکن در حال پرواز بودند که ناگهان از روی صفحه رادارها ناپدید شد و تاکنون کوچکترین نشانه‌ای از آن یافته نشده‌است.

براساس گزارش CNN، ناپديد شدن اين هواپيما و سرنشينانش كاملا مرموز بود. احتمال هرچيزي براي توضيح اين نامرئي شدن ناگهاني بررسي شد: حمله تروريستي، نقص فني و سقوط و حتي رفتن هواپيما به زير زمين و يا زير آب.

با اين‌همه تاكنون هيچ توضيحي، حتي يك توضيح غيرقابل قبول نيز براي ناپديد شدن اين هواپيما كشف نشده تا بتواند به هزاران پرسشي كه درمورد اين رويداد ناگوار ايجاد شده، پاسخ دهد. با گذشت نيم سال از اين ماجرا، معما همچنان برجاي خود استوار است، هيچ تكه‌اي از هواپيما كشف نشده، حتي يك تكه كوچك.

به اين شكل يك بوئينگ 777-200ER به همراه 227 مسافر و 12 خدمه به همين سادگي ناپديد شدند و هيچ‌كس از سرنوشت آنها اطلاعي ندارد.

مقامات باور دارند اين هواپيما در تاريخ هشتم مارچ 2014 در جنوب اقيانوس هند سقوط كرده‌است. اطلاعات ماهواره‌‌اي و راداري نشان مي‌دهند هواپيما تغيير مسير داده و ارتفاع خود را در زماني كه براساس محاسبات سوختش به پايان رسيده،‌ كاهش داده‌است. كسي نمي‌داند چرا مسير هواپيما تغيير كرده‌است و جستجو براي يافتن تكه‌هاي هواپيما بي‌نتيجه مانده‌است.

براي بيش از دو ماه،‌ هواپيماها و كشتي‌هاي تجسس سطح آب دريا را مورد جستجو قرار دادند و هر گزارشي مبني بر كشف تكه‌اي احتمالي از هواپيما بي‌نتيجه ماند زيرا در نهايت مشخص شد آن تكه به هواپيماي مفقود شده تعلق ندارد. تا به‌امروز، بيش از 4.5 ميليون كيلومتر مربع از دريا مورد تجسس قرار گرفته‌است.

از سويي ديگر، زيردريايي بدون سرنشين و روباتيك از اواسط ماه آوريل جستجو در زير آب را آغاز كرد تا بتواند منبع چهار نقطه ارسال سيگنال راديويي را كشف كند. اين پالس‌هاي راديويي بسيار دلگرم‌كننده بودند زيرا فركانس آنها نزديك به فركانس موقعيت‌ياب‌هايي بود كه روي هواپيما نصب بودند. اين سيگنال‌ها در 30 كيلومتري از يكديگر قرار داشتند. 

روزهاي زيادي به جستجوي زيردريايي اختصاص يافت و بيش از ده‌ها ماموريت زيردريايي در مسافتي بيش از صدها كيلومتر انجام گرفت، اما نتيجه‌اي به دست نيامد، درحالي‌كه بازماندگان اين سانحه هنوز در انتظار دريافت پاسخي قابل قبول هستند.

رمزگشايي از امواج

محققان استراليايي به تازگي اعلام كرده‌اند سيستم ضبط صوتي را كه در زمان ناپديدي پرواز MH370 در زير دريا قرار داشته را به دست آورده‌اند. از اطلاعات آن سيگنالي مشابه به سيگنال‌هايي كه از ديگر سيستم‌هاي ضبط استخراج شده،‌به دست آورده‌اند. به گفته آنها اين سيگنال‌ها مي‌توانند به واسطه برخورد هواپيما با سطح آب ايجاد شده باشند.

با اين‌همه،‌ اين احتمال نيز مانند ديگر نشانه‌هايي كه براي توضيح اين معما ارائه شده‌اند، با يك اماي بزرگ مواجه است. به گفته محققان دانشگاه كورتين، اين سيگنال‌هاي صوتي از ناحيه‌اي در هزاران كيلومتري شمال غرب منطقه مورد تحت جستجو برخاسته‌اند و اين احتمال وجود دارد كه ناشي از رويداد‌هاي لرزه‌شناسي باشد كه به وفور در آن منطقه رخ مي‌دهند.

كنكاش در اطلاعات

آخرين نشانه‌ها از تماس تلفني ماهواره‌اي ناموفقي به دست آمده‌است كه توسط يكي از خدمه پرواز در صبح روزي كه هواپيما ناپديد شده انجام گرفته است. بررسي دقيق‌تر اين تماس ناموفق ديدگاه بهتري را از موقعيت هواپيما و جهت آن را در اختيار مقامات قرار داده‌است. اين اطلاعات به گفته وارن تراس معاون نخست‌وزير استراليا، نشان مي‌دهند اين هاپيماي ناپديد شده كمي زودتر از آنچه پيش از اين تصور مي‌شد، تغيير جهت داده‌است.

فاز بعدي جستجو براي يافتن بقاياي هواپيما و سرنشينان آن روي منطقه‌اي به وسعت 60 هزار كيلومتر مربع در جنوب اقيانوس هند متمركز خواهد بود.

مناطق ممنوعه زيردريا

همچنين تجسس عمقي‌تر با حضور سه كشتي از اواخر ماه سپتامبر در اين منطقه آغاز خواهد‌شد. در اين تجسس از مجموعه‌اي از تجهيزات صوتي پيچيده استفاده خواهد‌شد و احتمال مي‌رود اين گشت‌زني يك‌سال به طول انجاميده و هزينه‌اي در حدود 48 ميليون دلار داشته‌باشد.

كشتي‌ها درحال حاضر بخش‌هاي زيادي از مناطق زيردريا را در نقطه‌اي دورافتاده از اقيانوس نقشه‌برداري كرده‌اند. ويژگي‌هاي جغرافيايي اين منطقه تا پيش از ناپديد شدن هواپيما ناشناخته باقي مانده‌بود، درحالي كه بعضي از اين مناطق براي تجسس بسيار دشوار هستند زيرا در اين مناطق آتشفشان‌ها و تپه‌هاي شيب‌دار وجود دارند. آخرين بررسي‌ها نشان مي‌دهند مناطق جنوبي منطقه جستجو بيشتر مورد توجه قرار دارند.

تعديل نيروي گسترده در هواپيمايي مالزي

پس از ناپديد شدن اين هواپيما و سقوط هواپيمايي ديگر از خطوط هوايي مالزي بر فراز اكراين بيش از 6 هزار نفر از كارمندان خطوط هوايي مالزي به دليل وارد شدن خسارات مالي شديد به اين شركت كار خود را از دست دادند.

براساس گزارش‌ها،‌خطوط هوايي مالزي در چهار ماهه دوم سال 97.4 ميليون دلار ضرر كرده‌است. اين شركت زماني به نماد افتخار ملي در مالزي تبديل شده‌بود، اما پيش از وقوع اين دو فاجعه پي‌در‌پي، كه جان 537 انسان را گرفت، خطوط هوايي مالزي دچار مشكلات مالي شده بود.

کد خبر 271280

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha