همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز یکشنبه31 تیر به دو تن از بین 6 تن از حقوقدانان معرفی شده از سوی رئیس قوه قضاییه برای عضویت در شورای نگهبان رای دادند.


 
به گزارش خانه ملت، غلامعلی حدادعادل در حین اعلام آرا به حقوقدانان شورای نگهبان گفت: طبق ماده 119 آیین نامه داخلی رای گیری برای انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان با اکثریت مطلق آرا است لذا با توجه به 249 کارت توزیع شده ما برای هر کدام از حقوقدانان معرفی شده به 125 رای نیاز داریم.

وی افزود: از بین آقایان معرفی شده تنها محسن اسماعیلی با 159 رای و حسینعلی امیری با 150 رای توانستند اکثریت ارا را بدست آوردند.

رئیس مجلس گفت: سایر حقوقدانان به ترتیب ابراهیم عزیزی 124 رای، عباسعلی کدخدایی 118 رای و علی رازینی با 107 رای و محمدصادق موسوی 54 رای کسب کردند که نتوانستند حداکثر مطلق آرا را کسب کنند 

تصویب دو فوریت انتشار 40 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت
 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در جلسه علنی روز یکشنبه به دو فوریت لایحه انتشار 40 هزار میلیارد ریال رای مثبت دادند.
 
ابراهیم شیبانی رئیس کل بانک مرکزی در دفاع از این لایحه اظهار داشت: با توجه به رشد فزاینده نقدینگی در جامعه با مکانیزم انتشار اوراق مشارکت تلاش می‌شود تا از رشد نقدینگی ممانعت به عمل آید.

وی افزود: البته پیش از این بانک مرکزی هر سال می‌توانست راسا خودش در خصوص انتشار اوراق مشارکت تصمیم بگیرد اما پس از تصویب برنامه چهارم، بانک مرکزی باید برای انتشار اوراق مشارکت از مجلس اجازه بگیرد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه طی سه ماه اول سال جاری میزان نقدینگی یک میلیون و 341 هزار میلیارد ریال بوده است و بررسی آمار مربوط به رشد نقدینگی نشان می‌دهد که در سه ماهه اول سال جاری میزان نقدینگی به 4/4 دهم رسیده در حالی که این میزان در کل سال گذشته 9/3 بوده است.

وی با تاکید بر اینکه فشار قیمت‌ها امسال نسبت به سال گذشته بیش از سال قبل می‌باشد، گفت: رشد تورم در فروردین سال جاری 8/12 می‌باشد در حالی که در فروردین سال گذشته این میزان 8/9 درصد بوده است.

شیبانی گفت: میزان تورم در اردیبهشت ماه امسال 6/13 درصد بوده در حالی که در اردیبهشت سال گذشته این میزان 8/10 درصد بوده است.

وی افزود: میزان تورم در خرداد ماه سال گذشته 6/8 درصد بوده است در حالی که در خرداد ماه امسال 2/14 درصد می‌باشد.

شیبانی با بیان اینکه انتشار 4 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت در دولت و شورای پول و اعتبار نیز به تصویب رسیده است اظهار داشت: در صورتی که مجلس به این دو فوریت رای ندهد ما نمی‌توانیم این اوراق را جایگزین کنیم.

شیبانی گفت: در صورتی که این دو فوریت به تصویب برسد 2/15 از واحد نقدینگی کم می‌شود.این گزارش می‌افزاید: محمدرضا محجوب در مخالفت با این دو فوریت اظهار داشت: ارقام رشد نقدینگی بزرگتر از آنی است که بتوان با انتشار 40 هزار میلیارد ریال اوراق آن را کنترل کرد.

اما مرتضی تمدن در موافقت با این دو فوریت گفت: با توجه به زمان سر رسید اوراقی که در سال گذشته از سوی بانک مرکزی منتشر شده است چنانچه ما به انتشار مجدد اوراق مشارکت اقدام نکنیم به افزایش نقدینگی در جامعه دامن زده‌ایم.

این گزارش می‌افزاید: پس از اظهارات موافق و مخالف دو فوریت انتشار اوراق مشارکت به میزان 40 هزار میلیارد ریال به رای گذاشته شد که با 179 رای موافق به تصویب مجلس رسید. 

کد خبر 27160

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز