مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدارگرد مریخی هندوستان امروز با موفقیت وارد مدار مریخ شد و هندوستان را به اولین کشوری تبدیل کرد که در اولین تلاشش برای رسیدن به مریخ، موفقیت‌آمیز عمل کرده‌است.

براساس گزارش CNN، در پي اين موفقيت،‌هندوستان همچنين اولين كشور آسيايي شد كه توانسته خود را به سياره سرخ برساند.

نارندرا مودي نخست‌وزير هندوستان پس از انتشار اين‌خبر، موفقيت دانشمندان هندي را فراتر از مرزهاي توانمندي‌هاي انساني و فراتر از تصورات توصيف كرد. وي گفت دانشمندان هندي توانستند با دقت تمام فضاپيماي خود را در مسير مورد نظرشان هدايت كنند.

تا پيش از اين، تنها آمريكا،‌اروپا و روسيه توانسته‌بودند با موفقيت فضاپيمايي را به مريخ ارسال كنند. به گفته مودي،‌از ميان 51 تلاشي كه براي رسيدن به مريخ انجام گرفته، تنها 21 تلاش موفقيت آميز بوده‌است. درحالي كه هندوستان در اولين تلاشش موفق عمل كرد.

ماموريت مدارگرد مريخي هندوستان با هزينه‌اي برابر 74 ميليون دلار، بسيار كم‌هزينه‌تر از ماموريت MAVEN ناسا بود كه با بودجه‌اي 671 ميليون دلاري انجام شد. گفته مي‌شود هزينه انجام ماموريت هندي‌ها حتي از بودجه ساخت فيلم جاذبه كه دو حدود 100 ميليون دلار بوده‌ نيز كمتر است.

اين فضاپيما در پنجم نوامبر 2014  به فضا پرتاب شد و بيش از 650 ميليون كيلومتر سفر كرد تا وارد مدار مريخ شود. ماموريت اصلي اين مريخ‌گرد نقشه‌برداري از سطح سياره و مطالعه روي اتمسفر مريخ است. اين مدارگرد زماني كه به نزديكي مريخ رسيد،‌مجبور به انجام مانورهاي پيچيده و خطرناك بود، مانورهايي كه پيش از اين بيش از نيمي از فضاپيماها را دچار نقص فني كرده و يا منجر به سقوط آنها شده‌بود.

کد خبر 272941

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha