علی ابراهیمی: گلایه‌های مردم و برخی دستگاه‌های نظارتی از ادامه گرانفروشی، کم‌فروشی و رشد دلال بازی در بازار میوه و تره‌بار موجب ورود دیرهنگام وزیر صنعت به تنظیم بازار میوه و مرکبات شد.

تره بار

تداوم نابساماني قيمت و عرضه ميوه در خرده‌فروشي‌هاي سطح شهر و برخي ميادين ميوه و تره‌بار زمينه عرضه چند‌نرخي و گرانفروشي اين اقلام را فراهم كرده است اما اكنون وزارت صنعت با ورودي ديرهنگام طي 2نامه جداگانه به اتاق اصناف و شهرداري تهران خواستار ساماندهي هرچه سريع‌تر قيمت و عرضه ميوه در خرده‌فروشي‌هاي سطح شهر و ميادين ميوه و تره‌بار شهرداري شده است.

اجاره دادن فضاي اطراف غرفه‌هاي فروش ميوه و تره‌بار در ميدان مركزي و برخي ميادين سطح شهر با قيمت‌هاي گزاف، دلال‌بازي در اجاره دادن غرفه‌ها (برنده‌شدن در مزايده و واگذاري آن با قيمت‌هاي بالاتر به افراد بعدي)، صدور فاكتورهاي جعلي و نامعتبر و... موضوعاتي است كه طي 30سال گذشته از علل اصلي رشد دلال‌بازي و افزايش نرخ ميوه و تره‌بار بوده اما تا‌كنون هيچ اقدامي براي رفع اين مشكل صورت نگرفته است. اما از چند‌ماه پيش با ورود برخي دستگاه‌هاي نظارتي كه وظيفه مستقيمي براي مقابله با گراني ميوه ندارند، اكنون وزارت صنعت، معدن و تجارت اتاق اصناف و شهرداري تهران را ملزم به ساماندهي عرضه اين محصولات كرده است.

نشست روز سه‌شنبه هفته‌جاري كارگروه تنظيم بازار ميوه و تره‌بار در حالي برگزار شد كه به‌رغم برخي اقدامات انجام شده براي ساماندهي قيمت و عرضه اين محصولات هنوز هم گراني ميوه موجب نارضايتي مردم است. اقداماتي مانند ساماندهي نسبي عرضه ميوه در ميدان مركزي ميوه و تره‌بار يا برخي خرده‌فروشي‌هاي سطح شهر و اجراي آزمايشي طرح ساماندهي 3بازارروز ميوه و تره‌بار ازجمله اين اقدامات است كه هنوز تأثير مشهودي بر كاهش قيمت مصرف‌كننده اين اقلام نداشته است.

  • نامه نگاري براي ساماندهي بازار ميوه

پس از اين نشست مجتبي خسروتاج، معاون بازرگاني داخلي وزير صنعت طي نامه‌اي به رئيس اتاق اصناف كشور، تكاليف 7گانه‌اي را براي تشكل‌هاي صنفي تعيين و خواستار اقدام و گزارش مستمر نتايج آن شده است. حضور دائمي و مستمر حجره‌داران يا مباشران قانوني آنها در طول ساعات فعاليت ميدان، انجام خريدوفروش ميوه صرفا توسط مسئول حجره يا مباشر قانوني وي با صدور فاكتور رسمي دونسخه‌اي، نصب پروانه كسب معتبر و قابل رويت در حجره، همكاري با بازرسين صنفي، ارائه گزارش عملكرد مستند، رعايت اخذ كارمزد فروش مصوب توسط حجره‌دار از صاحب بار حد اكثر تا 2درصد، خريدوفروش ميوه در ميدان برمبناي وزن خالص بار و اعلام قصور هريك از تشكل‌هاي توزيعي (اتحاديه‌هاي صنفي) در انجام تكاليف قانوني براي برخورد برمبناي ضوابط قانوني محورهاي عمده اين نامه است. محمد رضا نعمت‌زاده، وزير صنعت نيز طي نامه‌اي به محمدباقرقاليباف، شهردار تهران خواستار رعايت 7الزام قانوني براي نظارت بر قيمت و عرضه ميوه شده است.

جلوگيري از فروش ميوه و تره‌بار در محيط پيرامون و اطراف ميدان اصلي، ثبت آمار ورود و خروج ميوه از ميادين، نصب تابلوي هوشمند اعلام نرخ روزانه، تعيين ساعات رسمي فعاليت قانوني ميدان و ابلاغ رسمي به حجره‌داران و الزام حجره‌داران به ارائه پروانه كسب معتبر ازجمله موارد مطرح در اين نامه است.

  • تداوم نابساماني بازار

تازه‌ترين خبرها از گراني برخي انواع ميوه و مركبات با ورود نوبرانه‌هاي گران قيمت پاييزي به بازار حكايت دارد. تغيير فصل و ورود ميوه‌هاي نوبرانه با قيمت بالا (نارنگي، انار و ليموشيرين به‌ترتيب با قيمت هر كيلو گرم 3هزار، 4هزارو500و 3هزار و 500تومان) به بازار موجب شده تا طي 3هفته اخير نرخ ميوه‌هايي همچون موز، سيب گلاب، سيب دماوند و هلو انجيري نيز افزايش قيمت 700تا 3500توماني در هر كيلوگرم را تجربه كند.

به گفته خرده فروشان نيز نرخ عمده فروشي انواع ميوه و تره بار طي 2هفته اخير افزايش يافته است. گزارش اخير بانك مركزي از متوسط قيمت خرده‌فروشي ميوه و مركبات طي هفته منتهي به 28شهريور‌ماه نسبت به هفته قبل حاكي از سير صعودي قيمت ميوه و تره بار در چند هفته اخير است.

کد خبر 273013

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha