همشهری‌آنلاین: رئیس‌جمهور سودان جنوبی درخصوص تمرکز نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل متحد بر محافظت از غیر نظامیان در بحبوحه ازسرگیری خشونت‌ها در این کشور به جای دولت سازی در جدیدترین کشور جهان ابراز نگرانی کرد.

به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از خبرگزاری رویترز از نیویورک ، سالوا کيه‌ر ، رئيس‌جمهور سودان‌جنوبي در سخنانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت :« دولت من در مورد ماموریت اخیر نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل متحد که نوعی سرویس‌دادن به مردم من است ، نگرانی خود را اعلام می‌کند.»

درگیری‌ها در سودان‌جنوبی ماه دسامبر پس از ماه‌ها تنش ناشی از تصمیم کيه‌ر در مورد برکنارکردن ریک ماچار ،معاون پيشين رئیس‌جمهور آغاز شد.

ازسوی دیگر اختلاف‌های قومی شدید به این خشونت‌ها دامن زد و موجب شد قبیله دینکا وابسته به کيه‌ر در برابر قبیله نوئر وابسته به ماچار بایستد.

رئيس‌جمهور سودان‌جنوبي افزود: ماموریت سازمان ملل متحد دیگر ،کمک به مقامات سودان‌جنوبی برای ظرفیت‌سازی ، برقراری صلح و امنیت ، اجرای اصلاحات و توسعه نیست.

شورای امنیت سازمان ملل متحد ماه مه به نیروهای پاسدار صلح مجوز داد محافظت از غیرنظامیان را در ماموریت خودشان در سودان‌جنوبی در اولویت قرار دهند. شورای امنیت همچنین اواخر ماه دسامبر تعداد نیروهای پاسدار صلح را در سودان‌جنوبی دو برابر کرد و به 12 هزار و 500 نفر افزایش داد.

کيه‌ر از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست در تغییراتی که در ماموریت صلح‌بانی سازمان ملل متحد در سودان‌جنوبی به‌وجود آورده‌است تجدید نظر کند.

اما اروه لادسو ،رئیس بخش صلح‌بانی سازمان ملل متحد گفت: اکنون زمان ایجاد موسسات دولتی نیست که اغلب با موارد نقض حقوق بشر در ارتباط هستند.

او پس از اظهارات روز شنبه سالوا کيه‌ر در مصاحبه با خبرنگاران افزود :« این بحران از زمان آغاز به ما نشان داد نمی‌توانیم دستور کار اولیه خود را درخصوص دولت‌سازی ادامه دهیم. ما مجبور هستیم از پیامدهای چنین بحرانی جلوگیری کنیم و این مسئله مستلزم محافظت از غیر نظامیان است.»

درگیری‌ها در سودان جنوبی دست‌کم 10 هزار کشته بر جاي گذاشته و بیش از یک میلیون و 100 هزار نفر را آواره كرده‌است.

کد خبر 273273

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha