مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۵
۰ نفر

سید محمد فخار: با گذشت ۱۰ روز کاری از سرویس‌دهی به مدارس پایتخت، دورنمایی از فعالیت‌ها در اجرای طرح ساماندهی سرویس مدارس پدید آمده است.

سرویس مدارس

اما از سوي ديگر شنيده مي‌شود كه تخطي برخي رانندگان و مسئولان مربوطه در مدارس از نرخ‌هاي مصوب گلايه مردم را به دنبال داشته است. طرح ساماندهي سرويس مدارس كه پيشينه آن به سال86 بازمي‌گردد، در يكي دوسال اخير با كمك مديريت شهري سامان يافته و توانسته بسياري از مشكلات حاد را با برپايي مديريت يكپارچه در تهران رفع كند. اين طرح كه مهم‌ترين نقطه تلاقي شهرداري، شوراي شهر، آموزش و پرورش و پليس راهنمايي و رانندگي تهران پايتخت است در سال‌هاي اخير توانسته مديران بخش‌هاي مختلف شهر را براي يك هدف واحد گردهم آورد تا براي ساماندهي تردد يك ميليون و صدهزار دانش‌آموز شهر چاره‌جويي كنند. در عين حال برخي مشكلات مسئولان شهري را برآن داشته تا در اين خصوص اظهارنظر كنند.

در روزهاي ابتدايي بازگشايي مدارس و سر و سامان گرفتن سرويس‌هاي دانش‌آموزان، برخي گزارش‌ها مبني بر تخلف تعدادي از رانندگان و مسئولان مربوطه در مدارس و تخطي آنها از نرخ‌هاي مصوب حكايت دارد. در اين ارتباط، قائم‌مقام معاونت حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران، لزوم رعايت دقيق مصوبه شوراي محترم اسلامي شهر تهران در اخذ كرايه سرويس مدارس پايتخت را مورد تأكيد قرار داد. به گفته حجت‌الله بهروز قائم‌مقام معاون ترافيك شهردار تهران هر چند تخلفات گزارش‌شده عموماً از جانب رانندگان غيرمجاز و در مدارسي كه از سرويس‌هاي فاقد مجوز استفاده مي‌كنند صورت پذيرفته، اما نبايد فراموش كرد كه دريافت هرگونه وجهي تحت هر عنوان، خارج از آنچه در اين مصوبه تعيين شده از سوي رانندگان سرويس‌ مدارس ممنوع است.

براساس مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران، نرخ كرايه سرويس مدارس به تفكيك مسافت منزل تا مدرسه دانش‌آموزان تعيين و جهت اجرا به سازمان تاكسيراني ابلاغ شده و اين سازمان نيز نسبت به تأمين خودروهاي مورد درخواست مدارس اقدام كرده است.

پيش از اجراي مديريت يكپارچه درخصوص سرويس مدارس، مديريت در اين زمينه ميان وزراي كشور، راه و ترابري و آموزش و پرورش از يك سو و پليس راهنمايي و رانندگي پراكنده بود كه موجب شده بود مشكلات بسياري درخصوص حل معضلات سرويس مدارس پديد‌ آيد. حدفاصل سال‌هاي 86تا 91چندپاره بودن مديريت سرويس مدارس موجب شده بود رويه ثابت براي هزينه سرويس‌ها، معضلات عدم‌شناخت درخصوص رانندگان و سلامت خودروي آنها بارها موجب به‌وجود آمدن معضل در راه خدمت رساني به دانش‌آموزان شود.

همچنين تا حد ممكن به‌منظور سرويس دهي به مدارس دخترانه از بانوان راننده استفاده شده است. شركت واحد اتوبوسراني نيز در اقدامي ابتكاري براي نخستين بار با تجهيز بخشي از ناوگان تحت پوشش خود، نسبت به جابه‌جايي رايگان دانش‌آموزان مدارس استثنايي از ابتداي سال جديد تحصيلي اقدام كرده است. رانندگان سرويس مدرسه و مسئولان مربوطه در مدارس نبايد به هيچ عنوان وجهي اضافه‌تر از آنچه در مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران اعلام شده دريافت كنند. در اين‌باره انجمن‌هاي اوليا و مربيان و مسئولان مدارس بايد مراقبت كنند تا سرويس‌هاي مدارس ريالي بيش از آنچه در اين مصوبه تعيين شده از اولياي دانش‌آموزان دريافت نكنند. نرخ كرايه انواع وسايل نقليه به‌عنوان سرويس مدرسه مشخص شده است و شهرونداني كه نسبت به نرخ سرويس مدرسه فرزندان خود اعتراض داشته باشند، البته درصورتي كه از سرويس مجاز مدارس استفاده كنند، مي‌توانند مشكل خود را از طريق تماس با تلفن 1888به سامانه نظارت همگاني شهرداري تهران اعلام كنند.

 

جدول ۵

کد خبر 273868

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha