همشهری‌آنلاین: وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به خبرنگاران گفت: برای بازنگری در قیمت خودرو پرونده‌ای را باز نکردیم که حالا ببندیم. نعمت‌زاده همچنین خبر داد از مبلغ ۵۲۰۰ میلیارد تومان یارانه تخصیص‌یافته به بخش تولید فقط ۱۲۰۰ میلیارد تومان به بخش صنعت و معدن اختصاص دارد که پیگیر تخصیص آن هستیم.

فارس نوشت: محمدرضا نعمت‌زاده در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طبق مصوبه دولت، 5200 میلیارد تومان از یارانه‌ها به بخش تولید اختصاص یافته که از این مبلغ تنها 1200 میلیارد تومان سهم بخش صنعت و معدن است که پیگیر تخصیص آن هستیم.

وی ادامه داد: تا آخر هفته گذشته مبلغی از این یارانه تخصیص نیافته بود و در حال پیگیری برای اختصاص این یارانه به بخش صنعت و معدن هستیم.

وی با بیان اینکه واحدهای تولیدی در انتظار ایجاد رونق هستند در واکنش به این سؤال که برخی تولید کنندگان معتقدند رشد اقتصادی اعلام شده برای سه ماهه اول امسال محسوس نیست گفت: به نظر ما و کارشناسان اقتصادی، مرجع رسمی اعلام آمار و اطلاعات در مرحله اول بانک مرکزی و بعد از آن مرکز آمار است و ارقام اعلام شده نیز از نظر ما صد در صد درست است.

نعمت‌زاده ادامه داد: آمار اعلام شده مربوط به سه ماهه اول امسال است که در واقع وضعیت اقتصادی کشور با سه ماهه اول سال گذشته مقایسه شده است و این آمار به معنی آن نیست که مربوط به که رشد سالانه را نشان دهد.

وی اظهار داشت: در صورتی که همین رقم 10 درصد برای رشد بخش صنعت تا پایان سال حفظ شود حرکت مثبتی خواهد بود و این در شرایطی است که در سالهای گذشته رشد صنعت منفی بوده است.

به گفته وزیر صنعت در سال 91 رشد منفی 9.5 درصد برای بخش صنعت اتفاق افتاد و این رقم در سال 92 نیز عددی منفی بوده است.

وی با تأکید بر اینکه آمار اعلام شده در مورد رشد اقتصادی کشور قطعاً درست است گفت: این آمار طبق ضوابط بانک مرکزی که سالهاست بر اساس آن آمار مربوطه اعلام می‌شود، تعیین شده است.

نعمت‌زاده در پاسخ به سؤال خبرنگاري در مورد اینکه سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت صنعت نشان دهنده ایجاد محدودیت در واردات خودرو است و اخیراً نیز طرحی برای محدود کردن واردات خودرو توسط وزارت صنعت در حال بررسی است،گفت: هیچ تصمیمی برای محدودیت واردات خودرو گرفته نشده است و تنها تصمیم اتخاذ شده در این مورد، مصوبه دولت در مورد محدود کردن واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی بود.

وی ادامه داد: واردات این نوع خودروها از ابتدای از دولت فعلی ممنوع شده بود ولی با توجه به اینکه بخشی از این خودروها از طریق خودروهای متروکه و یا حراج وارد کشور می‌شد، واردات از این طریق نیز ممنوع شده است و گمرک باید خودروهای وارداتی از این محل را مرجوع کند.

وی با بیان اینکه طبق مصوبه شورای اقتصاد درسال 91 خودرو یک محصول انحصاری محسوب شده است،گفت: به نظر ما این تصمیم اشتباه است و 10 ماه است که درخواست تجدیدنظر در این مسئله را داشته‌ایم ولی هنوز این اصلاح انجام نشده است.

وی در پاسخ به سؤال دیگر فارس مبنی بر اینکه آیا پرونده بازنگری در قیمت خودرو بسته شده است، نیز گفت: ما پرونده‌ای را باز نکرده بودیم که حال آن را ببندیم.

وزیر صنعت در پایان در مورد پرداخت جوایز صادراتی به صادر کنندگان نیز گفت: برای این موضوع 100 میلیارد تومان منابع مالی تعیین شده است که دستورالعملی جهت اختصاص جایزه صادراتی تدوین کرده‌ایم.

وی ادامه داد: بر اساس اولویت‌بندی انجام شده، جوایز صادراتی به صنایع دارای ارزش افزوده بالا و همچنین مقداری نیز برای قراردادهای فنی و مهندسی صادراتی اختصاص خواهد یافت.

وی تأکید کرد: در مورد جوایز صادراتی معوق سال 89 نیز این موضوع به دولت قبل مربوط می‌شود و صادر کنندگان باید آن را از دولت قبل مطالبه کنند، ما معوقی در آن سال نداریم.

کد خبر 274078

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha