محمد باریکانی: دومین نشست خبری معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در مدت بیش از یک‌سال که از مدیریت او بر گردشگری کشور گذشته است، در حالی برگزار شد که این بار نیز اطلاعات جدیدی از وضعیت گردشگری کشور در اختیار خبرنگاران قرار نگرفت.

سمپوزیوم گردشگری سازمان ملل به تهران آمد


نشست خبري مرتضي رحماني موحد كه به مناسبت اعلام خبر برگزاري سمپوزيوم سازمان ملل متحد براي زمينه‌سازي گردشگري پايدار در ايران برگزار شده بود، با اعتراض برخي خبرنگاران به پاسخ‌هاي مبهم و غيردقيق او مواجه شد.

سمپوزيوم 150ميليون توماني سازمان ملل در تهران

سمپوزيوم سازمان ملل در تهران كه با مشاركت وزارت خارجه و بخش اقتصادي و اجتماعي سازمان ملل متحد(UNDESA) از 22 تا 24مهرماه در تهران برگزار مي‌شود، ميزبان نمايندگان سازمان جهاني گردشگري و بانك جهاني است.

به گفته مرتضي رحماني موحد، اين سمپوزيوم با هدف تبادل اطلاعات و تجزيه و تحليل روند موجود در تقاضاي گردشگري منطقه‌اي و بين‌المللي، تحليل تقاضاي موجود و مقايسه نگرش‌هاي جايگزين براي تغيير راهبرد بازاريابي، شناسايي مناطق و پروژه‌هاي گردشگري داراي پتانسيل براي مشاركت بين‌المللي برگزار مي‌شود.

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي مي‌گويد كه سازمان ميراث فرهنگي براي برگزاري اين سمپوزيوم تنها 150ميليون تومان هزينه كرده است. به گفته او، اين سمپوزيوم در راستاي اجراي تعهد كشورها براي عملياتي‌كردن مفاد بيانيه پاياني كنفرانس سازمان ملل متحد در سال2012 است.

براساس اين بيانيه سازمان ملل متحد، كشورها به سرمايه‌گذاري بيشتر در زمينه گردشگري پايدار تشويق شده‌اند. اين پيشنهاد توسط نماينده ايران در سازمان ملل متحد و در حاشيه نشست اكوتوريسم، سم‌زدايي و حفاظت از محيط‌زيست مطرح شد و سازمان ملل نيز در همان سال با آن موافقت كرد. معاون گردشگري كشور مي‌گويد: معاون دبيركل سازمان ملل متحد، نمايندگان ارشد بخش امور اقتصادي و اجتماعي اين سازمان، مقامات گردشگري كشورهاي بازار هدف ايران، نماينده مقيم سازمان ملل در تهران، مدير برنامه منطقه‌اي آسيا و اقيانوسيه، نمايندگان ارشد سازمان توسعه و همكاري‌هاي اقتصادي و نماينده بانك جهاني در اين سمپوزيوم شركت مي‌كنند.

واكنش به خبر حمله به گردشگران

پاسخ مرتضي رحماني موحد به برخي انتقادها به شيوه عمل معاون گردشگري و رفتار منفعلانه اين معاونت در قبال برخي اتفاق‌ها در حوزه گردشگري كشور نيز جالب بود.

او در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگارها كه رفتار معاونت گردشگري در قبال حمله به يك گردشگر خارجي و راهنماي وي در بيستون كرمانشاه را به نوعي منفعلانه خواند و گفت كه تلاش بر تكذيب اين اتفاق بود نه پيگيري و برخورد با متخلف، گفت كه به‌دليل سفر اخير خود براي حضور در يك اجلاس خارجي در جريان خبرهاي چند روز گذشته در حوزه گردشگري قرار نگرفته است.

مرتضي رحماني موحد اما تأكيد كرد كه امنيت مهمان برعهده ميزبان است و اگر مشكلي براي گردشگران خارجي پيش بيايد و معاونت گردشگري متوجه شود، پيگيري خواهد شد.

او البته خطاب به همه دستگاه‌هايي كه حفظ امنيت گردشگران را برعهده دارند، گفت كه بايد حداكثر تلاش خود را براي حفظ كرامت مهمانان انجام بدهند.

به گفته رحماني موحد، سازمان ميراث فرهنگي متولي گردشگري كشور است و اين سازمان در مكانيسم‌هاي خود در ارتباط با دستگاه‌هاي مرتبط به بحث امنيت گردشگران اشاره كرده است.

متولي گردشگري كشور حمله به گردشگران در ايران را مختص به گردشگران خارجي ندانست و گفت كه اين اتفاق براي اتباع ايراني هم پيش آمده اما در شرايط كنوني كه گردشگران خارجي در ايران بيشتر شده‌اند، سوءاستفاده‌كنندگان از اين فرصت استفاده كرده‌اند كه بايد مانع از اين اتفاق شد. او از نيروهاي انتظامي و امنيتي كشور نيز خواست تا رويكرد خود به حفظ امنيت گردشگران را تقويت كنند.

بي‌اطلاعي از جايگاه گردشگري در برنامه توسعه

مرتضي رحماني موحد به اين پرسش كه حضور بخش گردشگري در برنامه ششم توسعه تا چه اندازه جدي است نيز پاسخ دقيق و شفاف نداد و به گفتن كليات بسنده كرد. اين در حالي است كه نمايندگان و رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در مراسم تجليل از سرمايه‌گذاران بخش گردشگري كه معاون گردشگري نيز حضور داشت، اعلام كردند كه رويكرد مجلس و دولت به بخش گردشگري در برنامه ششم توسعه به اندازه‌اي است كه هر دو در تلاش براي گنجاندن گردشگري به‌عنوان يكي از 14 اولويت اصلي كشور در برنامه ششم توسعه هستند.

رحماني موحد در اين نشست به آمار تكراري رشد 200درصدي گردشگر ورودي اشاره كرد و گفت: مبناي اعلام اين آمارها اطلاعات به‌دست آمده از پليس مهاجرت كشور است.

 

کد خبر 274258

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha