همشهری آنلاین: نخستین بیمار ابولای تشخیص‌ داده شده در ایالات متحده روز چهارشنبه ۸ اکتبر (۱۶ مهر)، اندکی بیشتر از یک هفته پس از بستری شدن، در بیمارستانی در دالاس تگزاس درگذشت.

Duncan

به گزارش آسوشیتدپرس تامس اریک دانکن ۴۲ ساله در ساعت ۷:۵۱ دقیقه صبح در بیمارستان پرسبیتارین تگزاس - که از ۲۸ سپتامبر در آن بخش ایزوله قرار داشت، درگذشت.

وندل واتسون، سخنگوی بیمارستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «آقای دانکن در برابر این بیماری جانکاه از پای درآمد.»

دانکن ویروس ابولا در زادگاهش لیبریا ابولا گرفته بود، اما هنگامی از این کشور به ایالات متحده وارد شد، علائمی نداشت. او در ۲۰ سپتامبر وارد دالاس شد و چند روز بعد بیمار شد. وضعیت او در آخر این هفته از وضعیت وخیم به وضعیت بحرانی رسید.

سایر افرادی که با او در دالاس تماس داشتند، هنوز تحت نظر قرار دارند، و مقامات بهداشتی محلی در تلاش هستند که انتشار ویروس ابولا که غرب آفریقا را فراگرفته و به مرگ بیش از ۳۴۰۰ نفر انجامیده است، مهار کنند. آنها همچنین سعی دارند اضطراب ساکنان را از گرفتن ابولا در هراس هستند، آرامش بخشند. این بیماری فقط از طریق تماس مستقیم با مایعات بدنی فردی که از پیش بیمار است، سرایت می‌کند.

مقامات بهداشتی ۱۰ نفر از جمله هفت نفر پرسنل بهداشتی را که در هنگام واگیردار بودن بیماری با دانکن تماس داشته‌اند، شناسایی کرده‌اند. سی و هشت نفر دیگر هم ممکن است با دانکن در تماس بوده باشند. چهار نفری که در آپارتمان محل اقامت دانکن زندگی می‌کردند،‌ به خانه دیگری منتقل و ایزوله شده‌آند.

دکتر دیوید لیکی، رئیس اداره خدمات بهداشتی ایالت تگزاس در بیانیه‌ای گفت: «هفته گذشته آزمونی سخت برای نظام بهداشتی ما بوده است،‌ اما برای یک خانواده موضوع بسیار شخصی‌تر آنها است...ما به آنها صمیمانه تسلیت می‌گوییم و به یاد آنها هستیم.» او افزود: «ما به تلاش‌های‌مان برای مهار انتشار این ویروس و محافظت مردم در برابر تهدید آن ادامه خواهیم داد.»

از میان شش بیمار ابولا که در ایالات متحده درمان شده‌اند،‌ دانکن تنها بیماری بود که در یکی از واحدهای بیمارستانی ویژه که برای مقابله با میکروب‌های بسیار خطرناک برپا شده‌آند،‌ درمان نشد. علت این بود که مقامات بهداشتی از ابتلای دیگران به ابولا اطلاع داشتند و تصمیم می‌گرفتند بیمار در کجا باید بستری شود، در حالیکه دانکن خودش برای درمان به این بیمارستان در تگزاس مراجعه کرده بود.

مقامات بهداشتی همچنین گفته‌‌اند که هر بیمارستانی که قابلیت ایزوله کردن بیماران را داشته باشد، می‌تواند بیماران ابولا را درمان کند،‌ اما مرگ دانکن مطمئنا پاسخ توجه دوباره به شیوه پاسخ این بیمارستان تکزاس به بیماری دانکن می‌‌شود، به خصوص اینکه آنها می‌توانستند معالجه او را زودتر شروع کنند، و در بار اول مراجعه‌اش به بیمارستان او را به خانه فرستاده بودند.

در حال حاضر راهی برای دانستن اینکه درمان یا اقدامی خاص ممکن بود جان او را نجات بخشد، یا داروی تجربی که او دریافت کرده یا نکرده است، می‌توانست تاثیری بر وضعیت او داشته باشد، وجود ندارد.

دانکن هنگام مرگ،‌مراقبت پیشرفته شامل- دیالیز برای درمان نارسایی کلیه، ماشین تنفس و یک داروی ضدویرسی تجربی دریافت می‌کرد.

مفامات بهداشتی هر کسی را که بالقوه در تماس با دانکن بوده است،‌ برای ۲۱ روز- دوره طبیعی انکوباسیون بیماری (دوره‌ای که فرد ویروس را دارد اما بی‌علامت است) تحت نظارت قرار داده‌اند.

دانکن از غربالگری بهداشتی در فرودگاهی در لیبریا، با درجه حرارت طبیعی ثبت‌شده گذشته بود و هیج علامتی از بیماری ابولا بروز نداده بود. اما چند روز پس از ورودش دچار تب، سردرد، و در شکمی شده بود.

او در ۲۵ سپتامبر به بخش اورژانس بیمارستان پرسبیتارین تگزاس مراجعه کرده بود، اما به خانه فرستاده شده بود. در ۲۸ سپتامبر وضعیت او بدتر شده بود،‌ و آمبولانس او را به بیمارستان بازگردانده بود و در آنجا به بخش ایزوله فرستاده شده بود.

خانواده دانکن اوائل این هفته به بیمارستان پرسبیتارین رفته بودند و با استفاده از یک سیستم دوربین مداربسته او را دیده بودند، اما روز سه‌شنبه از دیدار دوباره او منصرف شدند زیرا به گفته آنها دیدار اول بسیار آشفته‌شان کرده بود.

پسرعموی دانکن، جوزفوس ویکز روز سه‌شنبه گفت: «آنچه ما دیدیم بسار دردناک بود. حالش خیلی بد بود.»

بیمارستان پرسبیتارین چند بار توضیحاتش درباره هنگام ورود دانکن و چیزهایی که او درباره سابقه مسافرتش گفته بود، را تغییر داده است. کارکنان بیمارستان در ابتدا به ابتلای او به ابولا شک نبرده بودند، گرچه او در نخستین مراجعه‌اش به بیمارستان گفته بود که از آفریقای غربی آمده است.

اداره پزشکی قانونی دالاس کانتی جنازه دانکن را دریافت نخواهد کرد، اما بازپرس پرونده، استیون کرتز روز چهارشنبه گفت نمی‌داند ترتیبات جایگزین چه خواهد بود.

مراکز کنترل و پیشگیری آمریکا (CDC) پیشنهاد می‌کنند که اجساد قربانیان ابولا برای مراسم تشییع مومیایی نشوند،‌ و در عوض سوزانده یا فورا در یک تابوت دربسته مهر و موم‌شده دفن شوند. 

کد خبر 274361

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha