سازمان غذا و دارو صدور هرگونه مجوز برای تولید فرآورده‌های دارویی با استفاده از سلول‌های بنیادی برای بیماران مبتلا به آرتروز زانو را تکذیب کرد.

آرتروز

كارشناس فرآورده‌هاي بافت سلول و ژن درماني اداره بيولوژيك اين سازمان گفت: در زمينه درمان بيماران مبتلا به آرتروز زانو با استفاده از سلول‌هاي بنيادي تاكنون هيچگونه مجوزي از سوي سازمان غذا و دارو براي ارگان يا شركتي صادر نشده است.

دكتر مهرنوش زارع با تأكيد بر اينكه سازمان غذا و دارو، مسئوليت نظارت بر فرآورده‌هاي بافت، سلول و ژن‌درماني را عهده‌دار است، افزود: فرآورده‌هاي بافت، سلول و ژن‌درماني به‌عنوان فرآورده‌هايي كه در پزشكي ترميمي از آنها استفاده مي‌شود و به‌خصوص استفاده از سلول‌هاي بنيادي، مخاطرات خاص خود را دارد و هرگونه فعاليت ابتدايي منوط به طراحي و انجام مطالعات كارآزمايي باليني است كه با رعايت استانداردهاي ملي و بين‌المللي انجام مي‌شود.

وي با بيان اينكه در كشور شركت‌هايي در زمينه توليد اين فرآورده‌ها فعاليت دارند كه برخي از آنها براي دريافت مجوز با سازمان غذا و دارو در ارتباط هستند، توضيح داد: فعاليت اين شركت‌ها در مرحله كار آزمايي باليني و بررسي كارشناسي است و هنوز هيچ كدام مجوزي براي توليد فرآورده‌هاي يادشده به‌عنوان خدمات درماني و با مورد مصرف خاصي دريافت نكرده‌اند.

 

کد خبر 274864

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha