همشهری آنلاین: محمدرضا عارف با اظهارنظر درباره آنچه که «انتصابات بی‌ضابطه در کشور» نامید و با وجود آنکه تا کنون پست‌های مختلفی اعم از معاون اول رییس جمهوری، ریاست دانشگاه تهران، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی را تجربه کرده است، اظهار داشت: تنها پستی که آرزو دارم دوباره داشته باشم ریاست دانشگاه تهران است.

به گزارش فارس، دكتر محمدرضا عارف در نشست دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، با بيان اينكه در هیچ جای دنیا به اندازه ایران تغییر مدیریت وجود ندارد، گفت: با برچسب زدن، نیروی کاردان را از رده خارج می‌کنیم و به جای آن رفیق خودمان را روی کار می‌آوریم، در حقیقت انتصابات بر اساس ضابطه نیست. با اين حال باثبات‌ترین نهادها در ایران دانشگاه‌ها هستند که متوسط مدیریت در آن‌ها سه و هفت دهم سال است.

رئیس بنیاد امید ایرانیان خاطرنشان کرد: هیچ کدام از پست‌های اجراییم را با معلمی مقایسه نمی‌کنم و به تنها پستی که به آن افتخار می‌کنم و اگر توان و آرزو داشتم آن را بپذیرم ریاست دانشگاه تهران بود.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با تأكيد بر اینکه دانشگاه‌ها وارد عرصه سیاسی و جناحی نشوند، گفت: در هر مقطعی از انقلاب یک برچسب ایجاد شده است و با چماق همدیگر را زده‌ایم. تقسیم فرد نبايد جایگاهی در نظام ارزشی ما داشته باشد و اگر می‌خواهیم ارزش‌های انقلاب حاکم شود باید در دانشگاه‌ها تولید علم کنیم تا به ثروت برسیم.

وی با اشاره به تاکید اصلی مقام معظم رهبری بر دانشجو و علم و فناوری، گفت: فضای دانشگاه‌ها و مراکز علمی ما باید به سمتی برود که تولید علم داشته باشیم. دانشجویان باید قدر خود را بدانند البته از ابتدای انقلاب تا الان در هر مقطعی انگ و برچسبی مسئله روز می‌شود.

عارف با بیان اینکه کرسی‌های آزاداندیشی یکی از دغدغه‌های رهبری است ولی تا به حال چند دانشجو توانستند حرف خود را بزنند اما برچسب نخورد، گفت: محافظه‌کاری در کشور ما دیده می‌شود. در یکی از کرسی‌های آزاداندیشی در شهرستان‌ها دانشجویی حرفی زد که دادستان شهر وی را جلب کرد. ما باید با این فضاها مقابله کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بيان اينكه در سال‌های اول انقلاب جو بی‌برنامگی در کشور حاکم بود، گفت: در آن زمان قانون تصویب می‌شد اما ابلاغ نمی‌شد اما به تدریج اهمیت برنامه درک شد و یک سامان نسبی در فضای برنامه‌ای کشور ایجاد شد.

وی ادامه داد: همچنین برخی مدیران ما به برنامه اعتقاد نداشتند و سلیقه‌ای و حزبی عمل می‌کردند که باعث شد شخص‌محوری آفت ما شود البته با گذشت زمان با اهمیت دادن به برنامه کارها بهتر می‌شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود پیرامون اجرای سند چشم‌انداز، گفت: بار اصلی سند چشم‌انداز بر دوش شما دانشجویان است چراکه اولین جمله‌ای که در این سند آمده در مورد جایگاه علم در کشور است. تجربه دنیا نشان می‌دهد پیشرفت و توسعه توسط دانشمندان جوان به دست آمده است.

عارف تاکید کرد: ما نباید دانشجویان را تک بعدی تربیت کنیم بلكه باید رشد فرهنگی و اجتماعی‌شان را در دستور کار قرار دهیم و مسئولیت پذیری دانشجویان را بالا ببریم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان در ادامه سخنان خود، وظیفه اصلی دانشجویان را علم‌افزایی دانست و گفت: امروزه ما در فضای مجازی و فضای سایبری امنیت خوبی داریم که این هم به خاطر شما دانشجویان است که مسئله را خوب درک کردید و جلو رفتید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما باید حرکت برنامه‌ای داشته باشیم، گفت: ما برنامه بودجه، برنامه پنج ساله و سیاست‌های کلی نظام که سیاست‌های 10 ساله است را داریم. همچنین سیاست‌های علم و فناوری را داریم که جهت‌گیری‌های 10 ساله را در این حوزه نشان می‌دهد البته بار اصلی آن نیز بر دوش دانشجویان است و دیگران تنها بسترسازی آن را برعهده دارند.

محمدرضا عارف با اشاره به اینکه ما نتوانستیم نظام اداری را اصلاح کنیم، گفت: از اول انقلاب عنوان کردیم که باید سیستم را اصلاح کنیم و برهمین اساس بچه‌های حزب‌اللهی را وارد کردیم اما چون نظام اداری اصلاح نشده بود آنان نتوانستند کاری انجام دهند و هم‌رنگ جماعت شدند.

وی با بیان اینکه نگاه چپ به بخش خصوصی نگاه اسلامی نیست، گفت: شما دانشجویان باید با تجربه نسل اول و دوم و با نگاه به آینده ضعف‌های موجود را جبران کنید، نمونه آن بحث نانوفناوری است که از سال 82 تصمیم جدی شوخی در این خصوص گرفته شد و با حمایت‌هایی که انجام شد الان در مرتبه ششم یا هفتم جهان هستیم.

این فعال اصلاح‌طلب خطاب به دانشجویان گفت: از شما می‌خواهم وارد بحث‌های سیاسی و جناحی نشوید البته دیدگاه سیاسی داشته باشید. وظیفه اصلی و راهبردی شما تولید ثروت از طریق علم است اگر می‌خواهیم ارزش‌های انقلاب حاکمیت پیدا کند باید تولید ثروت کنیم که آن هم از طریق تولید علم در دانشگاه است. تقسیم فرد و نگاه جناحی نباید جایگاهی در نظام ارزشی ما داشته باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این موضوع که شیوه حکومت‌ کردن را با تعارف و رفاقت اشتباه می‌گیریم، گفت: بر همین اساس بنا بود حرکت برنامه‌ای این مسئله را حل کند اما اسناد پایین‌دستی 5 ساله که اسناد بخش‌ها است موانعی را به وجود آورده است چراکه وقتی در بخش‌ها همه چیز را می‌خواهیم و اولویت قرار نمی‌دهیم این مشکلات به وجود می‌آید.

این استاد دانشگاه با طرح این سوال که کدام دانشگاه ما برنامه راهبردی دارد؟ گفت: ما فضا را آماده نکردیم که طبق برنامه پیش برویم چراکه می‌‌خواهیم همه چیز در اولویت باشد یا همه مشکلات را همزمان حل کنیم. البته امیدوارم دانشگاه‌ها در این زمینه فعال باشند.

وی افزود: ما باید اقتصاد پویا و فعال داشته باشیم و بیشترین سرمایه را براساس اولویت به فعالیت‌ها اختصاص دهیم. برای مثال 50 سال است که خودرو می‌سازیم و زمانی خودروهای تولیدی ما بهتر از کره جنوبی بود اما حال چه شده است که هر سال خودروهایمان نسبت به سال قبل ضعیف‌تر می‌شود.

عارف با انتقاد از عدم ثبات مدیریت در ایران گفت: هیچ جایی به اندازه ایران تغییر مدیریت مشاهده نمی‌کنیم البته با ثبات‌ترین نهادها در ایران دانشگاه است که متوسط مدیریت در آن 3.7 سال است. وقتی رئیس دانشگاهی دو سال سر کار است چگونه می‌تواند برنامه بلندمدت داشته باشد.

عضو تشخیص مصلحت نظام پیرامون انتساب افراد نیز گفت: انتسابات باید براساس ضابطه باشد و نه سلیقه چرا ما با برچسب زدن یک نیروی کاردان را از صحنه خارج می‌کنیم و بعد رقیق خودمان را سرکار می‌آوریم. ما قانون را برای دیگران می‌نویسیم در حالی که اگر در نظام اداری قانون برای همه باشد انتسابات براساس ضابطه می‌شود.

عارف پراهمیت‌ترین چالش کشور را نظام اداری عنوان کرد و گفت: نتیجه این چالش اداری ما همین خطاها و فسادهایی است که مشاهده می‌کنیم. ما باید از برخورد سلیقه‌ای پرهیز کنیم و معیار انتسابات را ضابطه قرار دهیم.

محمد‌رضا عارف در ادامه سخنان خود پیرامون لزوم تحول علوم انسانی گفت: کمبود کشور ما در زمینه علوم انسانی است و بسیاری از آفت‌های ما نیز در این حوزه است. من تحول در علوم انسانی را قبول دارم و کمبود اساتید کیفی در این حوزه نیز مشاهد می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به لزوم کوچک سازی دولت گفت: در برنامه سوم توسعه ارزیابی ما این بود که دولتی با 800 هزار نفر می‌خواهیم و باید خصوصی‌سازی و عمومی‌سازی نیز دنبال شود و شهرداری‌ها اداره شهر را برعهده بگیرند که متاسفانه این اتفاقات در ادامه نیفتاد و جمعیت دولت 5 میلیون نفر شد که حال باید این اشتباهات اصلاح شود و دولت پویا و جمع و جوری تشکیل شود که بحث‌های حاکمیتی را دنبال کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بخش خصوصی می‌تواند در همه بخش‌ها حضور پیدا کند، گفت: دولت باید جایی وارد شود که بخش خصوصی انگیزه کافی ندارد. پس اگر این سیاست را دنبال کنیم که دولتی پویا و کم‌عیال داشته باشیم قطعا وضعیت اداری‌مان بهتر می‌شود.

این فعال اصلاح‌طلب با اشاره به این موضوع که باید با کشورهای منطقه تعامل داشته باشیم، گفت: البته تاکنون در تعامل با کشورهای منطقه به دلیل سیاست‌های ضعیف خودمان و فشارهای غرب نتوانستیم خوب عمل کنیم، نظر من در تعامل با کشورهای منطقه بیشتر بر روی کشورهای «اکو» است.

رئیس بنیاد امید ایرانیان در ادامه خاطرنشان کرد: ما باید از ظرفیت‌های خودمان استفاده کنیم و از طریق آن درآمد‌زایی کنیم. برای مثال ما می‌توانیم بخشی از ظرفیت دانشگاه‌ها را به جذب دانشجوی خارجی اختصاص دهیم. بنده معتقدم ناموفق‌ترین بخش در آموزش عالی جذب دانشجوی خارجی بوده است.

محمد‌رضا عارف در پایان سخنان خود پیرامون افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی گفت: این افزایش در ارتباط با تقاضاهای اجتماعی است که رشد آموزش عالی نیز باید بر اساس این تقاضاها باشد. همچنین در برنامه پنجم توسعه آمده است که تعدادی از دانشگاه‌های ما باید دانشگاه برتر و فراملی باشد از جمله دانشگاه شریف و بعضی دانشگاه‌ها نیز باید ملی باشند.

کد خبر 274923

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha